Achtergrond: Wat hebben ze ons allemaal wijsgemaakt? | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
CCV Hasselt

CCV Hasselt

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Over CCV Wie zijn wij? CCV in Vlaanderen & Brussel Privacyverklaring CCV Steun CCV Hasselt Aanbod
      Programma 2024-2025Digitaal aanbod
      Bijbel Liturgie Vorming op aanvraag Materiaal Afscheid en rouw HIGW Pelgrimspastoraal Kunst in het PCS Partners Bisdom Hasselt Vrijwilligen regio Hasselt Contact en communicatie
      digitale nieuwsbrieffacebookpagina
      Terugblik

Achtergrond: Wat hebben ze ons allemaal wijsgemaakt?

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op donderdag 22 oktober 2020 - 9:34
Afdrukken
Secularisatietheorie Geloof en wetenschap: 3 modellen

Secularisatietheorie

In dit filmpje start het gesprek bij het postrevolutionaire klimaat waarin de secularisatie voltooid is. De geloofscrisis wordt verbonden met het begrip secularisatie. Maar wat betekent secularisatie en hoe wordt dat fenomeen verklaard?

Betekenis

De term ‘secularisatie’ heeft vier betekenislagen:

  1. De term is afgeleid van de Latijnse term saeculum (eeuw, een menselijk tijdsconcept). Saeculum staat tegenover een andere Latijnse term eternitas (het eeuwige leven) en de term eschaton (het einde der tijden). Bij deze twee termen is het menselijk tijdsconcept niet van belang. Saeculum gaat over de tijd zoals wij mensen die ervaren en beleven. Het is de tijd van deze wereld. 
  2. In het middeleeuwse kerkelijk recht verwijst de term saecularizatio naar het uittreden van een monnik uit zijn klooster om naar de wereld terug te keren. 
  3. In de periode van de reformatie (16de eeuw) verwijst de term naar het beslag leggen op kerkelijke eigendommen en het herbestemmen van kerkelijke bezittingen, bijvoorbeeld de herbestemming van een klooster tot ziekenhuis of het verkoop van kerkelijke goederen voor burgerlijke doeleinden. Secularisatie heeft hier eerder een materiële betekenis.
  4. Aan het einde van de negentiende eeuw krijgt het begrip secularisatie een politieke en maatschappelijke betekenis. Secularisatie duidt op een overgang van een religieus naar een profaan niveau. Het geloof verliest meer en meer invloed in de samenleving en het persoonlijk leven.

Vanuit deze vier betekenissen kan secularisatie beschreven worden als:

  1. Een terugtreden van de religie uit de politieke ruimte, zoals bijvoorbeeld duidelijk wordt uit de scheiding tussen kerk en staat en uit het verlies aan maatschappelijke invloed van het geloof (publieke domein).
  2. De achteruitgang van het individuele geloof (privédomein).

Verklaring

De oorzaak van secularisatie kan volgens Guido Vanheeswijck op 2 manieren verklaard worden:

  1. De klassieke secularisatietheorie
    Secularisatie is volgens deze verklaring het resultaat van rationele en wetenschappelijke vooruitgang. In de ogen van de wetenschappen is religie irrationeel. Er ontstaat zo een onoverbrugbare kloof tussen de irrationale religie en de rationele wetenschap. De modernisering van de samenleving (de groei van de wetenschappelijke kennis op alle niveaus en de ontwikkeling van de technologie, de overgang van een agrarische naar een industriële en postindustriële samenleving, de verstedelijking, de ontwikkeling van een welvaartsstaat, …) draagt bij aan de verdwijning van de religie. In deze verklaring laat de moderne samenleving de religie achter zich.
  2. Alternatieve secularisatietheorie
    Secularisatie is het gevolg van de christelijke religie zelf en is er sterk schatplichtig aan. Religie en secularisatie zijn geen twee tegengestelden zoals de klassieke secularisatietheorie stelt. Het christendom draagt in zich de kiemen van de secularisatie omdat het de godsdienst van de incarnatie is. Het geloof in de menswording van God is een geloof dat het concrete leven zou moeten doordesemen. Christenen worden hierdoor opgeroepen om te leven in navolging van Christus. Het geloof heeft een inspirerende kracht. Maar door een groeiend klerikalisme werd dit geloof geleidelijk een theoretisch abstract geheel van regels en concepten, een preuts geloof van het fatsoen waaraan de zogenaamde gelovigen zich moesten conformeren en de ermee verbonden verplichtingen op gezette tijden dienden na te komen. Deze evolutie heeft het voor hedendaagse westerlingen almaar moeilijker gemaakt om de aanwezigheid van het goddelijke te herkennen in het alledaags leven. 

In de klassieke verklaring is het fenomeen van de secularisatie een logisch vervolg van de moderne ontwikkeling van de rationaliteit. De aanhangers van de alternatieve secularisatiethese laten zien dat juist een aantal fundamentele veranderingen in de beleving van de religieuze cultuur uiteindelijk de secularisatie van onze hedendaagse leefwereld mogelijk hebben gemaakt. 

Welke theorie je nu volgt, in beide gevallen is de uitkomst hetzelfde. We leven in een postrevolutionair klimaat waarin het spreken, het nadenken over en geloven in een transcendente werkelijkheid definitief afgedaan lijkt te hebben. Wellicht zwijgen gelovigen daarom. Maar dit hoeft niet het uiteindelijke lot van God en het geloof te zijn.

Bron: G. Vanheeswijck, Onbeminde gelovigen, Kalmthout, Polis, 2019, p. 49-89.

Geloof en wetenschap: 3 modellen

Geloof en wetenschap staan tegenwoordig vaak in een moeilijke relatie met elkaar. In het verleden was het dus duidelijk anders. Zelfs wanneer het wetenschappelijk onderzoek en denken op een gegeven ogenblik zich begon te onderscheiden van het directe discours van het geloof, gebeurde dat niet meteen als reactie tegen religie en godsgeloof. Vaak integendeel zelfs: degenen die de grootste wetenschappelijke stappen vooruit hebben doen zetten, waren vaak diepgelovige mensen.

Misschien komt dit omdat het vroeger duidelijker was dat beide een verschillend discours hadden. De volgende drie modellen geven de mogelijke relaties tussen geloof en wetenschap weer:

  1. Het harmoniemodel
    In de middeleeuwse theologie wordt de metafoor van de twee boeken gebruikt om de verhouding tussen geloof en natuur, en tussen theologie en natuurwetenschap (die toen nog geen moderne wetenschap was!) gestalte te geven. De wil van God kan afgelezen worden in het boek van het geloof (de Bijbel) én in het boek van de natuur. God is enerzijds de auteur van het boek van de natuur, aangezien Hij de schepper van hemel en aarde is. Maar Hij is ook de auteur van de Heilige Schrift, die de neerslag vormt van wat Hij openbaarde. Vandaar dat een conflict of een tegenstrijdigheid tussen deze twee boeken fundamenteel uitgesloten is. 

  2. Het conflictmodel
    Sinds de middeleeuwen heeft de wetenschap zich geleidelijk aan losgemaakt van haar band met de theologie en de filosofie. De verdere opkomst van de moderne wetenschappen en haar nieuwe inzichten deden steeds meer conflicten ontstaan, zowel binnen de wetenschappen zelf als in heel de samenleving. Ook de Kerk heeft zich gemengd in dit debat. Zij probeerde krampachtig de wetenschappelijke theorieën te bestrijden die in tegenstelling leken te zijn met de theorieën waarvan men traditioneel aannam dat ze uit het geloof en de geloofsbronnen voortkwamen. 
    Heel vaak brak het geloof in het wetenschappelijke domein binnen en poogde zij de fysische wereld te verklaren vanuit haar eigen standpunt. Vanuit wetenschappelijke hoek groeide de ergernis over kerkelijke uitspraken met betrekking tot de empirische wereld. En daarmee groeide ook de twijfel aan de autoriteit van de Kerk. Maar de wetenschap overschreed ook niet zelden de grenzen van het eigen domein om op het levensbeschouwelijke vlak posities in te nemen die tegen een gelovige levensbeschouwing ingingen maar zelf geen wetenschap waren.

  3. Het dialoogmodel
    Dit model gaat ervan uit dat het verschil tussen geloof en wetenschap niet per se tot een conflict hoeft te leiden. Toch mag nooit ontkend worden dat er wel degelijk verschillen (differenties) bestaan tussen geloof en wetenschap! We hebben hier te maken met twee erg verschillende vormen van spreken, met twee verschillende discours. 
    Terwijl wetenschapstaal objectieve inzichten wil verstrekken op basis van meetbare gegevens die ze analyseert, poogt de geloofstaal uitdrukking te geven aan persoonlijke en collectieve ervaringen en overtuigingen. Terwijl wetenschap op zoek gaat naar kennis over de manier waarop de dingen in elkaar zitten, zal religie pogen om de zin van de dingen te vatten. Wetenschap wil problemen oplossen aan de hand van bewijzen en empirische verificatie. Geloofstaal daarentegen cirkelt rond het mysterie, poogt dit gepast op te roepen en kijkt vanuit dat licht naar het leven en de uitdagingen waarvoor mensen staan. De wetenschapsmens wil de zekerheid dat dat zijn/haar theorieën kloppen, terwijl de religieuze of zingevende mens vertrekt vanuit het vertrouwen dat de werkelijkheid zin heeft. Zoals je je de wetenschappelijke taal en manier van kijken eigen moet maken om met wetenschap aan de slag te gaan, zo moet je je ook de religieuze taal eigen maken om er de zin van te proeven, alleen of in groep. Als de verschillen tussen beide discours erkend worden, is er ook gesprek en dialoog mogelijk.

 

Ga terug naar de video

Gepubliceerd door

CCV Hasselt

Meer

Cultuur
Artikel
onbeminde gelovigen
Guido Vanheeswijck
secularisatie
secularisatietheorie
klassieke secularisatiethese
alternatieve secularisatiethese
geloof en wetenschap
harmoniemodel
conflictmodel
dialoogmodel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Lees meer

wat hebben ze ons allemal wijsgemaakt? © ccv hasselt
readmore

video 2: Wat hebben ze ons allemaal wijsgemaakt?

icon-icon-artikel
ons tijdsklimaat in 3 kerwoorden © ccv hasselt
readmore

video 3: Ons tijdsklimaat in 3 kernwoorden

icon-icon-artikel
vrees niet en ga naar anderen © ccv hasselt
readmore

video 4: Vrees niet en ga naar anderen

icon-icon-artikel

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook