Homilie
Beste vrienden, als ik zou vragen aan jullie: geloof je in de heilige Geest, dan zullen jullie antwoorden: jazeker, natuurlijk! En als ik dan zou vragen: hoe is zijn gezondheid? Hoe is het gesteld met zijn fysieke toestand? Dan zal ik waarschijnlijk eerst wat stilte horen, dan vragende ogen zien en misschien tenslotte een glimlachje dat zegt: hoe kan je zo’n domme vragen stellen? Je weet toch dat de heilige Geest… geestelijk is, spiritueel, niet fysiek. Je kan Hem niet zien!
En toch, beweer ik: de Geest is niet alleen spiritueel, maar ook fysiek. Dat blijkt uit de lezingen. Mensen die ter plaatse willen blijven trappelen worden uit elkaar gedreven (denk aan de toren van Babel). Mozes voert het volk “uit het kamp naar buiten” (Ex 19, 17); de profeet Ezechiël vertelt hoe de Geest de doden doet opstaan uit het graf: “Ze werden weer levend en gingen overeind staan” (Ez 3, 17) ; en volgens de profeet Joël zal iedereen in Sion een toevlucht vinden. Al deze uitdrukkingen zijn niet alleen dynamisch, maar ook fysiek. Als we vragen naar de fysieke toestand van de Geest dan kunnen we kijken naar wat er beweegt in de Kerk en in de wereld en naargelang de aard van die beweging kunnen we onderscheiden welke geest aan het werk is: de goede Geest of een andere kracht.
En na gevraagd te hebben naar de fysieke toestand van de Geest vraag ik nu: hoe zit het met de geestelijke gesteldheid van de Geest. En om dat te weten kijk ik weer naar de Kerk en de wereld. Ik zie of er waakzaamheid is of niet. De Geest is immers niet alleen uitwendige beweging. Hij is ook inwendige dynamiek. Hij vraagt ons om stil te staan en na te denken; Hij vraagt ons om voor God te staan in aandacht, in “vroomheid”. En dit ene Pinksterweekend is als het ware de illustratie van de twee dimensies van de Geest en van ons eigen geestelijk leven. Morgen worden we Europa rondgestuurd, want de Eurovisiemis brengt ons in verschillende landen van het continent. En jongeren bereiden zich voor op de Wereldjongerendagen in Portugal. Het zijn voorbeelden van beweging van de Geest. Maar vandaag, vanavond, worden we eerder uitgenodigd om samen te waken en te bidden; om samen ingetogen te luisteren naar wat de Geest ons te vertellen heeft.
De Geest zegt in de eerste plaats dat Hij ons te hulp komt in onze zwakheid. En onze geestelijke zwakheid drukt zich uit in onze onmacht om te bidden. Geen probleem:
De Geest bidt in ons. De Geest verstaat ons beter dan onszelf. En God verstaat de Geest.
En wat doet de Geest nog? Hij brengt ons tot Jezus en helpt ons om Jezus’ woorden te verstaan. En vanuit dat verstaan van Jezus’ woorden worden we vruchtbaar voor elkaar en voor de wereld: “stromen van levend water vloeien in ons”.
Zo zien we hoe inwendigheid leidt tot fysieke beweging en sociaal engagement. Maar ook hoe ons uitwendig gedrag een fysieke uitdrukking geeft aan onze geestelijke bezieling.
Beste vrienden, laat ons bidden om op die manier vruchtbaar te zijn en de Blijde Boodschap te verkondigen. Gedragen door de Geest, voortgestuwd door Hem, brengen we dan rondom ons vreugde, vrede, liefde. We zijn ook diep gelukkig om – zoals Jezus en gestuwd door zijn Geest – naar de mensen te mogen gaan die alleen zijn of die het moeilijk hebben. Om een Kerk te zijn in dienst van de wereld, meewerkend aan de verlossing die de Geest in het leven, de dood en de verrijzenis van Jezus gerealiseerd heeft.
b.Lode, vooravond van pinksteren - 27 mei 2023