Witte Donderdag | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Brugge

CCV Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
      Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teams
      Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
      AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
      Steun CCV Brugge
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
'Het laatste Avondmaal', Leonardo Da Vinci. © Wikicommons
Over CCV Aanbod Aanbod van en samen met partners Materiaal
Plek in de kerkKijktafelsGrondtoonDoopselEerste communieVormselOm te bestellenLeerhuis voor geloof en pastoraal 2024-2025Voor teams
Uitleendienst Catechese Gezinspastoraal Vrijwilligers Partners CCV in Vlaanderen & Brussel Officiële documenten
AnnuleringsvoorwaardenPrivacyverklaring CCVVrijwilligersbeleid
Steun CCV Brugge

Witte Donderdag

Laatste aanpassing op donderdag 18 maart 2021 - 12:29
Afdrukken
  • Joh 13,1-20 – Mijn leven voor jullie: Jean Bastiaens    
  • Witte Donderdag in de muziek: Ignace Thevelein
  • ‘Last Supper (a miracle happened)’, geschilderd door Frans Franciscus: Mark Delrue

Joh 13,1-20 – Mijn leven voor jullie

I.
131          Het was kort voor het pesachfeest.
                Jezus wist dat zijn tijd gekomen was
                en dat hij uit de wereld terug zou keren naar de Vader.
                Hij had de mensen die hem in de wereld toebehoorden lief,
                en zijn liefde voor hen zou tot het uiterste gaan.

II.
2              Jezus en zijn leerlingen hielden een maaltijd.
                    De duivel had intussen Judas, de zoon van Simon Iskariot, ertoe aangezet
                    Jezus te verraden.
3              Jezus, die wist dat de Vader hem alle macht had gegeven,
                dat hij van God was gekomen en weer naar God terug zou gaan,
4              stond tijdens de maaltijd op.
                Hij legde zijn bovenkleed af,
                sloeg een linnen doek om
5              en goot water in een waskom.
                Hij begon de voeten van zijn leerlingen te wassen
                en droogde ze af met de doek die hij omgeslagen had.

6              Toen hij bij Simon Petrus kwam, zei deze:
                ‘Ú wilt toch niet mijn voeten wassen, Heer?’
7              Jezus antwoordde: ‘Wat ik doe, begrijp je nu nog niet,
                maar later zul je het wel begrijpen.’
8              ‘O nee,’ zei Petrus, ‘míjn voeten zult u niet wassen, nooit!’
                Maar toen Jezus zei:
               ‘Als ik ze [je] niet mag wassen, kun je niet bij mij horen,’
9               antwoordde hij:
                ‘Heer, dan niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd!’
10             Hierop zei Jezus:
               ‘Wie gebaad heeft hoeft alleen nog zijn voeten te wassen,
                hij is al helemaal rein.
                Jullie zijn dus rein – maar niet allemaal.’
11             Hij wist namelijk wie hem zou verraden,
                daarom zei hij dat ze niet allemaal rein waren.

12             Toen hij hun voeten gewassen had, deed hij zijn bovenkleed aan
                en ging weer naar zijn plaats.

III.
                ‘Begrijpen jullie wat ik gedaan heb?’ vroeg hij.
13             ‘Jullie zeggen altijd “meester” en “Heer” tegen mij,
                 en terecht, want dat ben ik ook.
14             Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb,
                 moet je ook elkaars voeten wassen.
15              Ik heb een voorbeeld gegeven;
                 wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen.
16             Waarachtig, ik verzeker jullie:
                 een slaaf is niet meer dan zijn meester,
                 en een afgezant niet meer dan wie hem zendt.
17             Je zult gelukkig zijn als je dit niet alleen begrijpt,
                 maar er ook naar handelt.
18             Ik doel niet op jullie allemaal: ik weet wie ik heb uitgekozen.
                Wat in de Schrift staat zal in vervulling gaan:
                “Hij die at van mijn brood heeft zich tegen mij gekeerd.”              Psalm 41,10
19             Ik zeg het jullie nu al, voor het gaat gebeuren;
                wanneer het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat ik [het] ben.     ὅτι ἐγώ εἰμι
20             Ik verzeker jullie:
                wie iemand ontvangt die door mij gezonden is ontvangt mij,
                en wie mij ontvangt ontvangt hem die mij gezonden heeft.’

Commentaar
De evangelielezing bestaat uit drie delen:

- Vers 1: de openbaring van Jezus’ liefde ‘tot het uiterste’, vlak vóór het pesachfeest
- Verzen 2-12a: Jezus wast de voeten van zijn leerlingen tijdens een maaltijd; maar niet iedereen wil dit toelaten (Simon Petrus)
- Verzen 12b-20: elkaar de voeten wassen als teken van het leerling zijn van Jezus; maar niet iedereen wil op die manier leerling zijn (Judas Iskariot)

Deel I (vers 1)
Bij de synoptici (Marcus/Matteüs/Lucas) valt de laatste maaltijd van Jezus met zijn leerlingen samen met de pesachmaaltijd. Bij Johannes valt deze maaltijd eerder, en zal Jezus sterven op het moment dat de mensen in Jeruzalem hun paaslam in de tempel laten slachten.
Jezus’ uur is gekomen: hij sprak hierover reeds vanaf het eerste moment van zijn optreden, bij de bruiloft van Kana (‘mijn uur is nog niet gekomen’ – 2,1-11). ‘Het uur’ is het kairos-moment van Jezus: de tijd waarop zijn overgave en zijn kruisdood samenvallen met zijn verheerlijking van God en door God.
Voor dit moment aanbreekt, geeft Jezus zijn leerlingen nog een teken: een gebaar, een handeling die allereerst zonder woorden moet duidelijk maken hoe ver Jezus’ liefde voor de zijnen gaat (vgl. Joh 11,49!).

Deel II (verzen 2-12a)
Het contrast kan niet groter zijn: Jezus die ‘weet dat de Vader hem alle macht gegeven heeft’ (vers 3), maakt zichzelf klein, ‘ontledigt zichzelf’ en neemt de gedaante aan van een slaaf (vgl. de hymne in Filippenzen 2,5-11). Hij doet het werk van een slaaf die de voeten van zijn heer of van diens gasten wast: teken van gastvrijheid. Jezus is de dienaar, ook al is hij tezelfdertijd ‘Heer en Meester’ (deel II, vers 12). Hij kan die twee uitersten in zichzelf verenigen, en juist dát is zijn grootheid!
Simon Petrus kan deze spanningsboog niet aan: hij wil zich niet de voeten laten wassen door Jezus. Petrus heeft het er moeilijk mee om Jezus als ‘dienaar’ te aanvaarden; hij wil hem vooral groots zien, als triomferende messias. Maar Jezus houdt hem een spiegel voor: als je mij niet zo kunt aanvaarden en als je dus niet toelaat dat ik je voeten was, dan kun je mijn leerling niet zijn. Dan begrijpt Petrus dat hij zijn beeld van Jezus – en van zichzelf? – moet bijstellen.
Er is nog iemand die Jezus niet kan aanvaarden zoals hij is, ook één van de twaalf: Judas Iskariot. Ook hij verlangde allicht naar een triomferende messias, naar een Jezus die zijn ‘macht’ (vers 3!) zou uitspelen en spektakel zou veroorzaken door de bezetter het land uit te bonjouren. Judas is zo gefocust op zijn eigen dromen, dat hij er volledig door in beslag wordt genomen. Dit ontneemt hem zijn vrijheid, of anders gezegd: hij raakt onder de invloed van de diabolos (hier vertaald als ‘duivel’), letterlijk: ‘de verdeeldheidzaaier’. Terwijl Jezus zich kleiner maakt dan ooit door de voeten van zijn leerlingen te wassen, groeit in Judas het besluit om Jezus over te leveren aan het Sanhedrin. Want met deze ‘kleine messias’ kan hij niet leven.

Deel III (verzen 12b-20)
Na de handeling van de voetwassing, volgt het commentaar erbij. Jezus verruimt de betekenis van de handeling. Het slaat niet alleen op hemzelf als ‘de dienaar’, het slaat ook op de leerlingen in hun onderlinge verhouding: ook zij moeten elkaar de voeten wassen. De leerlingen moeten elke onderlinge rivaliteit – die is des mensen – ontkrachten door elkaar ‘de voeten te wassen’. Dat is een blijvende opdracht. De twaalf vormen een groep, en elke groep volgt de wetten van de groepsdynamica. De leerlingen moeten erop bedacht zijn niet te redeneren zoals Simon Petrus, ze moeten niet bang zijn om kwetsbaar te zijn voor elkaar.
Dit is een van de moeilijkste opdrachten die Jezus aan zijn leerlingen meegeeft. Het vraagt om permanente zelfreflectie en bereidheid om ‘zichzelf’ los te laten en de anderen te ‘dienen’. Dit is de weg van de liefde zoals Jezus die heeft voorgeleefd. Niemand is daar ooit klaar mee.
En toch, het is mogelijk, juist omdat Jezus die weg zelf gegaan is. Want hij heeft zichzelf ontledigd: niet alleen door de voeten van zijn leerlingen te wassen, maar ook door de weg die Judas Iskariot voor hem uittekende, niet te ontvluchten. Jezus heeft zich in handen laten spelen van het Sanhedrin en via hen aan de Romeinse gezagsdrager. Hij heeft zijn kruis gedragen, ten einde toe. ‘Liefde tot het uiterste’.

Via deze link kunt u alle lezingen van Witte Donderdag, met een kort commentaar, downloaden.

Jean Bastiaens, Bijbelhuis Zevenkerken

 

Terug naar overzicht

Witte Donderdag in de muziek

In het officium (de getijden) van het triduum sacrum (Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag) komen een aantal lezingen uit de klaagzangen van Jeremia. De klaagzangen handelen over de verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs in 587 voor Christus. Deze tragische gebeurtenissen worden gezien als straf voor de zonden die het volk Israël heeft begaan. De zangen spreken over spijt, lijden, ontferming, bekering en godsvertrouwen. Een merkwaardigheid is dat de eerste 4 van de 5 klaagliederen van Jeremia ‘alfabetische’ liederen zijn. Dat wil zeggen dat de verzen beginnen met de opeenvolgende 22 letters van het Hebreeuwse alfabet (aleph, beth, gimel, …). De symboliek is dat de nood helemaal wordt uitgezongen, van het begin tot en met het einde. In de Latijnse vertaling van deze teksten werd bij het begin van ieder vers de Hebreeuwse letter behouden. Elke lezing sluit af met een oproep tot bekering: ‘Jerusalem, convertere ad Dominum Deum tuum’ (Jeruzalem, keer terug tot de Heer uw God).
Als antwoord op iedere lamentatio (klaagzang) volgt een responsorium. De teksten hiervan worden tijdens het triduum sacrum gekozen uit de evangelies, meer bepaald uit het lijdensverhaal. Zo hoort men op Witte Donderdag het verhaal van het verraad van Judas en het verwijt aan de apostelen dat ze niet in staat zijn om te waken en te bidden. 

 

Tomas Luis da Vittoria : Incipit (Lamentatio I – Witte Donderdag)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Incipit lamentatio Jeremiae prophetae. Aleph. Quomodo sedet sola civitas plena populo: facta est quasi vidua domina gentium: princeps provinciarum facta est sub tributo. Beth. Plorans ploravit in nocte, et lacrimae ejus in maxillis ejus. Jerusalem, convertere ad Dominum Deum tuum.
Zo begint de lamentatie van de profeet Jeremia: Aleph. Ach, hoe eenzaam  zit zij neer, de dichtbevolkte stad. Een weduwe gelijk is de machtigste onder de volken. De vorstin onder de landen is tot slavendienst gedoemd. Beth. Bitter weent zij in de nacht; haar tranen vloeien langs haar wang. Jeruzalem, bekeer u tot uw God.

 

Tomas Luis da Vittoria : Unus ex discipulis (Responsorium VI – Witte Donderdag)

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Unus ex disipulis meis tradit hodie: vae illi per quem tradar ego: Melius illi erat, si natus non fuisset. 
Qui intingit mecum manum in paropside hic me traditurus est in manus peccatorum.
Melius illi erat, si natus non fuisset. 
Een van mijn leerlingen zal mij vandaag verraden: wee degene door wie ik zal overgeleverd worden. Het zou voor hem beter geweest zijn dat hij niet geboren was.
Hij die zijn hand met mij in de schotel steekt, zal mij overleveren in de handen van zondaars. 
Het zou voor hem beter geweest zijn dat hij niet geboren was.

 

Christus factus est pro nobis

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Christus factus est pro nobis obediens usque ad mortem, mortem autem crucis.
Propter quod et Deus exaltavit illum et dedit illi nomen, quod est super omne nomen. 
Christus is voor ons gehoorzaam geworden tot de dood, tot de dood aan het kruis. Daarom heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam verleend, die boven alle namen is.

‘Christus factus est pro nobis’ is een gregoriaans graduale (tussenzang) voor de eucharistie op Witte Donderdag. De tekst bevat de verzen 8 en 9 uit de prachtige Christushymne te vinden In Filippenzen 2,6-11.

Ignace Thevelein, Diocesaan verantwoordelijke kerkmuziek Bisdom Brugge en dirigent van Collegium de Dunis

 

Terug naar overzicht

‘Last Supper (a miracle happened)’, geschilderd door Frans Franciscus

Maar Jezus antwoordde: “Wie een bad heeft genomen, behoeft zich niet meer te wassen (tenzij de voeten), hij is immers helemaal rein. Ook gij zijt rein, ofschoon niet allen.” Hij wist immers wie Hem zou overleveren. Daarom zei Hij: “Niet allen zijt gij rein.” (Joh. 13, 10-11)

‘Last Supper (a miracle happened)’, geschilderd door Frans Franciscus (1990). 
Dit schilderij hangt in het Centraal Museum in Utrecht (Nederland). Bekijk het schilderij hier.

Wie enige kennis heeft van de iconografie van het Avondmaal, voltooit in een oogwenk het beeld waarvan de kunstenaar het geraamte heeft geschilderd: aan de hand van de attributen zoals de glazen en de kelk projecteren we Christus, de apostelen en de verrader in hun midden. Samen vieren ze het Laatste Avondmaal. Dit schilderij is onderdeel van een serie ‘The invisible man’, waarin Frans Fransiscus onzichtbare figuren suggereert, uitsluitend door hun attributen. Christus is in ‘Last Supper (a miracle happened)’ onzichtbaar, maar werkelijk aanwezig, wat de kunstenaar ziet als een nieuw wonder aan de wonderen van Christus, waar de titel van dit schilderij naar verwijst. Hij liet zich daarbij tot in detail inspireren op een traditioneel Avondmaal van de Spaanse renaissanceschilder Juan de Juanes (ca. 1523-1573).

De ‘dansende’ glazen en de kelk kunnen in verband gebracht worden met de verzen 10 en 11, waar gesproken wordt over het ‘rein zijn’ van de leerlingen. Dat ‘rein zijn’ staat niet los van Jezus die hen de voeten wast, wat we in de verzen daarvoor kunnen lezen. We zien op het schilderij het waterbekken op de grond staan. Petrus wilde aanvankelijk zijn voeten niet laten wassen door Jezus, maar Jezus antwoordde: ‘Als gij u niet door Mij laat wassen, kunt gij mijn deelgenoot niet zijn’. Daarop wenste Petrus dat Jezus niet enkel zijn voeten, maar ook zijn handen en hoofd zou wassen. Hierop antwoordt Jezus dat dit niet nodig is voor wie al een bad genomen heeft, hij is immers al helemaal rein. Enkel de voeten moeten nog gewassen worden. Tegelijk refereert Jezus ernaar dat niet allen die aanwezig zijn rein zijn, Hij wist immers wie Hem zou overleveren.

Als we kijken naar het schilderij, zien we blinkend gewassen - ‘reine’ - bekers dansen in de lucht met een soort lichtheid, flexibiliteit en vrijheid. Het geeft het gebeuren van het Laatste Avondmaal een vreugdevol karakter. En er is reden tot vreugde! Op Witte Donderdag vieren we de instelling van de eucharistie, waarin Jezus zichzelf, zijn leven, geeft voor ons uit liefde. Deze dansende, reine bekers symboliseren de apostelen die leven uit deze vreugde. In fel contrast met deze lichtheid, staat er een grijze beker rechts onderaan voor een geïsoleerde kruk. Hij staat er geruisloos, bewegingsloos, grauw, bijna ‘vastgenageld aan de grond’ bij. Deze beker symboliseert het verkilde hart van Judas die Hem zal verraden en overleveren.

Hoe ervaar jij in je dagelijkse leven dat vertrouwen op Christus je vrij maakt, bevrijdend is?

Mark Delrue, priester van het bisdom Brugge en kunstkenner en Liesbeth Degryse, CCV in het bisdom Brugge

Terug naar overzicht

Lees meer

Lazarus leeft © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Lazarus leeft

icon-icon-artikel
De blindgeborene © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ Niet meer blind

icon-icon-artikel
Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron © Roel Ottow
readmore

Mosterdzaadjes ~ De vrouw bij de put

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook