Jezus wordt gezalfd door de heilige Geest. Dat maakt zijn doopsel ‘anders’.
Vuurwerk door privépersonen is verboden. Sommige families konden zich in de nieuwjaarsnacht niet aan dat verbod houden, want hun vuurwerk was een traditie of een ritueel.
Dopen is voor veel mensen ook een traditie of een ritueel. Toch is meer aan de hand. We kunnen dat merken in de evangelielezing van vandaag.
Jezus gaat aanschuiven in de rij van de mensen die een nieuw leven willen beginnen. Hij staat tussen de zondaars die het doopsel van bekering van Johannes willen ontvangen. Dat is een ritueel.
De evangelist doet moeite om ons te tonen dat bij Jezus’ doopsel iets gebeurt: de heilige Geest komt in Jezus. Dat maakt zijn doopsel zo anders. God is in het spel.
Het doopsel van Jezus, met de zalving door de heilige Geest, straalt door in het christelijk doopsel. Het is meer dan een ritueel dat we bijna automatisch doen. God is in het spel. Jezus wordt door God aangeraakt als Hij zich laat dopen door Johannes. Zo is dat ook in ons doopsel: God raakt ons aan.
Privévuurwerk met nieuwjaar is niet echt een traditie; het bestaat maar enkele dagen. Maar tegenwoordig is iets vlug een ritueel of een gewoonte. Het doopsel van de christenen is meer dan een ritueel. God zelf raakt ons aan. Dat maakt ons andere mensen.