Gebed en spiritualiteit voor mensen met weinig tijd! | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Gent

CCV Gent

  • Startpagina
  • Contacten
  • Formulieren
  • Zoeken
  • Meer
    • Formulieren
    • Zoeken
    • Over CCV Kalender Permanent aanbod
      Geestelijke begeleidingRuachSupervisie
      Terugkerende initiatieven
      Bach & BijbelBijbels LeerhuisDiocesane werking na scheidingLeerhuis van de kerkvadersSchool voor geloofsverdieping
      HDGI De nieuwe parochie
      Gezondheidsscan voor parochieploegenEen nieuwe adem voor de parochieploeg
      Catechese Zorgpastoraal
      Over onsSpirituele en pastorale zorgOpleidingPermanente vorming en ondersteuning
      Liturgie Het getijdengebed Vrijwilligers Steun CCV Gent Partners CCV in Vlaanderen en Brussel Privacyverklaring CCV
Spiritualiteitsdag 31 mei 2022 © Bisdom Gent

Gebed en spiritualiteit voor mensen met weinig tijd!

Lode Van Hecke

Lode Van Hecke

icon-icon-inspiratie
Gepubliceerd op donderdag 2 juni 2022 - 21:29
Afdrukken
130 medewerkers van de bisschop van Gent kwamen samen in de Oude Abdij Drongen voor een spiritualiteitsdag. De bisschop zelf was de inleider.

Tussen Hemelvaart en Pinksteren verzamelt de bisschop van Gent traditioneel zijn medewerkers van de parochies, diocesane diensten en zorginstellingen in de Oude Abdij in Drongen voor een spiritualiteitsdag. Deze dag biedt tijd voor stilte en persoonlijke reflectie, uitwisseling, gebed in mooi verzorgde gebedsmomenten en voor ontmoeting.

Dat kon opnieuw op 31 mei 2022 na twee jaar corona-onderbreking. En wat opviel? Niet minder dan 130 (vrijgestelde) medewerkers gingen in op de uitnodiging en de groep vertoonde een veel grotere diversiteit dan tevoren: vrouwen en mannen, leken en priesters/diakens, jonger en minder jong.... Het gezicht van de diocesane Kerk van morgen? 

Spiritualiteitsdag 31 mei 2022 © Bisdom Gent

Bisschop Lode was de inleider. Het thema: Gebed en spiritualiteit voor mensen met weinig tijd! 

In twee gesmaakte conferenties leidde de bisschop ons in. Meermaals vertelde hij persoonlijk en eerlijk vanuit zijn leven als een monnik en voormalig abt die zich nu geconfronteerd ziet met een diocesane bisschopsagenda... 
 

Marta en Maria

In de voormiddag becommentarieerde de bisschop de bekende passage van Marta en Maria in Lc 10,38-42: "Een heel kleine tekst, maar hoe mooi en actueel!"

"We hebben drie personages: Marta, Maria en Jezus. Ze vormen twee duo’s: Marta en Jezus; en vervolgens: Jezus en Maria. Een eerste duo wordt gevormd door Marta en Jezus. Het is moeilijk zich aan de indruk te onttrekken dat Maria in het begin van de tekst eerder een secundair personage is. Lucas begint met het geven van Marta's standpunt. Zij is de meesteres van het huis. Zij is de gastvrouw. Zij heeft wel een zus, die Maria heet, maar Marta spreekt haar nooit rechtstreeks aan. Als Marta over haar spreekt, noemt ze haar afstandelijk: “mijn zus”. Marta is boos omdat Maria aan Jezus' voeten blijft zitten. Ik merk hierbij op dat in de Oudheid aan de voeten van iemand zitten de houding van een leerling is. In de aanwezigheid van een rabbi is dat steeds een mannelijk personage. Nooit een vrouw! Een beetje zoals men een eeuw geleden nog zei dat een vrouw niet naar de universiteit gaat. Marta klaagt dus tegen Jezus, alsof ze hem tot getuige wil maken, want Maria doet niets en ze neemt een onbetamelijke positie in. 

Niettemin bereidt Lucas ons vanaf deze eerste zinnen met finesse voor op iets anders. De lezer van het Oude Testament begrijpt de aanwijzingen. Bijvoorbeeld: Maria is degene die “luistert”. Dit is het eerste woord van het Sjema Israël, de geloofsbelijdenis die elke Jood de hele dag moet herhalen: “Luister Israël, de Heer is onze God, de Ene …”. Maria luistert inderdaad. Ze luistert naar haar “Heer”. Volgens het Boek Genesis schiep God de mens als iemand die in staat is te luisteren, wat een voorwaarde is om een relatie met Hem aan te gaan. Daarom zegt de profeet Jesaja: “Luister naar mij (...) Geef gehoor! Kom naar mij! Luister, en je zult leven” (Jes 55:1...3). Ja, Maria luistert. Van Marta daarentegen wordt gezegd dat “zij druk was met de vele bezigheden van de dienst”. Druk, afgeleid, weggetrokken van wat er aan de hand is, door de dienst. Lucas suggereert dat haar dienst (haar ‘diakonia’, wat op zich natuurlijk goed is) eigenlijk op dat moment een afleiding is. 

In de laatste twee verzen wordt een ander, een nieuw duo gevormd: Jezus en Maria. Nu gebeurt die typisch evangelische omkering waar Lucas ons in het eerste deel subtiel had op voorbereid. Nee, Jezus zal niet Marta's medeplichtige zijn tegen Maria. In de herhaling van Marta's naam – “Marta, Marta, …” – hoor ik een verwijt, maar zonder agressie. Eerder een toon van medelijden: “Marta, Marta, je bent bezorgd en maakt je druk over vele dingen”. De onrust, de bezorgdheid – eigenlijk overbezorgdheid – maken dat Marta de persoon van Jezus niet in haar huis ontvangt. Ze ontvangt 'haar' gast (ik gebruik bewust het bezittelijk voornaamwoord), die haar de kans geeft zich uit te sloven. Ze heeft dat activisme nodig voor zichzelf. Maar wat moet ze eigenlijk bewijzen? Voor wie moet ze zich bewijzen (tenzij voor zichzelf). Ze hoort niet wat Jezus ('haar' gast) nodig heeft, en dat is in dit geval: gewoon gehoord te worden. “Maria koos het goede deel” . 

Maar op welke manier precies? Omdat ze niet werkt? Omdat ze niet is zoals Marta?

Moeten we gebed en werk, een zogezegd contemplatief leven en actief leven tegen elkaar opzetten?

Dat zou betekenen dat we de tekst vergeten die onmiddellijk aan onze passage voorafgaat! Namelijk de parabel van de barmhartige Samaritaan. (Dat is het nadeel van alleen afzonderlijk perikopen te lezen). In de parabel van de barmhartige Samaritaan stelt de wetgeleerde de volgende vraag: “Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?” Het antwoord van Jezus is dat men in die omstandigheden iets moet gaan doen in plaats van een afleidingsmanoeuvre te maken om in de tempel te gaan “zitten”!  De conclusie is: "Ga en jij, doe hetzelfde.” Actie! Het punt in onze twee verhalen kan dus niet zijn: bidden of werken. Maar noch de priester, noch de Leviet in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, noch Marta in ons Evangelie nemen de tijd om zich af te vragen wat essentieel is.

Zij zijn niet in staat de wil van God te ontdekken, noch in het woord van Jezus, noch in de concrete omstandigheden van een mens in hoge nood.

Met andere woorden: al die dingen - die “vele dingen” – die ons zo vaak zenuwachtig en angstig maken en ons ervan weerhouden anderen te ontmoeten – al “die dingen” krijgen een andere betekenis in het licht van Gods woord. Ze vinden daar pas hun rechtmatige plaats. 

In onze wereld rennen we. Heel veel. Veel te veel! We rennen om steeds meer te doen in minder tijd, om steeds meer te verdienen, om efficiënter te zijn (laten we zeggen: om het gevoel te hebben efficiënt te zijn, want in feite... hebben we ook veel nutteloze zorgen!) En we vergeten... te leven. "
 

Spiritualiteitsdag 31 mei 2022 © Bisdom Gent

Het vitale en het dringende...

"We worden vandaag echt meegesleurd in een maalstroom van mails, berichten, informatie en veel, véél dingen die onmiddellijk moeten beantwoord of verricht worden. 

Ik herhaal graag de wijsheid van de Dalai Lama dat een probleem steeds oplosbaar is. Wat niet kan opgelost worden is geen probleem meer, maar een gegeven. En daar je energie insteken is verloren moeite. Ik denk dat we in de Kerk vaak onze energie verliezen in gegevens die we niet kunnen veranderen en dan te weinig energie over hebben om problemen op te lossen. Of … tijd te maken voor gebed en spiritualiteit.  

Van problemen kunnen we niet leven. Dit is misschien het grote 'probleem' van onze tijd en het is wel degelijk een geestelijk probleem. Hier stel ik de vraag: wat is het 'enige noodzakelijke' dat de bron zou kunnen zijn van veel goeds. Beleven we dat enig noodzakelijke? Zou dat niet onze bijdrage aan de wereld kunnen zijn? Waarin bestaat dat enig noodzakelijke als het niet wereldvreemd is, maar 'wereld-reddend'? 

Vandaag is voor veel mensen alles dringend. En dat moet dus de voorrang krijgen op … het gezin, de ontspanning, persoonlijke interesses en misschien ook op de godsdienstbeleving.  Eigenlijk is vandaag alles dringend. Wie krijgt nog niet-urgente telefoontjes of mails op het werk? Je moet onmiddellijk antwoorden. (Ik weet dat de huidige bisschop van Gent op dat punt voor sommigen erg frustrerend is.) Maar ik zou hier precies een ander verschil willen invoeren. Ik heb dat te danken aan een coach die ik aangeworven heb om mij te helpen in Orval de leiding van de brouwerij op te nemen. Ik was daar namelijk helemaal niet voor opgeleid. Ik volgde daarom een vorming 'in real time'. De prof kwam naar Orval en gaf mij als oefening gewoon mijn werk. Een van de oefeningen was natuurlijk: hoe een agenda opstellen. Hij vroeg mij: "wat zet je eerst in je agenda?" Ik antwoordde prompt: de dringende zaken. “Natuurlijk!”, mompelde hij. En hij voegde eraan toe: “Heb je nog niet gemerkt dat vandaag alles dringend is?” “Ja", antwoordde ik, "eigenlijk wel. En dat kan stresserend zijn.” -  “Inderdaad”, reageerde hij. “En nochtans zou het zo niet moeten zijn. Het enige wat echt prioriteit verdient – en de rest kan wachten als je dat beter uitkomt – is wat vitaal is. En je zal merken dat tenslotte weinig werkopdrachten op dat precieze moment niet vitaal zijn voor het bedrijf. Integendeel. Leg eerst de vitale taken vast. En je zal zien dat er tijd overblijft. Daar pas je in wat je kan doen, zonder je te moeten overhaasten.”  

Terug naar Marta en Maria

Laten we met dit alles teruggaan naar de evangeliescène aan het begin. Jezus wil luiheid niet goedpraten. Maar hij prijst Maria's moed om op bepaalde momenten te stoppen. Ook veracht hij Marta's inspanningen niet. Ik wees op het belang van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, de parabel die onmiddellijk voorafgaat aan de scène van Marta en Maria in hoofdstuk 10 van het evangelie van Lucas. Ik voeg eraan toe dat de passage die volgt op de ontmoeting met Marta en Maria gaat over … de kracht van het gebed (begin van hoofdstuk 11)!

Ongetwijfeld was Marta zich bewust van de dringende noodzaak Jezus te dienen. Jezus was immers onaangekondigd gekomen. Zij reageerde op de plicht van gastvrijheid (een waarde die in het Oosten veel gevoeliger ligt dan in onze cultuur). Maar Maria had een beter besef van wat op dat ogenblik van vitaal belang was: de meester van het leven was in hun huis en zijn woord zou langer bijblijven dan een snel verteerde maaltijd.

Maria wist dus het onderscheid te maken tussen het 'vitale' en het 'dringende'. Men zou kunnen zeggen dat Maria zich wist te verkwikken, terwijl Marta zichzelf onder druk zette.

Bij nader inzien wist Maria te 'luisteren' en zo stapte zij uit zichzelf. Ze distantieerde zich van de zorgen van het moment, hoe dringend die ook schenen voor Marta (die ergens wel gelijk had). "

Het was mooie dag van gebed, spiritualiteit en ontmoeting .. voor mensen met weinig tijd...

 

Spiritualiteitsdag 31 mei 2022 © Bisdom Gent

Gepubliceerd door

CCV Gent

Meer

Inspiratie
spiritualiteit

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook