Bezinning
Ik wil je genezen
– zegt God.
Ik wil je ogen openen
opdat je weer ziet waar het om gaat.
Ik wil je ‘nieuw’ make
en je ‘nieuw leven’ laten vinden.
Maar wil jij dat wel?
Durf je in te zien
dat je op bepaalde punten
in je leven nog blind bent,
dat je een aantal dingen
liever niet ziet?
En durf je dan ook naar Siloam gaan
om gezonden te worden,
in mijn naam en met mijn hart?
Ga maar,
Ik ga met je mee
– zegt God –
op zoek naar nieuwe ontmoetingen
en naar nieuw licht in je ogen.
Erwin Roosen in Een vuurwerk van tederheid p.38
“ALLEEN MET HET HART KUN JE GOED ZIEN”
“On ne voit bien qu’avec le coeur”, citaat uit De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry
Onze eerste communicanten komen op 26 maart voor de vierde keer proeven wat een eucharistieviering is, vóór ze op zaterdag 20 mei om 10 uur hun eerste communie doen. Hun ouders hebben hen tegen dan voorbereid op het Onze Vader, de vredewens en hun de betekenis van de communie verduidelijkt.
Pastoor Ronald Sledsens komt deze vierde zondag van de vasten voorgaan en wordt geassisteerd door Mia Verbanck.
We verwachten alle parochianen die kunnen, om de kinderen en hun ouders gastvrij te onthalen en om uit volle borst mee te zingen. Het parochiekoor o.l.v. Jozefa Vangoidsenhoven zal ‘de kar trekken’. We maken er weer een hartelijk gemeenschapsgebeuren van!
Een nieuwe koning naar Gods hart (1 Samuël 16,1-13)
Koning Saul is koning af, omdat hij het woord van God heeft verworpen. Het is niet eenvoudig om koning te zijn op de wijze waarop God koning is. Psalm 72 tekent ons zijn portret: “Hij zal bevrijden wie arm is en om hulp roept, wie zwak is en geen helper heeft. Hij ontfermt zich over weerlozen en armen, wie arm is, redt hij het leven. Hij verlost hen van onderdrukking en geweld, hun bloed is kostbaar in zijn ogen.” (Woorden die we herkennen in het lied ‘Voor kleine mensen is hij bereikbaar’.)
Met een hoorn vol olie moet Samuël naar Isaï in Betlehem gaan: uit een van diens zonen zal God een koning kiezen. Omdat Samuël doodsbang is voor de afgedankte koning Saul, moet Samuël samen met Isaï en zijn familie een offermaaltijd ter ere van de Heilige houden en tijdens die viering moet hij een koning zalven.
Samuël kiest geen van de zeven zonen die aan de viering deelnemen uit omdat: “De mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.” Daarom moet de jongste zoon David, die de schapen hoedt, achter de schapen vandaan komen. Hem zalft Samuël ‘en de geest van God rustte op hem.’
Het Hebreeuwse woord voor zalven is Masjach. Door de zalving met olie wordt iemand aan God toegewijd en toegerust voor een bijzondere opdracht: koning, hogepriester, profeet.
Het Griekse woord is chrioo. Van dezelfde stam zijn chrisma (zalving) en Christos (gezalfde).
Wie is er blind? (Johannes 9,1-41)
In de schaduw van het tempelgebouw ziet Jezus ‘en passant’ een mens die vanaf zijn geboorte blind is. De ontmoeting met die man is een verhaal over zien en niet-zien. Zestien keer komt het woord zien voor.
Jezus, zo blijkt, ziet met de ogen van God. Hij wordt in zijn hart door de blinde geraakt en zalft zijn ogen (niet met olie, zoals Samuël, maar met slijk).
Na een bad ziet de blindgeborene Jezus als het licht van de wereld.
Buren en bekenden kunnen hun ogen niet geloven. Ze brengen de man naar de Farizeeën. Die Jezus kan volgens hen niet van God komen, want hij gedenkt de sabbat niet. Ze vragen aan de genezen blinde wat hij van Jezus vindt. Hij antwoordt: ‘Hij is een profeet’.
De ondervraagde ouders houden zich op de vlakte. Hun zoon is oud genoeg om zelf antwoord te geven.
De Farizeeën ondervragen dan de genezen man opnieuw. Ze vinden Jezus een zondaar, zeggen ze. Of Jezus een zondaar is, weet ik niet, zegt de blindgeborene, maar: ‘Hij heeft mij ziende gemaakt, God luistert niet naar zondaars, maar wel naar mensen die ontzag voor Hem hebben en zijn wil doen: die mens moet wel van God komen.’
De Farizeeën beschouwen zichzelf als leerlingen van Mozes (kenners van de Thora) en beschuldigen de genezene ervan dat hij een leerling van Jezus is en van zijn geboorte af een grote zondaar is. Ze gooien hem de synagoge uit.
Jezus zoekt de man op. Hij nodigt hem uit om in de Mensenzoon te geloven. Die antwoordt: ‘Ik geloof, Heer!’ en hij werpt zich voor Jezus in aanbidding neer.
De Farizeeërs krijgen nog een goede veeg uit de pan: “Jezus zei: ‘Ik ben in de wereld gekomen om het oordeel te vellen. Dan zullen zij die niet zien, zien en zij die zien, zullen blind worden.’ Een paar farizeeën die bij hem stonden en dat hoorden, zeiden: ‘Wij zijn toch zeker niet blind!’ ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.’”
Zien en zien is twee
Elke mens en elke samenleving heeft ook blinde vlekken. Angst vertroebelt de ogen. Kortzichtigheid maakt hard en meedogenloos. Daarom sluiten mensen grenzen. Blokkeren ze ontmoetingskansen. Handelen ze uit machtsdrang i.p.v. uit bewogenheid en bekommernis om mensen. De Bijbelse teksten tekenen een Nabije en Liefdevolle God en doen een oproep om mensen naar zijn hart te worden.
We hebben – in Noord en Zuid, overal ter wereld in alle vormen van gemeenschap – nood aan geïnspireerde en gedreven mensen, aan bezielde leiders, aan grensverleggende figuren, aan personen met visie die de gang van zaken echt in vraag durven stellen en die zien waar het op aankomt. Mensen die de dialoog mogelijk maken, die reeds zien wat nog niet te zien is, die zien met het hart van God …
We kunnen ook een voorbeeld nemen aan mensen in Burkina Faso, zoals Amssetou. Zij ziet wat er fout loopt, durft opkomen voor haar volk en daartoe initiatieven te nemen. Steunen we haar daarbij, “storten we mee regen voor Burkina Faso” en geven we dus kansen tot ‘opstanding’ en leven? We maken zeker mee het verschil.
Zondag na zondag reiken de lezingen ons perspectieven aan om het Pasen te laten worden in ons binnenste ...
Bent u ook benieuwd hoe onze pastoor Ronald de boodschap van die lezingen weer sprekend op kindermaat zal vertalen?
Op deze zondag heeft de eerste omhaling voor Broederlijk Delen plaats. We kunnen onze gulle bijdrage onder omslag deponeren in de witte offerblok.
De Werkgroep Liturgie
Reacties
Om reacties te zien en te reageren op dit artikel moet je je eerst even aanmelden via het menu bovenaan. Tot gauw.