Onlangs werden de resultaten van het onderzoek ‘God in Nederland 2016’ bekendgemaakt, een onderzoek dat sinds 1966 om de 10 jaar wordt gehouden. Het betreft hier natuurlijk de Nederlandse context, maar we mogen er van uitgaan dat de situatie in België tamelijk gelijklopend is. In dat onderzoek lezen we dat het geloof in Nederland achteruitgaat. Ongeveer 82 % van de Nederlanders komt nooit in een kerk. Ongetwijfeld een vaststelling die ons niet onmiddellijk verwondert. Eén van de meest opvallende resultaten is echter dat er onder katholieken sprake is van een dubbele secularisering: niet alleen daalt het aantal katholieke kerkgangers, maar bovendien staan ze minder en minder achter de fundamentele principes van het christelijk geloof. Nog maar 13% van wie zich katholiek noemt, gelooft in het bestaan van een hemel, 17% in een persoonlijke God, een derde bidt dagelijks en minder dan de helft gelooft dat Jezus de Zoon van God is of door God gezonden. Interessant is wel dat paus Franciscus het vaakst wordt genoemd als iemand met een belangrijke en inspirerende boodschap. Jonge katholieken tot 40 jaar zijn in veel opzichten meer recht in de leer en de praktijk dan oudere katholieken. Deze jonge orthodoxie is een nieuw verschijnsel en duidt erop dat jongeren zich alleen nog tot de kerk voelen aangetrokken wanneer ze overtuigd gelovig zijn. Deze cijfers deden de Nederlandse theoloog Anton De Wit terugdenken aan het typetje van Wim Sonneveld, waarin hij frater Venantius neerzet en hem doet beweren:
‘De heidenen bekeren is een christelijk werk, de christenen bekeren is een heidenswerk.’
Maar alle gekheid op een stokje, in elk geval doet dit concluderen dat vandaag de dag geloofsverkondiging zelfs bij kerkgangers meer dan ooit belangrijk is. Waarin geloven wij als christen, wie is God voor ons, wie is Jezus voor ons? Het zijn misschien vragen waar in het verleden onvoldoende bij stilgestaan werd, wat wellicht ook een verklaring biedt voor de cijfers van het onderzoek. Het is daarom dan ook hoog tijd dat wij als christenen ons opnieuw verdiepen in datgene waarin wij werkelijk geloven. Zeker in een tijd waarin er bijvoorbeeld voortdurend sprake is van ‘dialoogschool’. Onlangs kopte het christelijk opinieblad Tertio nog ‘Dialoogschool begint bij katholiek zijn’. En terecht, om vanuit je eigen identiteit in dialoog te treden met anderen, moet je natuurlijk eerst weten wat jouw eigen identiteit precies is. En daar hoort ook het geloof in een persoonlijke God bij,
een God die ons zozeer liefheeft dat Hij in relatie met ons treedt.
Misschien wel een geloofsgeheim waar we moeilijk bij kunnen, maar dat ons zoveel levensvervulling kan schenken.
Pastor Gino
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.