De pastorale werking in de katholieke dialoogschool
Pastoraal op de katholieke dialoogschool
wil op een eigentijds tegendraadse manier bezielen vanuit de zingeving en de levenshouding
die spreken uit het evangelie (‘Bijbelse inspiratie’).
We willen bouwen aan een schoolgemeenschap als oefenplaats waarin iedereen zichzelf mag zijn (uniciteit)
en waar we samen (verbondenheid) geloven
in dezelfde boodschap
van hoop en toekomst
voor elke jongere en ieder personeelslid.
Een gemeenschap in diversiteit,
met respect voor de ander,
maar vanuit een gedeeld verhaal.
Dit ‘gedeeld verhaal’ wil de pastoraal
zichtbaar, voelbaar en tastbaar maken
in het alledaagse én volledige schoolleven!
Daartoe appelleert de pastoraal op school aan allen de liefde – zoals de Bijbel verhaalt en Jezus die voorleeft –
tot richtsnoer voor vorming en opvoeding,
leven en samenleven.
Enthousiasme (van binnenuit vervuld zijn) en inspiratie (door de Geest ingegeven) zijn hierbij noodzakelijk.
Dialoognota Pastoraal in de katholieke dialoogschool
Eén van de vier domeinen van pastoraal op school is het vieren. Je vindt twee beleidsdocumenten rond vieren op school:
- Gebedsviering in onderwijs: Ontdek een gestructureerde aanpak voor gebedsvieringen in het onderwijs. Het document Gebedsviering in het Onderwijs biedt duidelijke richtlijnen voor het organiseren van deze vieringen. We respecteren de katholieke traditie als basis, maar streven ook naar inclusie van diversiteit binnen de schoolgemeenschap. Je vindt het document hier.
- Brochure Vieren op school (Mgr. J. Bonny, bisdom Antwerpen): In 2023 actualiseerde Mgr. Johan Bonny de brochure 'Vieren op school'. Hierin omschrijft hij o.a. de verschillende bouwstenen die een viering in schoolcontext opmaken. Je vindt de brochure via de website van het Bisdom Antwerpen, via deze link.