Ondanks haar drukke agenda maakte directrice Ann Claes van het Boodschapinstituut in Schaarbeek voor ons een uurtje vrij tijdens de middagpauze. We lieten geen tijd verloren gaan en toch liep het gesprek wat uit want Ann had veel te vertellen. Een beknopte weergave van haar héél boeiende verhaal:
Ann Claes: dit jaar vieren we 75 jaar Boodschapinstituut, de school heeft dus een hele geschiedenis. Vroeger was het een meisjesinternaat in handen van de zusters Annuntiaten uit Heverlee. Zuster Magda was de laatste directrice. Zij werd voor enkele jaren opgevolgd door broeder Jozef. Maar daarna hebben leken die taak overgenomen. Nancy De Boey was de eerste directrice. Om die 75 jaar te vieren hebben we een lijst met 75 opdrachten opgesteld. Zowel leerlingen als leerkrachten, maar ook ikzelf nemen enkele van die opdrachten ter harte. We zijn het feestjaar begonnen met een feestelijke opening voor de ouders. Tijdens een quiz zochten we de ‘Slimste ouder’ van het Boodschapinstituut. Maar we vieren nog het hele jaar door. Er was ons zomerfeest op 20 mei. Op 9 september volgt nog een groot feest met een tentoonstelling (waarvoor we de hulp krijgen van het archief in Heverlee) en een viering met genodigden, waar pastor Tony zal voorgaan. We hopen ook de ouders, oud-leerlingen en de buurtbewoners te kunnen betrekken. Pas in december sluiten we het feestjaar af.
Vanwaar komt de naam van de school?
AC: de naam Boodschapinstituut komt van de boodschap van de engel aan Maria, feest dat gevierd wordt op 25 maart.
Hoelang werkt u al in deze school?
AC: ik ben nu bezig aan mijn 21e schooljaar in het Boodschapinstituut. De meeste jaren heb ik les gegeven in het 6e leerjaar. Maar ik heb ook enkele jaren in de 3e klas gestaan, ik ben ook zorgcoördinator geweest en dit is mijn eerste jaar als directrice. Het team had al aan mijn arm getrokken toen de vorige directrice stopte. Maar ik was heel graag zorgcoördinator. Uiteindelijk heb ik wel de stap gezet en tot nu toe heb ik daar nog geen spijt van gehad. Vooral het menselijk aspect en ook het pedagogische luik spreekt mij enorm aan. Maar als directeur komt er enorm veel op je af: van een lekkende kraan tot een pak administratief werk. Maar het is heel boeiend, je weet nooit wat een dag zal brengen.
Komen leerkrachten en leerlingen vooral uit de buurt?
AC: één meester woont in Sint-Joost en de turnjuf in Haren maar alle andere leerkrachten komen uit Vlaanderen vooral uit Aalst. De meeste kinderen wonen wel in de buurt. Dat heeft vooral te maken met het inschrijvingsbeleid van de laatste jaren. De meeste leerlingen komen te voet, met het openbaar vervoer en de laatste jaren meer en meer met de fiets. Dat is heel positief natuurlijk maar het heeft ervoor gezorgd dat we in de school moesten op zoek gaan naar meer ruimte om fietsen te stallen. Op sommige dagen staan hier 30 à 40 fietsen.
Hoeveel klassen zijn er in het Boodschapinstituut?
AC: 6 klassen voor de lagere school en 4 kleuterklassen. De komende jaren zal de school uitbreiden van 200 naar 400 leerlingen. Het aanpalende kloostergebouw van de zusters is aangekocht door de VZW van de school. Er zijn plannen voor capaciteitsuitbreiding maar momenteel worden die nog aangepast. Wekelijks is er een bouwvergadering en daarvoor word ik ondersteund door Annemie Aernouts, stafmedewerker patrimonium. We hebben dus mooie vooruitzichten en een deel daarvan zijn we al aan het realiseren. Zo is op 20 mei ter gelegenheid van het zomerfeest de nieuwe speelplaats in gebruik genomen en het nieuwe sportterrein is in aanleg in de vroegere tuin van de zusters. De verbouwingswerken zullen verlopen in twee fasen: eerst wordt het vroegere kloostergebouw omgebouwd tot klassen. Later in fase twee zullen de huidige klaslokalen aangepakt worden.
Hoe wordt hier op school godsdienstles gegeven?
AC: de leerkrachten geven zelf godsdienst. We volgen de methode ‘Tuin van Eden’ en in de kleuterklassen ‘Sterretjes aan de hemel’. Er is ook een werkgroep pastoraal die een viertal gebedsvieringen voorbereidt. Alle kinderen nemen deel aan die vieringen. De ouders zijn daarvan op de hoogte als ze hun kinderen hier inschrijven. En dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd.
Werkt de school samen met andere organisaties?
AC: we nemen geregeld deel aan activiteiten in CC Ten Noey en CC Everna voor theater en film, met de bibliotheek en natuurlijk ook met het kinderdagverblijf Robbedoes dat hier naast ligt. Zo organiseren we een voorleesweek waarbij leerlingen van het derde leerjaar voorlezen bij de kleintjes. Een vaste medewerking is er ook met de politie. Een agent, Josee Lopez is peter van onze school. Hij heeft al les gegeven over cyberpesten en demonstraties met opgeleide honden op de speelplaats van onze school. We hebben ook een projectweek rond verkeer georganiseerd met een fietsparcours en fietscontroles. Ook met het Huis van het Nederlands werken we samen en organiseren we mini conversatiegroepjes. De laatste keer zijn daar ongeveer twintig ouders op ingegaan.
Hoe ziet u de toekomst van de school?
AC: de onderwijswereld staat nooit stil. Er komt een nieuw leerplan ‘Zin in leren, zin in leven’ met een nieuwe visie. Dat zal zeker wennen worden. We werken nu al volgens de methode ‘sturend leren’ waarbij ieder kind op zijn niveau kan leren. We passen dat al gedeeltelijk toe met de talentenarchipel in het 4e, 5e en 6e leerjaar en we bereiken daar heel mooie resultaten mee. In die zin gaan we nog verder differentiëren, vooral via zelfsturend leren. De leerkracht krijgt meer een ‘coaching’-rol. Alles verandert snel en ook wij moeten mee. Dat is een hele uitdaging.
Veel succes met deze uitdaging. Het worden ongetwijfeld nog drukke maar ook zeer boeiende jaren!
Ria V.A.