Voor tal van mensen heeft de kerk geen boodschap meer, en voor velen laat het imago van de Kerk heel wat te wensen over. Daar moeten we geen doekjes om winden. De recente misbruikschandalen maken het er niet beter op. En toch zouden we kunnen zeggen dat de Kerk alles in haar mars heeft om vandaag de dag populair en hip te zijn. In de kerk draait het immers om verhalen, rituelen en gemeenschap. En laat dat nu juist de begrippen zijn waar elke marketeer mee zwaait:
stories, rituals en community.
‘Verhalen vertellen’ wordt door elke reclamemaker gepromoot, ‘rituelen’ zijn vandaag de dag in, en ‘gemeenschap vormen’ is juist datgene wat sociale media zoals facebook en twitter op het oog hebben. Kortom, mensen beseffen tegenwoordig niet wat voor een hippe winkel de kerk om de hoek wel is, want al deze zaken komen daar uitgebreid aan bod… En toch blijft het moeilijk, want hoe goed we ook ons best doen om de Bijbelse verhalen te vertellen, we slagen er vaak niet in om ze naar vandaag te vertalen, hoezeer we ook een prachtig aanbod van rituelen hebben, toch spreken ze vaak niet aan, omdat ze soms geformuleerd zijn in een oude taal, en hoezeer we ook ons best doen om van onze gemeenschappen ‘levende kernen’ te maken, toch lukt het ons niet altijd om bruggen te slaan tussen verschillende generaties.
We hebben dus met andere woorden als Kerk een enorme schat in onze handen liggen, maar we verstaan niet altijd de kunst om deze parel te doen flonkeren en schitteren. Maar misschien speelt nog iets anders mee. Onze verhalen en onze rituelen gaan over een God die zichzelf wegschenkt in volle liefde, die dus niet eerst zichzelf zoekt, maar de ander prioriteit geeft. Rond die God willen wij gemeenschap maken, en zelf ook van dag tot dag meer op die ‘zichzelf-wegschenkende-God’ gelijken. En misschien is dat wel datgene wat ons als kerk minder hip en trendy maakt in onze huidige samenleving…
Pastor Gino