Te Deum Leuven 2024 | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Pastorale zone Leuven aan de Dijle

Pastorale zone Leuven aan de Dijle

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Welkom Zoneploeg Zoneraad Vieringen Activiteiten Doopsel Eerste communie Vormsel Christelijk huwelijk Gezinsviering en catechese op zondag Doopsel, vormsel, eerste communie voor volwassenen Diaconie en zorg Christelijke uitvaart Lokale geloofsgemeenschappen
      Sint-AgathaSint-CarolusSint-GeertruiSint-HadrianusSint-JacobSint-JozefSint-KwintenSint-MartinusSint-MichielSint-Pieter
      Andere kerken in en rond Leuven
      Kerk in HeverleeKerk in Kessel-Lo en Linden
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle

Te Deum Leuven 2024

icon-icon-afbeelding
Gepubliceerd op maandag 29 juli 2024 - 17:00
Afdrukken

Preek bij het Te Deum – Ernst Veen
“Geroepen vrij te zijn” – Gal. 5.1 & 13-15
Sint-Pieterskerk Leuven, Nationale feestdag 21 juli 2024

Geachte aanwezigen, lieve mensen,

U bent geroepen om vrij te zijn. Maar misbruik die vrijheid niet als voorwendsel voor zelfzucht. Nee, wees elkaar juist dienstbaar in een geest van liefde.

Die 2000 jaar oude woorden, die echter nog niets aan actualiteit hebben ingeboet, lazen wij zojuist van de apostel Paulus in zijn brief aan de Galaten.

Actueel, want in het wereldnieuws, of ook in de landelijke media, in praatprogramma’s op televisie, in slogans van bedrijven en politieke partijen, overal kom je het woord vrijheid tegen. En ja, dat is niet zo verwonderlijk in tijden waarin de staatsvorm bij uitstek die de vrijheid tot haar grondvorm heeft, de democratie, wereldwijd onder druk staat van opkomend populisme. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: vrijheid, democratie zij zijn een hoog en waardevol goed, maar zijn tevens al even kwetsbaar en blijken nooit definitief gevestigd te zijn en moeten altijd weer bevochten worden en worden behoed voor afbraak en voor oneigenlijk gebruik.

Ook de apostel Paulus benadrukte reeds dat vrijheid een hoog goed is. Voor hem is vrijheid niet zomaar een luxebegrip dat je ook kunt schrappen, maar een wezenskenmerk van de mens.

“U bent geroepen om vrij te zijn”, schrijft hij aan de Galaten. En nee, hij doelt daar niet op een hoogdravend religieus principe van een handjevol mensen dat geroepen is, maar zegt eenvoudig dat wij mensen door God bedoeld zijn om vrij te zijn. Dat de mens bestemd is tot vrijheid. Niet tot knechting, slavernij of onderwerping. Vrijheid is volgens Paulus een van de basiskenmerken die de mens tot mens maakt. Vrijheid om te bewegen. Vrijheid om keuzen te maken. Vrijheid om je leven te ontwerpen. Wij zijn bv. niet zoals bomen die stevig en vast in de grond staan, altijd op dezelfde plek. Nee, wij zijn bestemd tot vrijheid. De existentialisten zeggen zelfs dat wij gedoemd zijn tot vrijheid. Wij moeten op weg, hetzij noord, zuid, oost of westwaarts en/of alles daartussenin. Tot onze laatste adem toe.

Lees verder onder de foto’s

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Vorige Volgende

Dat dat wezenskenmerk van de mens in onze wereld niet altijd zo gemakkelijk, noch vanzelfsprekend is, wordt duidelijk als we kijken naar hoe vrijheid in onze taal wordt uitgedrukt. Namelijk in velerlei soorten. Vrijheid op zichzelf is een containerbegrip. Dat wil zeggen, er is niet één soort vrijheid, maar de vrijheid doet zich voor in allerlei gedaanten, afhankelijk van de situatie. Om maar wat te noemen: bewegingsvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid om veilig over straat te lopen, vrijheid om te demonstreren, om niet gearresteerd te worden als je opkomt voor de vrijheid, vrijheid om relaties aan te gaan, vrijheid om te kiezen, vrijheid om te werken, vrijheid om te rusten, om op vakantie te gaan, vrijheid om een Te Deum te vieren, enzovoort.

Vrijheden die ons als vanzelfsprekend in de oren klinken, maar die lang niet overal vanzelfsprekend zijn. Zeker niet in dictaturen, maar zelfs in de zogenoemde vrije wereld staat vrijheid vandaag onder druk, waarbij de vrijheid van de één niet zelden de onvrijheid is van de ander. En dat kan toch niet de bedoeling zijn: dat vrijheid onvrijheid voortbrengt.

Om een voorbeeld te noemen,  op sociale media worden, zoals bekend, niet zelden andersdenkenden, andersgelovigen, andersgeaarden, kortom, hoe dan ook mensen die anders-zijn, overladen met haatboodschappen en scheldwoorden. En ja, dat dan onder de noemer van, daar komt-i, vrijheid van meningsuiting.

Lees verder onder de foto’s

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Vorige Volgende

Het valt echter niet in te zien waarom dat vrijheid van meningsuiting is. Sinds wanneer zijn haatboodschappen of scheldwoorden een mening? En zo zijn er in onze samenleving met een beroep op die vrije meningsuiting heel wat uitingen die mensen onvrij maken.

Ons spreken en denken over vrijheid wordt dan ook niet zelden in verband gebracht met absolute eigen individuele vrijheid. Met dat je kunt doen wat je wilt. Dat niets of niemand je voorschrijft wat je mag of niet mag. Dat je je zo min mogelijk aan regels hoeft te houden. Nu, bv. in het wegverkeer is dat alvast geen goed idee. Daar zien we dat regels juist vrijheid creëren. Maar dat geldt voor heel de organisatie van onze samenleving. Dat vrijheid enkel kan bestaan in gebondenheid.

En verder: wie er een beetje op let, merkt bovendien hoezeer ons vrijheidsbegrip tevens in een economisch patroon wordt geplaatst: dat van de “vrijhandel”, de “vrije economie”, het “vrije spel der maatschappelijke krachten”, de “vrije markt”. En wat bv. te denken van een grootbank die ooit als leus onder een reclameaffiche blokletterde: “Ik ben vrij en daarom doe ik wat ik wil.” Tja, wie echter weinig geld heeft zal dat niet meteen beamen.

Ook de Zwitserse-Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau was zich daarvan bewust toen hij met zijn vlijmscherpe pen noteerde: “Entre les riche et pauvre, entre le fort et les faibles, c'est la liberté qui opprime, et la loi qui libère” (Tussen rijken en armen, tussen sterken en zwakken, is het de vrijheid die onderdrukt en de wet die vrijmaakt).

En Nobelprijswinnaar economie, Joseph Stiglitz, citeerde deze maand in een interview in mijn ochtendkrant een soortgelijke spreuk van wijlen de filosoof Isaiah Berlin, als volgt: “Vrijheid voor de wolven heeft vaak de dood voor de schapen betekent.”

Kortom, in de menselijke samenlevingspraktijk is het begrip “vrijheid” dikwijls nauw verbonden met het recht van de sterksten, de rijksten, en het begrip “onvrijheid” met diegenen die we de zwakkeren noemen, de armen en onderliggenden.

Lees verder onder de foto’s

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Vorige Volgende

In de Bijbel is het precies omgekeerd. In de Bijbel betekent echte vrijheid juist bevrijd zijn van het recht van de sterkste, bevrijd zijn van de machten die het leven knechten en verzieken, bevrijd zijn van het kwaad, bevrijd van alles wat samenleven kapot en onmogelijk maakt. Bevrijd ook van de mythe dat vrijheid los verkrijgbaar zou zijn. Dat individuele vrijheid zou kunnen bestaan, zonder dat je rekening moet houden met de mensen en wereld om je heen.

Het is dan ook veelbetekenend dat het begrip vrijheid in de bijbel niet zo dikwijls voorkomt. In het Oude Testament is het woord ‘vrijheid’ zelfs ronduit zeldzaam. Alle nadruk valt op het woord “bevrijding”, “redding”. Vrijheid is een reeds verworven toestand van vrij zijn. Maar de bevrijding gaat daaraan vooraf. Om tot vrijheid te komen is volgens de bijbelschrijvers eerst bevrijding nodig.

Om bij Paulus te blijven: echte vrijheid kan volgens hem pas bestaan als wij ons eerst bevrijden van zelfzucht. Bevrijding van het egoïstische juk bv. dat je altijd met je ellebogen moet werken om vrijheid voor jezelf op te eisen, en dat dan dus ten koste van de vrijheid van anderen.

Zo hoorden we dat hij schreef: “Gebruik de vrijheid niet als voorwendsel voor zelfzucht (…) als u elkaar als dieren bijt en verscheurt, pas dan maar op dat u niet door elkaar verslonden wordt.”

Lees verder onder de foto’s

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle

Nu, als je dat zo plompverloren zegt, klinkt dat misschien wat soft, maar let wel, dat gaat niet over romantische liefde in de zin dat je iedereen lief moet vinden.

Het volgende, tot slot, maakt dat duidelijk. Doorgaans wordt dat gebod als volgt weergegeven: “Heb uw naaste lief als u zelf.” Maar een andere mogelijke vertaling van die tekst is: “Heb je naaste lief die is zoals jezelf.” Of ook: “Heb je naaste lief, want die is zoals jij bent.”

Die is zoals jij bent. Dat gaat nu niet over dat je dezelfde ideeën, meningen of standpunten of inzichten of huidskleur hebt, maar dat gaat erover de ander letterlijk te zien als mede-mens, als mens, die mede als jezelf, mens is. Die net als jij lid is van de grote familie die mensheid heet en leeft op dezelfde planeet en deel is van dezelfde wereldwijde mensengeschiedenis.

Duidelijk is daarbij dat het in die Bijbelse naastenliefde dus niet gaat om liefde in romantische zin. Waar het omgaat is misschien nog het beste weer te geven met ons begrip “verbondenheid”. Het gaat om het besef van onderlinge saamhorigheid. Om het besef, nogmaals, dat de ander mens is zoals jezelf mens bent. Die dus net als jij lid is van de wereldwijde club die “mens” heet en met wie je alleen daarom al, of je nu wit, zwart, rood, bruin of geel bent, of zus of zo geaard, of links of rechts of dwars, fundamenteel verbonden bent.

Lees verder onder de foto’s

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Vorige Volgende

Volgens de Italiaanse schrijver Antonio Scurati zijn we dat besef van fundamentele onderlinge verbondenheid in onze tijd echter meer en meer aan ’t kwijtraken. In zijn nieuwste boekje, getiteld fascisme en populisme, schrijft hij en ik citeer: “Onze westerse levens zijn onverwachts versmald, zijn alle een privéaangelegenheid geworden. (…) Wij zijn doof geworden voor de stem die ons op vertwijfelde momenten opbeurde en toefluisterde: kom op, hup, je bent niet de eerste, je bent niet de laatste, je bent niet alleen; samen met jou rukken legioenen mensen op die leefden en stierven voordat jij werd geboren, en met jou rukt een nog grotere schare op, die van de nog niet geborenen.”

Kortom, ook Scurati wijst ons, i.v.m. de strijd tegen onvrijheid, op het wezenlijk belang van ons fundamenteel verbonden zijn met elkaar, niet alleen met de huidige generaties, maar zelfs ook met de voorbije en komende generaties.

Terug naar Paulus, want wat is zijn oproep tot naastenliefde anders dan de oproep om te beseffen dat we fundamenteel met elkaar verbonden zijn? In het Nederlands hebben wij voor dat oeroude en Bijbelse begrip naastenliefde, een helder, modern en eigentijds woord: Medemenselijkheid.

Laten dan die begrippen, naastenliefde, verbondenheid, medemenselijkheid, ons tegengif mogen zijn tegen fascisme en populisme en ook tegen zelfzucht en doorgedreven individualisme, tegen haatboodschappen en agressieve polarisatie, en mogen ze een leidraad zijn bij het zoeken naar echte onderling gedeelde vrijheid, in het besef, zoals Jules de Corte ooit zong, dat we het samen moeten doen, of we gaan samen naar de knoppen.

Amen.

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum Leuven 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum Leuven 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum Leuven 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Te Deum Leuven 2024 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
Vorige Volgende

Gepubliceerd door

Pastorale zone Leuven aan de Dijle

Meer

Fotoreportage

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Te Deum in de Sint-Pieterskerk 2023 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
readmore

Te Deum Leuven 2023

icon-icon-afbeelding
Het Feest van Sint Pieter en Sint Paulus 2022 © Pastorale zone Leuven aan de Dijle
readmore

Sint-Pietersgemeenschap

icon-icon-information
Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook