15 november 2025, een druilerige herfstdag
Onze 130 vormelingen waren uitgenodigd in de refter van de Neerlandschool voor het derde catechesemoment met als thema 'verkondiging'.
Wat doen we als we meer informatie willen over onze idolen?
Dan is er het internet, de sociale media en soms gaan we eens langs bij de bibliotheek.
Wat doen we dan als we meer willen weten over Jezus of God?
Jezus had geen sociale media, de profeten en de apostelen zaten niet op X of Instagram.
Dan blijft er de bibliotheek. Die bibliotheek noemen we “De Bijbel”.
Het is niet zomaar een boek maar een bibliotheek met daarin 73 boeken.
Het zijn geschriften die over duizend jaar opgeschreven en verzameld werden.
Daarom deden we een kleine oefening. Bij de uitnodiging vroegen we aan de ouders om even met hun kind samen te gaan zitten en herinneringen op te halen aan de Eerste Communie. Uit de bespreking bleek dat sommige details bij de ouders toch anders waren dan bij de kinderen. We onthouden vooral wat ons opvalt of raakt.
Zo is het ook met Bijbelverhalen. Ze werden niet opgeschreven door journalisten die elke gebeurtenis en elk detail nauwgezet ter plaatse noteerden. Het zijn verhalen die door mensen werden doorverteld omdat ze hen op de een of andere manier geraakt hadden. En er is één gemeenschappelijk punt. Het gaat steeds over verhalen van God met mensen of hoe mensen op de een of andere manier God ervaren hadden.
Ze werden dikwijls pas vele jaren na de gebeurtenissen opgeschreven.
We vinden in de bijbel verhalen die door mensen van toen werden geschreven voor mensen van toen, in talen die nu niet meer gesproken worden en veel situaties kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om Bijbelverhalen te begrijpen.
We vertelden de vormelingen dat er toch een aantal sleutels zijn waardoor we sommige verhalen toch beter begrijpen. Zo zijn er speciale getallen die in de Bijbel regelmatig voorkomen en een speciale betekenis hebben. Ooit gehoord van quarantaine?
Het is afkomstig van quarante, het Franse woord voor veertig. Veertig is zo een getal dat we regelmatig tegenkomen. Quarantaine is een periode van genezing waarna we terug ten volle kunnen leven. In de bijbel is het een periode van afzondering, inkeer, bezinning alvorens we een “nieuw” leven beginnen. Denk maar aan de Israëlieten die veertig jaar door de woestijn trokken alvorens het beloofde land binnen te trekken, of Jezus die eerst veertig dagen gaat bezinnen in de woestijn voor Hij aan zijn nieuw leven begint. Als er in de Bijbel veertig staat volgt er meestal een nieuw begin. Bij drie gebeurt er meestal iets wonderbaarlijks.
“God heeft Jezus de derde dag doen opstaan” lezen we in de Bijbel. Saulus, de hevig christenvervolger valt op zijn tocht naar Damascus van zijn paard en wordt blind. Na drie dagen kan hij terug zien. Hij krijgt 'inzicht' en wordt vanaf dan de hevigste verkondiger van het christendom. Naast cijfers worden er ook symbolen en gelijkenissen gebruikt.
Of een begrip als brood dat veel meer betekent dan het doodgewone voedsel dat we dagelijks op ons bord vinden. Mensen die noodzakelijk zijn in het leven; jouw vrienden, mensen die je graag zien, mensen die je troosten als je verdrietig bent, mensen die jouw fouten kunnen vergeven, mensen... Als je zo iemand wilt zijn, kan ik je helpen, zegt Jezus, dat is het brood uit de hemel. Niet alles moeten we dus even letterlijk nemen.
Stel dus niet de vraag: “Is dit echt gebeurd?”, maar wel: “Wat kan ik hiervan leren?”
Wat doen Bijbelverhalen met ons? God zet je in beweging. God vraagt dingen aan jou.
Zoals aan Jona of zoals aan de jongen met de broden en de vissen.
En je mag gerust zijn Je bent niet alleen. God gaat met je mee.
Dan kregen al onze vormelingen nog een 'Nieuw Testament' en een opdracht:
Lc 2,1-12; Mt 2,1-12; Mc 6,30-44; Mt 15,32-39. Kraak de code.
Hoewel Jezus geen sociale media had, had Hij wel een handjevol volgers, twaalf om precies te zijn.
Ondertussen zijn dat er zowat 2,4 miljard.
Luc Beeldens