We hebben er met z’n allen naar uitgekeken. Met de professionele steun van en de uitstekende samenwerking met de gemeente Koksijde, heeft de kerkfabriek van Sint-Idesbaldus de mensen van Koksijde en daarbuiten, dit jaar kunnen verwelkomen op een prachtig muzikaal Nieuwjaarsconcert. Een ensemble van vijf getalenteerde musici, onder de leiding van Dirk Noyen, hebben op woensdag 04 januari 2023, het beste van zichzelf gegeven en ons aanwezigen, meegenomen in de hogere muzikale sferen van W.A. Mozart en L. van Beethoven.
Op het programma stonden twee kwintetten voor piano en vier blazers (hobo, klarinet, hoorn en fagot). Deze beide muziekstukken zijn pareltjes uit de muziekgeschiedenis en werden gebracht door blazerssolisten van het orkest van de Munt, zijnde Luk Nielandt (hobo), Ricardo Matarredona (klarinet), Rogier Steel (hoorn) en Dirk Noyen (fagot), samen met pianist Filip Martens.
Tijdens het eerste deel bracht het ensemble het “Kwintet in ES KV 452” van Wolfgang Amadeus Mozart, waarbij de samenhang van blazers en piano het aanwezige publiek in vervoering bracht. Als overgang naar het tweede deel van de concertavond, werd het publiek vergast op een prachtig, compositiestuk voor piano en hoorn, adembenemend vertolkt door Filip Martens en Rogier Steel. Tijdens het tweede deel van het concert, werd het “Kwintet in ES opus 16” van Ludwig van Beethoven uitgevoerd. De intensiteit en tempo-overgangen van dit muziekstuk waren een echte uitdaging voor de muzikanten, maar het pianospel van Filip Martens was subliem.
Voor de geïnteresseerden, gegeven we hierbij nog een korte beschrijving van beide muziekstukken mee.
Ludwig van Beethoven schreef zijn kwintet opus 16 voor piano, hobo, klarinet, hoorn en fagot in 1796. In dat jaar trok hij naar Praag waar hij duidelijk de stijl van Mozart oppikte. Niet alleen liet hij zich voor de Variaties WoO 28 inspireren op Don Giovanni, maar ook het Kwintet opus 16 verraadt Mozarts invloed. Beide werken hebben dezelfde toonaard en hebben dezelfde muzikale structuur, maar naast deze overeenkomsten zijn de verschillen evenzeer frappant.
Gaat het bij Mozart om pure kamermuziek, Beethoven lijkt een pianoconcerto in kleine bezetting geschreven te hebben. Het eerste deel van Beethovens werk beslaat ongeveer de helft van het kwintet en de grootse langzame inleiding verraadt duidelijk ook de invloed van Haydn, één van Beethovens leermeesters. Bij Beethoven heeft de muziek een haast symfonische inslag en meer dan in welk ander vroeg werk, zijn er elementen te ontdekken welke verwijzen naar de negen symfonieën. Net als het eerste deel is ook het lyrische Andante complexer van aard dan het overeenkomstige deel bij Mozart. Het kwintet van Beethoven wordt op uiterst luchtige wijze afgerond met een speels rondo, hetgeen dan weer doet denken aan de hoornconcerto’s van Mozart.
In beide werken vindt men de dialoog terug tussen de piano en de vier blazers en zowel Mozart als Beethoven gebruiken de verschillende timbres van deze instrumenten op een sublieme manier. Mozart schreef na het componeren van zijn pianokwintet KV 452 in een brief aan zijn vader Leopold, dat hij het mooiste werk voor blazers had geschreven.
En gelijk had Mozart. Het was gewoonweg “prachtig”. Een indrukwekkend programma. Een sublieme uitvoering door uitstekende muzikanten in een eenvoudig, maar prachtig kader. Kortom, een geslaagde avond, finaal door eenieder dan ook gewaardeerd.
Een oprecht woord van dank aan Dirk Noyen en zijn ensemble voor de wondermooie muziek, alsook aan de gemeente Koksijde en haar burgemeester, om dit in Sint-Idesbaldus mogelijk te maken.
© mdw