Godelievedevotie
De Godelievedevotie is al langer Pittems goed. Daarvan vormde een relikwie van die Vlaamse heilige de basis. De bisschop gaf die aan de kerk in 1676. Kermis en ommegang gingen samen en die eerste viering had plaats op Godelieves naamdag 6 juli 1677. De pelgrims kwamen toen ‘dienen’ in Pittem tegen oog- en keelziekten. Nu nog worden de kapelletjes rond de kerk bezocht tijdens de kermisweken. Dat ging ook gepaard met een processie, afgeschaft in 1807, terug in ere hersteld van 1939 tot 1962. Medepastoor Thienpondt haalde de processie uit het archief, samen met een Godelieve-evocatie in 1980 en dat verhaal duurde zeven jaar.
Reliek
Zo heeft Pittem sinds 1676 haar Godelievedevotie en –ommegang. Veel pelgrims van Pittem en daarbuiten roepen de Heilige Godelieve aan bij oog- en keelziekten. Maar de heilige wordt ook aanbeden voor eenheid in het huwelijk en vrede in het gezin, en dat is minder bekend. Van die verjaardag (6 juli of inkomdag) hangt ook het verloop van de kermis af. Zotte Maandag is dan altijd de tweede maandag na de inkomdag.
Ommegang
Op 6 juli begint de vijftiendaagse ter ere van Godelieve. Zowel binnen als buiten de Onze-Lieve-Vrouwekerk zijn basreliëfs, een gekleed beeld, kapelletjes en een reliek stille getuigen van diepchristelijk geloof.
De bakermat van de Godelieveverering is uiteraard Gistel maar in Pittem begon de Godelievedevotie in 1676 toen de gemeente een grote relikwie kreeg van bisschop De Baillencourt van Brugge.
Hij schonk de relikwie om de bedevaarders die niet de kans of mogelijkheid hadden om in Gistel te geraken, toe te laten in Pittem Godelieve te vereren. Zo is de devotie hier al meer dan 339 jaar oud. De grote reliek verhuisde even naar Gistel tijdens het eeuwfeest van de Abdij Ten Putte maar is nu terug thuis.
Zowel binnen als buiten de Pittemse hoofdkerk herinneren vele zaken aan de Godelievedevotie in de gemeente. Binnenin vinden we het geklede beeld van de heilige vóór haar altaar en het brandvenster met haar afbeelding. Het beeld zelf is omgeven door een houten opzetstuk uit de 17de eeuw. Verder is er nog de vlag van de heilige en vooral de acht bas-reliëfs die haar leven weergeven. Ze zijn afkomstig uit het kasteel De Blankaert in Woumen.
Buiten kan de Godelievebedevaarder de ommegang rond de kerk maken langs de zeven kapelletjes die eveneens stille getuigen van haar leven zijn.
Na 100 jaar waren de kapellen dringend aan restauratie toe: het betrof zowel de buitenschil als de binnentaferelen. Het metselwerk moest gereinigd en hersteld worden, de dakbedekking en bebording diende hersteld en de binnentaferelen moesten opnieuw geschilderd. En dit allemaal zo authentiek mogelijk.
|