Katholiek Onderwijs | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Vicariaat Onderwijs bisdom Gent vzw

Vicariaat Onderwijs bisdom Gent vzw

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Wie zijn wij Bisschoppelijk gedelegeerde voor onderwijs Vicariaat Onderwijs Grootstedenbeleid en capaciteitsdossiers Identiteit en pastoraal Inspectie Begeleiding Godsdienst
      BasisonderwijsSecundair Onderwijs
      Pedagogische begeleiding en nascholing Schoolbesturen
      Wie zijn we?COBES (Comité Besturen)OPBG (Onderwijspatrimonium Bisdom Gent)DPCC-BaO DPCC-SO
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Wie zijn wij Bisschoppelijk gedelegeerde voor onderwijs Vicariaat Onderwijs Grootstedenbeleid en capaciteitsdossiers Identiteit en pastoraal Inspectie Begeleiding Godsdienst
BasisonderwijsSecundair Onderwijs
Pedagogische begeleiding en nascholing Schoolbesturen
Wie zijn we?COBES (Comité Besturen)OPBG (Onderwijspatrimonium Bisdom Gent)DPCC-BaO DPCC-SO

Katholiek Onderwijs

Laatste aanpassing op donderdag 29 augustus 2024 - 12:10
Afdrukken

- Nieuwsbrief / actua  

Hier voegen we de nieuwsbrieven toe van zodra deze beschikbaar zijn. 

- Wat is een kerkelijk mandaat? Hoe kan ik dit aanvragen? Wat is een tijdelijke toestemming?

Sinds 1998 dient elke leerkracht die rooms-katholieke godsdienst wenst te geven in de basisschool (kleuter- en lager onderwijs) een mandaat aan te vragen. Elke bisschop -of zijn afgevaardigde - verleent dit mandaat voor zijn bisdom. Indien je een mandaat hebt in een ander Bisdom vraag je er dus ook één aan voor het Bisdom Gent. 

Voorwaarden voor de mandaataanvraag: 

  • gedoopt zijn binnen de rooms-katholieke kerk 

  • een bekwaamheidsbewijs (diploma en attest) voorleggen dat de nodige studies godsdienst en de bijhorende didactiek met vrucht werden gevolgd 

  • het engagement aangaan het vak zo goed mogelijk volgens het geldende leerplan te  geven 

Surf naar www.rkg.vlaanderen/indexbis.php om je te registreren en je mandaat aan te vragen.  

De mandaataanvrager krijgt op basis van deze gegevens een mandaatnummer. 

Lukt dit niet ? Neem dan contact op met de inspecteur-adviseur van je regio. 

  • Geef je rooms-katholieke godsdienst in het katholiek basisonderwijs ? 
    Bezorg je mandaatnummer aan je directie bij je aanstelling 

  • Geef je als leermeester rooms-katholieke godsdienst binnen GO! Of OVSG ? 
    Je neemt contact met de inspecteur van je regio. Zij/Hij kijkt je mandaat na en bezorgt aan de school en aan jou een voordracht voor de toegewezen opdracht. We bekijken ook samen of bijkomende vorming nodig is. 

Zonder godsdienstmandaat toch aan de slag in het katholiek onderwijs ? Tijdelijke toestemming aanvragen?  

Leerkrachten die tot een andere levensbeschouwing of godsdienst behoren, zijn zeker welkom. Zij bieden zelfs extra kansen aan de uitbouw van de katholieke dialoogschool. Directie en schoolbestuur blijven er wel over waken dat de samenstelling van het schoolteam ten volle kansen geeft aan het katholieke opvoedingsproject. De lessen godsdienst worden steeds gegeven door mensen met een mandaat.  

 

Als je niet tot de katholieke kerk behoort (door doopsel of door ritus van opname) kan de bisschop een ‘tijdelijke toestemming’ verlenen wanneer je  de voorbereiding hebt aangevat met het oog op doopsel of opname in de katholieke kerk.  

Als je niet beschikt over een vereist of een voldoende geacht bekwaamheidsbewijs voor het ambt waarin je wordt aangesteld of geen onderwijsbevoegdheid r.-k. godsdienst bezit, zal je bijkomende vorming moeten volgen om gemandateerd te kunnen worden. Je kan deze bijkomende opleiding volgen aan het Hoger Diocesaan Godsdienstinstituut te Gent  of aan een Katholieke lerarenopleiding. In afwachting dien je voor de duur van de opleiding jaarlijks een ‘tijdelijke toestemming’ aan te vragen. Het aanvragen van een mandaat of tijdelijke toestemming kan alleen online via de website www.rkg.vlaanderen . Je vindt daar alle info terug over de te volgen procedure. 

Omdat heel wat leerkrachten op zoek zijn naar extra ondersteuning, dringen zich soms nieuwe samenwerkingsmodellen op (teamteaching, godsdienstleerkrachten …) die alweer de katholieke dialoogschool nieuwe perspectieven geven. Wanneer de scholen hiernaar op zoek gaan, willen de inspecteur-adviseurs graag meedenken. Zij bieden voor deze nieuwe vormen van samenwerking aangepaste nascholing en begeleiding aan. 

 

- Toolbox voor de directeur 

  • Aanwending lestijden rooms-katholieke godsdienst: https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/omkaderingsmiddelen-1/basisonderwijs 
    In de lagere school worden aanvullende lestijden godsdienst toegekend. Een cursus godsdienst telt twee lestijden. Bovenop de twee aanvullende lestijden wordt in de katholieke scholen een bekomende derde lestijd ingericht voor rooms-katholieke godsdienst, geput uit de basisomkadering. 
  • Documenten katholiek onderwijs: overzicht mandaat en aanvragen klasbezoeken en overzicht uurroosters 
    De directie bezorgt dit formulier aan de betrokken inspecteur-adviseur uiterlijk tegen 18 oktober.  
  • Het vak r. -k. godsdienst op het kruispunt van samenleving, onderwijs & kerkgemeenschap 
    digitale link naar de brochure: https://www.kuleuven.be/thomas/page/vak-godsdienst/ 
  • Het leerplan lager onderwijs: https://www.kuleuven.be/thomas/page/basisonderwijs-leerplan-lager-onderwijs/ 
  • Het werkplan kleuteronderwijs: https://www.kuleuven.be/thomas/page/basisonderwijs-werkplan-kleuteronderwijs/ 
  • Het raamplan BuBaO: https://www.kuleuven.be/thomas/page/buitengewoon-lager-onderwijs-leerplan/ 
  • ZILL-leerplan katholiek onderwijs: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/  
  • Functiebeschrijving leerkracht r.k. Godsdienst + addendum 
  • Werkvormen OMG-traject (toelichting vind je hier):
    • Beelden die doen dromen
    • Mijn gedacht - ontmoeten
    • Droom denk doe
  • Organisatie van het vak RKG keuzes voor de toekomst: we bieden een aantal mogelijkheden

 

    - Toolbox voor de leerkracht  

     

    1.   Leerplannen en visieteksten

    Klik op de afbeelding om de tekst te lezen.


    Het vak rk godsdienst

    Cover van de nieuwe brochure van de Vlaamse bisschoppen en de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst © IPID

    "Het vak r.k.-godsdienst"

    1. Aan de slag in een katholieke school

    Voor je godsdienst geeft vraag je een kerkelijk mandaat aan om godsdienst te geven, via de website www.rkg.vlaanderen. 

    Als kleuterleidster/ leider

    Het stappenplan kleuteronderwijs zie de Thomas-website

    Als leerkracht lager onderwijs

    De illustraties van didactische werkvormen in het godsdienstonderwijs vind je hier.

    Als leerkracht in Buitengewoon onderwijs 

    Gebruik je het Raamplan RK Godsdienst voor buitengewoon onderwijs als basis (link Thomas Raamplan buitengewoon lager onderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be).

    Specifiek voor basale klassen vind je hier een projectfiche.

    1. Hoe omgaan met Bijbelverhalen?  

    Inspiratie voor Beeldend bijbellezen kan je hier vinden: 
    Beeldend bijbellezen / Tools godsdienstonderwijs | INSPECTIE-BEGELEIDING RKG BASISONDERWIJS BISDOM HASSELT (jouwweb.nl) 
     

    1. Interlevensbeschouwelijk werken in een katholieke school 

    Kennisclips die inspireren om met ILC aan de slag te gaan in de klas en in de school: 
    https://www.ilcild.be/page/ilc-basisonderwijs/

    Extra documenten:

    Lijst van de 24 ILC competenties  
    Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten 
    Veel gestelde vragen (FAQ) 
    Groeilijn ILC  +   Voorstellen Groeilijn ILC 
    Voorstel brief naar ouders in verband met ILC op school 

     

    1. Een jaarplan opmaken (blanco jaarplan)  
       

    Hier komt het jaarplan 2024-2025.

     

    1. Het vak godsdienst evalueren  

    Evalueren in het basisonderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be) 

    Godsdienst is een vak als een ander en dient daarom ook geëvalueerd en gerapporteerd. Evaluatie en rapportering gebeurt op de wijze van de school. 
    De doelen (leerplan en lesdoelen) vormen de basis voor een goede evaluatie. Sommige doelen hebben eerder te maken met kennis en kunnen via toetsen geëvalueerd worden. Andere doelen hebben te maken met beleving. Dit vraagt veel observatie. 

    Doel van evaluatie 

    • levensbeschouwelijke groei (geloofsgroei) ondersteunen 

    • bijdrage leveren aan de totale groei van het kind 

    De begeleiding bij het godsdienstonderricht kadert in de globale visie op evaluatie en rapportering van de school. 

    Functie van evaluatie 

    • De evaluatie staat altijd in functie van de doelen:  

    • kennis (weten) 

    • vaardigheden (kunnen) 

    • attitudes (beleven) 

    • Het groeiproces van het kind staat centraal bij de evaluatie. 

    • De evaluatie ondersteunt en beoogt de levensbeschouwelijke groei van de leerling en het omgaan met de levensbeschouwelijke diversiteit. 

    Evaluatie van de leerling 

    • Productevaluatie: meten en evalueren van waarneembare prestaties. 

    • Procesevaluatie: evaluatie van het levensbeschouwelijk leerproces  (hoofd, hart en handen) 

    • Criteria: de leerplandoelen, het kind en zijn levensbeschouwelijke ontwikkeling. 

    • Soorten evaluatie: kennis en vaardigheden, beleving, zelfevaluatie. 

    • Bekijk ook de website "evalueren in het basisonderwijs" op https://www.kuleuven.be/thomas/page/evalueren/ 

    Evaluatie van de leraar 

    Deze evaluatie slaat op het eigen pedagogisch handelen in functie van het gekozen leerplandoel en de gekozen lesdoelen. 
    De inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst kan een bijdrage leveren bij de evaluatie van de leraar.  

    Rapportering 

    Het schoolrapport voor godsdienst vermeldt een waardering waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden gerapporteerd. 
    De resultaten van evaluatie dienen meegedeeld in een rapport. 
    Indien er een totaal wordt gemaakt, telt de evaluatie voor godsdienst mee.  
    Rapporteren is altijd de leerinspanning van elk kind evalueren en waarderen. 
     

    1. Professionalisering 

    Aanvangsbegeleiding godsdienstcoaches: 
    25 september 2024 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
    12 februari 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
    23 april 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis

    17 oktober 2024 - Dag van de Godsdienst voor leerkrachten en directeurs katholiek onderwijs - 8.30 uur tot 16.00 uur
    Een breed aanbod van werkwinkels om zinvol en kwaliteitsvol godsdienstonderwijs te garanderen op school.

    Ben je op zoek naar extra vorming?

    Wie over een diploma educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs  heeft kan een beperkt programma (zelfs 1 sessie) van de nascholing volgen aan het Hoger Diocesaan Godsdienstinstituut. Warm aanbevolen!
    Meer informatie over de nascholing vindt u hier.
    Wens je in te schrijven, neem dan contact op met de coördinator van de nascholing
    Chrétien Vermachelen (cvermachelen@gmail.com of 0476 55 49 27) en
    Kathleen Martens (hdgi@kerknet.be of 0490 49 99 03)

    1. Functiebeschrijving + Addendum  in KathondVl   

    Functiebeschrijving kleuteronderwijzer ASV en onderwijzer ASV katholiek basisonderwijs met godsdienst in de opdracht (addendum)  

    Inhoudelijk  
    De leraar  

    1. realiseert met voldoende kennis het leerplan/werkplan/raamplan r.-k. godsdienst binnen het ontwikkelveld rkg in ZILL en werkt in de geest ervan;  

    2. spreekt vanuit het katholieke geloof met kritische openheid en met waardering voor de wereld die ervaren, begrepen en gewaardeerd wordt als een pluralistische maatschappij;  

    3. biedt kansen voor levensbeschouwelijke, religieuze en/of godsdienstige belevingsmomenten;  

    4. neemt met het oog op professionalisering deel aan individuele en/of teamgerichte nascholings- en begeleidingstrajecten van de inspecteurs-adviseurs r.-k. godsdienst.  

     

    Vakdidactisch/pedagogisch  
    De leraar  

    1. gaat flexibel en eerlijk om met de levensbeschouwelijke beginsituatie van elke leerling; 

    2. zet een leerproces op dat levensbeschouwelijke groei stimuleert; 

    3. vertaalt de leerinhouden op het niveau van en aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen;  

    4. begeleidt doelgericht het verdiepende levensbeschouwelijke communicatieproces;  

    5. activeert het leerproces door interactieve en creatieve werkvormen en impulsen;  

    6. staat open voor en heeft respect voor andere levensbeschouwingen;

    7. hanteert bij de evaluatie van levensbeschouwelijke groei criteria en verbetersleutels die de leerlingen kennen;  

    8. reflecteert over zijn/haar pedagogisch-didactisch handelen;  

    9. kan aan ouders info geven over doel, inhoud en aanpak van het godsdienstaanbod. 
     

    1. Zinvolle Links 
    • https://www.kuleuven.be/thomas/page/ 
    • https://bijbelin1000seconden.be/menu/tiki-index.php 
    • www.geloventhuis.be 
    • https://www.kuleuven.be/thomas/page/de-islam-binnen-de-katholieke-godsdienstlessen-in-het-basisonderwijs/ 
    • https://www.kerknet.be/sites/default/files/De%20godsdiensthoek.pdf 
    • www.samsam.net 
    • http://gaa.bijbel.net (God, Allah, Adonai) 
    • https://www.vlaamsebijbelstichting.be/?p=6175 
    • https://www.nieuwwij.nl/ (eigen spiritualiteit) 
    • https://lazarus.eo.nl/programmas/lazarus-staat-op (inspiratie om je dag te beginnen) 
    • Podcast zinzorg - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be) 
    • https://www.meesterronald.be  
    • https://www.woordenmetzielenzin.nl/artikelen 
    • www.zinnigeontmoetingen.be 

    Lees meer

    Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
    Lees meer

    Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

    icon-icon-evenement
    Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
    readmore

    Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

    icon-icon-persbericht
    Een gedeelde missie voor alle gedoopten
    readmore

    Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

    icon-icon-inspiratie

    Recent bezocht

    Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
    © 2025 Kerk en Media vzw
    Vacatures
    Contact
    Voorwaarden
    YouTube
    Twitter
    Facebook