SINT-BAVOKERK MERE
Mariabeeld
Het Mariabeeld uit de kerk van Mere is een parel van middeleeuwse beeldhouwkunst. Het stelt de H. Maagd voor, zittend op een troon en met het Kind op haar schoot. Dergelijke beelden noemen we “Sedes Sapientiae” of “Stoel der Wijsheid”. Kunsthistorisch onderzoek wees uit dat het beeld dateert van circa 1240. Stilistisch wordt het geplaatst in de overgang van romaanse kunst naar gotiek. Meesterlijk gesneden uit eikenhout en uitzonderlijk gaaf bewaard, vertoont het bijzondere esthetische kwaliteiten.
Aanvankelijk was het beeld kleurrijk beschilderd en verguld, waardoor het ongetwijfeld levendiger was en meer diepgang vertoonde. Een 19de-eeuwse restauratie verwijderde echter grondig alle polychromie en verving die door een egale goudkleurige overschildering. Alleen op de aangezichten en de handen van de figuren en de voeten van het Kind werd een subtiele huidskleur aangebracht. In 2006-2007 onderging het beeld een grondig wetenschappelijk onderzoek en een verantwoorde restauratie in het atelier van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium te Brussel.
Te Mere is het beeld bekend als Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans.
Predikstoel
Dit meubel werd vervaardigd door Johannes Van Bleyenberg uit Nieuwerkerken. Onder de kuip staat Christus als Goede Herder. Reliëfs van de H. Maagd, Christus en de H. Anna sieren de paneeltjes van de kuip. Op de trapleuning zien we in drie medaillons de figuren van de H. Drievuldigheid: de Vader, de Zoon en de H. Geest.
Dienstaltaar
In het jaar 2000 kreeg deze kerk een nieuw altaar, gemaakt door Bavo Pausenberger. Het is gekapt uit arduinsteen en stelt het open graf van Christus voor. Door de ronde opening zijn de drie kruisen van Golgotha zichtbaar. De vormgeving verwijst dus naar de verrijzenis, de kern van het christelijk geloof.
Hoofdaltaar
Het schilderij op het hoofdaltaar is van de Zeelse schilder J.J. De Loose en stelt de ten-Hemel-Opneming van Maria voor (1825). Het verwijst daarmee naar de vroegere patroon van deze kerk. Links en rechts ervan staan de H.H. Petrus en Paulus afgebeeld in trompe-l’oeil, d.w.z. ze zijn geschilderd, maar zien eruit als gebeeldhouwde figuren.
Glasramen in het koor
Twee grote roosvensters in het koor stellen symbolen van de H. Eucharistie voor: het Lam Gods en de Pelikaan. Ze zijn het werk van de Gentse glazenier Camille Ganton (1910).
Orgel
Het huidige orgel in de Sint-Bavokerk is afkomstig uit de Abdij te Grimbergen. Het werd door de hedendaagse orgelbouwer Ghislain Potvlieghe-De Maeyer uit Ninove in 1980 ontworpen en gebouwd om de koorzang van de Norbertijnen te ondersteunen.De orgelbouwer vond zijn inspiratie in de 16e en 17e eeuw, de hoogdagen van de Nederlandse orgelbouw en van de Amsterdamse componist Jan Pieterszoon Sweelinck, naar wie het orgel werd genoemd. Het instrument is uniek omdat de bouwer een instrument ontworpen en gebouwd heeft dat het klankbeeld van de vroege barok van de Verenigde Provinciën zo dicht mogelijk benadert. Van orgels uit de Nederlandse of Noord-Duitse vroegbarok zijn immers slechts fragmenten overgebleven, zodat het “Sweelinckorgel” van Mere als een unicum in het Vlaamse, Nederlandse en Noord-Duitse orgellandschap mag beschouwd worden. Het orgel is geheel ambachtelijk vervaardigd. De kast is van Slavonische eik en is voorzien van sierlijk snijwerk. Het telt 733 orgelpijpen.