Verslag concertmis van zondag 7 september | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

  • Startpagina
  • Contacten
  • Kerken & vieringen
  • Zoeken
  • Meer
    • Kerken & vieringen
    • Zoeken
    • Onze parochie
      OntstaansgeschiedenisHeilige Pius XDe Pius X-kerkDe herders van onze parochiePastoraal teamKerkraadParochieraadLiturgische werkgroep
      Geloven doorheen het leven
      DoopselEerste communieVormselHuwelijkBiechtZiekenzalvingUitvaartWij gedenken...
      Vieren doorheen het jaar
      Liturgische kalenderVieren in de Pius X-kerkEucharistieMisintentiesCommunie aan huisConcertmissen
      Parochiaal leven
      Basisschool Kleine StanPius X-koorScouts OosterveldSenioren-Contact
      KERK & leven
      AbonnementenPlaatselijke redactie
      Welzijnszorg
      Adventscampagne 2024
      Broederlijk Delen
      Vastencampagne 2025
      PE Heilige Damiaan Bisdom Antwerpen Otheo Antwerpse Raad van Kerken Oecumenisch middaggebed Kerkverhuur Wegwijzer microsite

Verslag concertmis van zondag 7 september

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op maandag 8 september 2025 - 11:34
Afdrukken
Virtuoze pianomuziek en levendige koperblazersklanken

Preludium vóór de viering

Nicole De Paepe (componist en pianist) en het hoorntrio met Ernest Maes, Sabine Van Dingenen en Michiel Van Camp luisterden op zondag 7 september de concertmis op. Die begon niet zoals we gewend waren na de verwelkoming door de lector maar met een viertal werken vóór de aanvang van de viering. Kerkgangers die ruim op tijd aanwezig waren, konden er extra van genieten. Als eerste compositie beluisterden we een Prelude van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Een prelude hoort aan als een eenvoudige compositie met een herhalend thema in een voor de muziek van Bach typische opeenvolging van sequensen die als herhalende ‘loopjes’ van opgaande of dalende tonen een motorisch ritme weerspiegelen. De tweede compositie was – zoals de naam Andante aangeeft – een langzaam gespeeld lyrisch concert van Mozart. De componist, pianist, violist en dirigent Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) was uit het prinsaartsbisdom Salzburg afkomstig. Lang voor zijn vijfde levensjaar zou hij al gecomponeerd hebben en speelde hij zonder enig onderricht viool. In 1764-1765 ontmoette hij in Londen Johan Christian Bach die hem tot het componeren van symfonieën en vioolsonates aanspoorde. In 1769 werd hij op dertienjarige leeftijd concertmeester – d.i. eerste violist – aan het hof van de aartsbisschop van Salzburg. Toen Mozart op vijfendertigjarige leeftijd stierf – een leeftijd waarop anderen nauwelijks het hoogtepunt van hun kunnen bereikt hebben – had hij reeds opera’s, symfonieën, missen en kamermuziekwerken van het hoogste niveau op papier gezet. Zijn oeuvre vertegenwoordigt de muzikale rococoperiode. Zijn kunst behoort op dramatisch vlak tot de meest aangrijpende, en in het blijmoedige tot de meest fijnzinnige uitingen aller tijden.

 

Felix Mendelssohn

Het derde muziekstuk, de Marciale van Mendelssohn, werd eveneens gespeeld door het hoorntrio begeleid door Nicole De Paepe aan de piano. De titel zegt al dat het hier om een mars gaat met het typische ritme voor een stevige wandeling in marstempo. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) werd geboren in een vooraanstaande Joodse familie in Hamburg. Hij werd zonder religie opgevoed. Op de leeftijd van zeven jaar werd hij gedoopt als een gereformeerd christen. Mendelssohn werd erkend als een muzikaal wonderkind, dat al vroeg succes in Duitsland genoot. Tijdens zijn reizen door Europa als componist, dirigent en solist werd hij goed ontvangen. Zijn tien bezoeken aan Groot-Brittannië – waar veel van zijn belangrijkste werken in première gingen – vormden een belangrijk deel van zijn volwassen carrière. Echter zijn in wezen conservatieve muzieksmaak onderscheidde hem van zijn meer avontuurlijke muzikale tijdgenoten als Franz Liszt, Richard Wagner en Hector Berlioz. Op het ogenblik geldt hij als een van de belangrijkste populaire componisten van de romantiek.

Als laatste werk vóór begin van de concertmis werd het Allegro uit La Chasse van Henry Kling, 1842-1918 gespeeld.

De term ‘Allegro’ geeft aan dat het muziekstuk vlug gespeeld wordt en een blij karakter heeft.

Henry Kling was een Franse componist, muziekpedagoog, dirigent, organist en hoornist. Hij studeerde hoorn in Karlsruhe en kreeg op twintigjarige leeftijd een aanstelling als hoornist in het operaorkest van Genève. In 1865 publiceerde hij een zeer gewaardeerde hoorn- methode. Kling arrangeerde bovendien de hoornconcerten van Wolfgang Amadeus Mozart voor het moderne orkest en schreef er ook de cadensen (= solopartij zonder orkestbegeleiding) voor.

 

Muzikale achtergrond van de uitvoerders

Nicole De Paepe, die pianist en componist is kennen we nog van de concertmis van twee maanden geleden. Zij speelde toen haar eigen werken.

Ernest Maes behoort tot die generatie van muziekpedagogen die met veel enthousiasme een ongehoorde activiteit ten toon spreidt. Behalve als solist hoornist bij de Antwerpse Filharmonie heeft Ernest ook als dirigent reeds op nationaal en internationaal gebied een briljante carrière uitgebouwd met speciale aandacht voor Vlaamse jeugdorkesten.

Sabine Van Dingenen studeerde aan het Lemmensinstituut af als laureaat hoorn. Ze geeft nu les aan de academies van Lier en Mol en is daarbij meer dan twintig jaar vaste hoornist bij het orkest La Passione in Lier waar ze reeds in producties als de negende symfonie van Beethoven en de Carmina Burana speelde. Michiel Van Kamp begon op achtjarige leeftijd hoorn te spelen aan de Gemeentelijke Muziekacademie van Wijnegem. Hij vervolgde zijn studies aan het Lemmensinstituut te Leuven en speelde in verschillende orkesten in Brugge, Luik en Brussel. Daarnaast geeft hij les als leraar hoorn en muziekpraktijk aan de academies van Lier, Mortsel en Wilrijk.

 

Nicole De Paepe

Dat Nicole De Paepe als componist ook een voortreffelijke pianiste is, was tijdens de concertmis van vandaag goed te horen. De virtuositeit van haar pianospel voerde de boventoon, terwijl de drie hoornblazers eerder het zachtere melodieuze aspect voor hun rekening namen.

Na de intrede hoorden we Hoffnung des Sommers van Nicole de Paepe, 1958. Gevolgd door een Intermezzo na de eerste lezing. Tijdens de offerande was het de beurt aan Droomwereld: ‘Zou de wereld niet beter zijn’ en onder de communie speelde Nicole een werk met de titel Nachtelijke optocht en een tweede: Als je echt om me geeft. Tot slot hoorden we van haar een zeer luidruchtig Vlinderlicht op de piano, begeleid door een bijna tegengesteld minder krachtig, maar mooi lyrisch spel van het hoorntrio.

 

Na het applaus togen we weer allemaal richting inkomhal en kerkplein voor onze gezellige babbelborrel.

 

Marjo Perry

 

De concertmissen zijn een organisatie van de Pius X-kerkraad i.s.m. het Artiestenfonds vzw. De volgende concertmis vindt plaats op zondag 5 oktober met Marc Van Hoorick, klarinet en Joannes Thuy, orgel.

Het hoorntrio van Sabine Van Dingenen, Ernest Maes en Michiel Van Camp verzorgden de concertmis van zondag 7 september 2025. © Dirk Bellens
Hoornisten Ernest Maes en Michiel Van Camp tijdens de concertmis van zondag 7 september 2025 © Dirk Bellens
Nicole De Paepe begeleide aan de piano het hoorntrio tijdens de concertmis van zondag 7 september 2025. © Dirk Bellens
Vorige Volgende

Gepubliceerd door

Parochie Heilige Pius X - Wilrijk

Meer

Cultuur
Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Jain in de clip 'Makeba', een aanstekelijk dansje dat 7 jaar na de release viraal gaat op Tiktok.
readmore

Na Jerusalema, ontdek de nieuwe Tiktok-challenge ‘Makeba’

icon-icon-video
Guido Vanheeswijck © CCV Hasselt
readmore

Online leertraject met Guido Vanheeswijck

icon-icon-artikel
Een blik op de originele partituur van Messiah. © Wikipedia
readmore

Ervaar Händels ‘Messiah’ intenser met deze luisterwijzer

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook