Bernardus van Clairvaux | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Zusters Bernardinnen

Zusters Bernardinnen

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Wie zijn we Spiritualiteit Roeping en religieus leven
      Een getuigenisIets voor jou?Vorming voor het religieuze leven
      Gemeenschap Gent: Rabboeni Voor jongeren en jongvolwassenen Over de grenzen: Afrika
      Projecten in AfrikaRwandaTsjaad Burkina Faso
      Acht eeuwen geschiedenis
      BronvermeldingVan het begin tot de 19e eeuwEen nieuwe tijd: naar de twintigste eeuwVernieuwing na Vat IITot op vandaag
      Liturgie
      Liturgie als fundamentGebedstijden en gebedsintentiesLezingen voor de komende zondag
      Contact
heilige Bernardus © Frank Bahnmuller

Bernardus van Clairvaux

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op zaterdag 24 oktober 2015 - 14:41
Afdrukken

De ontmoeting met Bernardus' geschriften is voor ons een rijkdom.
Hij leeft van Gods Woord in de Schrift en is op die wijze een betrouwbare gids bij ons gelovig mens worden. 
De echtheid waarmee hij getuigt over zijn persoonlijke geloofservaring,
de helderheid waarmee hij reflecteert over diepmenselijke realiteiten,
reiken ons woorden én wegen aan om zowel de essentie van ons christen zijn
als van onze keuze voor het religieuze leven steeds duidelijker te verstaan. 

Dat onze religieuze gemeenschap naar zijn naam genoemd wordt,
heeft verre wortels in het verleden.
Ons prille begin situeert zich aan het einde van de 12de eeuw,
op het ogenblik dat de invloed van de Cisterciënzerbeweging heel groot was.
Nieuwe communiteiten lieten zich als vanzelfsprekend enten op deze spirituele stroming. 
Maar ook vandaag worden wij gedragen door de levenskracht die ervan uitgaat. 

De weg van de innerlijkheid waartoe we uitgenodigd worden 
leert ons omgaan met een geseculariseerde samenleving -
vrijmoedig getuigend van ons geloof en van onze levenskeuze. 
Naar diezelfde samenleving worden we gezonden,
met de opdracht mee te werken aan haar groeiende menswording.

Het leven van Bernardus

 

Opgegroeid in Bougondië

FontainelesDijon.jpg

Fontainees-les-Dijon, geboorteplaats van Bernardus © zrs bernardinnen

Bernardus wordt geboren in 1090 als derde van 7 kinderen. Zijn vader, Tescelin, staat in dienst van de hertog van Bourgondië en is kasteelheer van Fontaine-les-Dijon. Zijn moeder, Aleth, eveneens van adellijke afkomst, is een heel gelovige vrouw, met een grote bekommernis voor de armen. Vier broers van Bernardus krijgen - zoals gebruikelijk in die tijd - een militaire opleiding. Bernardus wordt als jonge knaap naar de kapittelschool van St. Vorles in Châtillon-sur-Seine gestuurd. Daar leert hij Latijn aan de hand van de psalmen en de klassieke auteurs. Hij maakt er ook kennis met de kerkvaders, zoals Augustinus. Na de dood van zijn moeder keert hij terug naar Fontaine. Zijn toekomst ligt open, maar het is hoegenaamd niet duidelijk in welke richting.

Een innerlijke zoektocht

glasraammenswording.JPG

Glasraam in het kerkje van Fontaines-les-Dijon © zrs bernardinnen

Als kleine jongen heeft Bernardus een sterke religieuze ervaring - zijn kerstvisioen.
Willem van Saint-Thierry - een goede vriend van Bernardus - schrijft het volgende hierover in zijn biografie over Bernardus. Vermoedelijk is het een weergave van Bernardus' getuigenis zelf :

"Het Kind Jezus verscheen hem als de Bruidegom die het bruidvertrek komt uitgetreden. Hij toonde zich aan zijn blikken alsof Hij opnieuw onder zijn ogen geboren word : Hij het Kind-Woord uit de schoot van de Moeder-Maagd, Hij de schoonste onder de mensen (ps. 45,3), en Hij bracht de gevoelens in vervoering van het kind Bernardus, dat al niets kinderachtigs meer had. Sinds die dag was hij ervan overtuigd - en hij blijft het tot op vandaag herhalen - dat het uur waarop het Kind Jezus hem verschenen was, het uur zelf was waarop Hij ter wereld kwam".

Wat er in die kerstnacht precies gebeurde weten we niet, wel dat Bernardus heel diep de werkelijkheid van Jezus' geboorte heeft ervaren. Dank zij Zijn menswording is Hij in elke tijd ontmoetbaar, is Hij altijd de Komende in het leven van de Kerk en in het concrete leven van elke gelovige.

Bernardus groeit op als een heel talentvolle jonge man. Hij kan een intellectuele carrière uitbouwen. Hogere studies trekken hem wel aan. Maar er blijft de aantrekkingskracht van een leven in eenzaamheid, op zoek naar God die tot hem is gekomen in Jezus Christus. Het religieus réveil dat leeft in zijn tijd, herkent hij bij zichzelf en bij een aantal van zijn vrienden en familieleden.

Van Cîteaux naar Clairvaux

wegwijzer.JPG

Wegwijzer © zrs bernardinnen

Rondom Bernardus vormt zich stilaan een vriendengroep : tochtgenoten op zoek naar hun diepe verlangen en naar de verwerkelijking ervan. Zij zijn met 30 en treden in het voorjaar van 1112 in in Cîteaux. Bernardus is 22 jaar, een jonge edelman, bezieler van de groep die met hem intreedt. Hij ontmoet in Cîteaux Stefanus als abt : een bijzonder intelligent en wijs man die hem de weg van de nederigheid en van het leven in gemeenschap leert. Tegelijkertijd onderkent hij het grote, bezielende talent van Bernardus, zodat hij hem 2 jaar later uitzendt om de abdij van Clairvaux te stichten.

Monnik, abt, schrijver én mysticus

monnikincel.JPG

Monnik in cel (tentoonstelling abdij Citeaux)

Dankzij zijn sterke en veelzijdige persoonlijkheid geeft Bernardus een groot élan aan de monastieke vernieuwing die begon in Cîteaux. Niet in het minst door zijn spreek-en schrijftalent. Zijn persoonlijke religieuze ‘ervaring' vanuit zijn gebed en zijn omgang met Gods Woord, zijn reflecties over menselijke werkelijkheden en over hun monastieke levenswijze weet hij te verwoorden en door te geven aan zijn medebroeders-monniken. Samen met Willem van Sint-Thierry leest Bernardus het Hooglied. Beiden vinden in dit liefdesgedicht uit het O.T. een beeldtaal waarmee zij de persoonlijke liefdesrelatie tussen God en de mens, tussen Christus en de individuele gelovige in al haar innigheid weten te verwoorden.

Man van de Kerk

fotobernardus_bis.jpg

Bernardus  © zrs bernardinnen

Ofschoon hij kiest voor een leven in eenzaamheid in Clairvaux, toch is Bernardus dikwijls op rondreis in West-Europa. Hij sticht en bezoekt abdijen. Hij wordt gevraagd om te bemiddelen in tal van kwesties en disputen. Vooral zijn tussenkomst ten voordele van paus Innocentius II ten tijde van het grote schisma geeft aan Bernardus een autoriteit in het Europa van toen. Hij wordt geraadpleegd zowel door vorsten als door kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders. 
Als man van vrede leeft hij mee met de Kerk van zijn tijd. Hij staat in haar dienst met zijn wijsheid en zijn moreel gezag. Al te zeer wordt hij vereenzelvigd met de prediking van de 2de kruistocht in Vézelay in 1146. Na herhaaldelijk aandringen vanwege de koning van Frankrijk Lodewijk VII en vooral van paus Eugenius II laat hij zich ertoe overhalen. De kruistocht zelf loopt uit op een fiasco.

Uitgeput en ziek sterft Bernardus op 20 augustus in het jaar 1153. Hij laat een rijkdom aan geschriften na en de herinnering aan een indrukwekkende persoonlijkheid die allereerst zijn Heer Jezus Christus heeft willen volgen en dienen.

Gepubliceerd door

Zusters Bernardinnen

Meer

Artikel
bernardinnen
cisterciënzer
bernardus

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Citeaux en de cisterciënzerbeweging
readmore

Citeaux en de cisterciënzerbeweging

icon-icon-artikel
Spiritualiteit
readmore

Spiritualiteit

icon-icon-artikel
kruisje zrs bernardinnen © zrs bernardinnen
readmore

Wie zijn we?

icon-icon-artikel

Reacties

Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw. 

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook