Simeon en Hanna vertegenwoordigen samen het hele volk van God; dat is de heilige Familie.
De E.U. werkt aan een pakket maatregelen om onze privacy op internet beter te beschermen. Grote internetbedrijven maken zich daarover zorgen. Zij maken winst met te graven in ons gedrag. Privacy is een delicaat en gevoelig onderwerp.
Van privacy lijkt geen sprake als Jozef en Maria in de tempel aankomen om te doen wat ieder joods gezin deed, als het mogelijk was. Ze zijn in de tempel van Jeruzalem om het ritueel van de reiniging van de jonge moeder te doen en om de eerstgeboren jongen aan de Heer op te dragen. Dat moest toen allemaal.
Ongevraagd komt Simeon op het gezinnetje af. Hij spreekt zware woorden en neemt de baby in zijn handen. Hij is voor Jozef en Maria waarschijnlijk een wildvreemde, maar dat schijnt niemand te storen. Simeon is een “wetgetrouw en vroom man” staat in het evangelie. Hij vertegenwoordigt hier de Tora, de Wet van Mozes. Hij neemt Jezus als het ware op in de Tora door hem in de handen te nemen.
Dan is daar ook die oude vrouw, Hanna. Ook zij spreekt over Jezus, al is ook zij wellicht een onbekende. Van Hanna zegt de evangelist dat zij een “profetes” is. Zij vertegenwoordigt de traditie van de profeten.
Simeon en Hanna, wet en profeten: dat is het hele volk van God. Jezus wordt opgenomen in het hele volk van God. Dat is zijn familie. Hij zal het verleden van wet en profeten tot vervulling brengen. Hij zal het volk een weg tonen door zelf een weg te worden.
De privacy is ver te zoeken in het stukje evangelie van vandaag. Integendeel, het kleine kerngezin wordt opengetrokken naar het hele volk van God. Dat is de heilige Familie. En wij zijn daar een deel van.