Preludium vóór de viering
Nicole De Paepe (componist en pianist) en het hoorntrio met Ernest Maes, Sabine Van Dingenen en Michiel Van Camp luisterden op zondag 7 september de concertmis op. Die begon niet zoals we gewend waren na de verwelkoming door de lector maar met een viertal werken vóór de aanvang van de viering. Kerkgangers die ruim op tijd aanwezig waren, konden er extra van genieten. Als eerste compositie beluisterden we een Prelude van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Een prelude hoort aan als een eenvoudige compositie met een herhalend thema in een voor de muziek van Bach typische opeenvolging van sequensen die als herhalende ‘loopjes’ van opgaande of dalende tonen een motorisch ritme weerspiegelen. De tweede compositie was – zoals de naam Andante aangeeft – een langzaam gespeeld lyrisch concert van Mozart. De componist, pianist, violist en dirigent Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) was uit het prinsaartsbisdom Salzburg afkomstig. Lang voor zijn vijfde levensjaar zou hij al gecomponeerd hebben en speelde hij zonder enig onderricht viool. In 1764-1765 ontmoette hij in Londen Johan Christian Bach die hem tot het componeren van symfonieën en vioolsonates aanspoorde. In 1769 werd hij op dertienjarige leeftijd concertmeester – d.i. eerste violist – aan het hof van de aartsbisschop van Salzburg. Toen Mozart op vijfendertigjarige leeftijd stierf – een leeftijd waarop anderen nauwelijks het hoogtepunt van hun kunnen bereikt hebben – had hij reeds opera’s, symfonieën, missen en kamermuziekwerken van het hoogste niveau op papier gezet. Zijn oeuvre vertegenwoordigt de muzikale rococoperiode. Zijn kunst behoort op dramatisch vlak tot de meest aangrijpende, en in het blijmoedige tot de meest fijnzinnige uitingen aller tijden.
Felix Mendelssohn
Het derde muziekstuk, de Marciale van Mendelssohn, werd eveneens gespeeld door het hoorntrio begeleid door Nicole De Paepe aan de piano. De titel zegt al dat het hier om een mars gaat met het typische ritme voor een stevige wandeling in marstempo. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) werd geboren in een vooraanstaande Joodse familie in Hamburg. Hij werd zonder religie opgevoed. Op de leeftijd van zeven jaar werd hij gedoopt als een gereformeerd christen. Mendelssohn werd erkend als een muzikaal wonderkind, dat al vroeg succes in Duitsland genoot. Tijdens zijn reizen door Europa als componist, dirigent en solist werd hij goed ontvangen. Zijn tien bezoeken aan Groot-Brittannië – waar veel van zijn belangrijkste werken in première gingen – vormden een belangrijk deel van zijn volwassen carrière. Echter zijn in wezen conservatieve muzieksmaak onderscheidde hem van zijn meer avontuurlijke muzikale tijdgenoten als Franz Liszt, Richard Wagner en Hector Berlioz. Op het ogenblik geldt hij als een van de belangrijkste populaire componisten van de romantiek.
Als laatste werk vóór begin van de concertmis werd het Allegro uit La Chasse van Henry Kling, 1842-1918 gespeeld.
De term ‘Allegro’ geeft aan dat het muziekstuk vlug gespeeld wordt en een blij karakter heeft.
Henry Kling was een Franse componist, muziekpedagoog, dirigent, organist en hoornist. Hij studeerde hoorn in Karlsruhe en kreeg op twintigjarige leeftijd een aanstelling als hoornist in het operaorkest van Genève. In 1865 publiceerde hij een zeer gewaardeerde hoorn- methode. Kling arrangeerde bovendien de hoornconcerten van Wolfgang Amadeus Mozart voor het moderne orkest en schreef er ook de cadensen (= solopartij zonder orkestbegeleiding) voor.
Muzikale achtergrond van de uitvoerders
Nicole De Paepe, die pianist en componist is kennen we nog van de concertmis van twee maanden geleden. Zij speelde toen haar eigen werken.
Ernest Maes behoort tot die generatie van muziekpedagogen die met veel enthousiasme een ongehoorde activiteit ten toon spreidt. Behalve als solist hoornist bij de Antwerpse Filharmonie heeft Ernest ook als dirigent reeds op nationaal en internationaal gebied een briljante carrière uitgebouwd met speciale aandacht voor Vlaamse jeugdorkesten.
Sabine Van Dingenen studeerde aan het Lemmensinstituut af als laureaat hoorn. Ze geeft nu les aan de academies van Lier en Mol en is daarbij meer dan twintig jaar vaste hoornist bij het orkest La Passione in Lier waar ze reeds in producties als de negende symfonie van Beethoven en de Carmina Burana speelde. Michiel Van Kamp begon op achtjarige leeftijd hoorn te spelen aan de Gemeentelijke Muziekacademie van Wijnegem. Hij vervolgde zijn studies aan het Lemmensinstituut te Leuven en speelde in verschillende orkesten in Brugge, Luik en Brussel. Daarnaast geeft hij les als leraar hoorn en muziekpraktijk aan de academies van Lier, Mortsel en Wilrijk.
Nicole De Paepe
Dat Nicole De Paepe als componist ook een voortreffelijke pianiste is, was tijdens de concertmis van vandaag goed te horen. De virtuositeit van haar pianospel voerde de boventoon, terwijl de drie hoornblazers eerder het zachtere melodieuze aspect voor hun rekening namen.
Na de intrede hoorden we Hoffnung des Sommers van Nicole de Paepe, 1958. Gevolgd door een Intermezzo na de eerste lezing. Tijdens de offerande was het de beurt aan Droomwereld: ‘Zou de wereld niet beter zijn’ en onder de communie speelde Nicole een werk met de titel Nachtelijke optocht en een tweede: Als je echt om me geeft. Tot slot hoorden we van haar een zeer luidruchtig Vlinderlicht op de piano, begeleid door een bijna tegengesteld minder krachtig, maar mooi lyrisch spel van het hoorntrio.
Na het applaus togen we weer allemaal richting inkomhal en kerkplein voor onze gezellige babbelborrel.
Marjo Perry
De concertmissen zijn een organisatie van de Pius X-kerkraad i.s.m. het Artiestenfonds vzw. De volgende concertmis vindt plaats op zondag 5 oktober met Marc Van Hoorick, klarinet en Joannes Thuy, orgel.