Misschien heeft u er al iets over gehoord of gelezen ( BRUZZ schreef erover in zijn weekblad eind februari) dat er een nieuwe wetgeving komt in het Brussels Gewest voor de financiering van de erediensten. Ze zal het huidige systeem van kerkfabrieken vervangen op 1 januari 2023. Misschien denkt u: ‘ dat is nog ver’ of ‘dat belangt me niet aan’ maar het gaat ons wel degelijk aan. Deze nieuwe wetgeving is niet alleen bedoeld voor mensen die in deze materie gespecialiseerd zijn. Het legt ook verantwoordelijkheden bij de gemeenschappen zelf. Het zal aan de gemeenschappen zijn om te beslissen hoe zij mensen aanwijzen om de cultusplaatsen te beheren. Daarom een beetje uitleg hoe die verandering kan worden voorbereid.
Algemeen
Deze nieuwe wetgeving geldt voor alle erkende erediensten in het Brussels Gewest en is dus breder dan de katholieke Kerk. De gebedshuizen van de verschillende religies zullen voortaan allemaal op dezelfde manier gefinancierd worden. Minister-president Rudi Vervoort en het Brussels parlement hervormen zo grondig een onderdeel van de Napoleontische code die tot vandaag van kracht is en de lokale besturen (de gemeenten) verplicht om de tekorten van de kerkfabrieken en synagogen bij te passen, een gevolg van het concordaat uit 1801 tussen Napoleon Bonaparte en paus Pius VII. Het Brussels Gewest gaat die financiële verplichting en de bijhorende budgetten overnemen van de negentien gemeenten. Maar Vervoort doet dat niet zonder die grondig te hervormen. Zo moeten de kerkfabrieken beter kunnen aantonen dat ze onvoldoende eigen inkomsten hebben. Ze zullen ook meerjarenplannen moeten indienen. Het Brussels Gewest zal ook niet de volle honderd procent van de verliezen bijpassen, maar slechts dertig procent. Dat geeft dat we misschien wel zullen moeten inbinden op onze uitgaven. Daarom wil het Vicariaat Brussel alle Kerkfabrieken bijeen brengen in één vereniging. Wat dat betekent leest u verder.
Nieuwe begrippen en wat ze inhouden
In de toekomst zullen anderen namen en woorden gebruikt worden die enige uitleg vragen.
Instelling: dit wordt de nieuwe naam voor kerkfabriek.
Vereniging: de verzamelnaam van alle instellingen voor het hele vicariaat Brussel.
Beheerder: naam voor de leden van de instelling. Het mandaat geldt voor vijf jaar en kan verlengd worden. Bij de keuze van de beheerder zou er slechts één persoon ouder dan 75 jaar mogen en maximum 3 van hetzelfde geslacht. We kregen te horen dat het Gewest daar de eerste vijf jaar soepel zou mee omgaan.
Raad van bestuur: de vroegere raad van de kerkfabriek.
Samenstelling
De plaatselijke instelling bestaat uit 5 leden en dat zijn vertegenwoordigers van de verschillende gemeenschappen (lees pastoralen) die in een kerkgebouw van een parochie samenkomen om te vieren. De pastoor maakt geen deel uit van die vijf maar kan wel deelnemen aan de vergaderingen.
De leden moeten op één of andere manier met de gemeenschap verbonden zijn of door de gemeenschap gekend.
De nieuwe wetgeving verplicht dat elke gemeenschap kiest hoe ze de raad wil samenstellen.
Ofwel gaat men voor verkiezing door de gemeenschap, ofwel gebeurt de aanwijzing door het bisdom. De gemeenschap heeft hier dan de namen van de mogelijke leden doorgegeven die de bisschop bekrachtigt. Elke pastorale ploeg kiest voor welke weg men wil gaan. De keuze moeten we al tegen 5 juni maken.
Concreet in de tijd
In de praktijk betekent dit dat we als Nederlandstalige pastoraal voor de drie parochies waar we nu op zondag nog vieren, OLV van Vreugde, OLV Hemelvaart en Sint-Guido voor leden moeten zorgen. In het geval van Sint-Guido volstaat één persoon.
De stappen in de komende tijd zien er als volgt uit:
- 5 juni: tegen dan moet er beslist worden welke procedure men wil volgen: verkiezingen of aanwijzing door de bisschop. In OLV van Vreugde zouden we gaan voor verkiezingen
- 24 juni: wie voor verkiezingen gaat moet tegen dan een stembureau samenstellen, bestaande uit een voorzitter en twee controleurs. Zij moeten er op toezien dat de kandidaten beantwoorden aan de criteria
- 12 september: tot dan kunnen kandidaten zich melden bij het verkiezingsbureau
- 25 september: de lijst van de kandidaten worden dan door het stembureau bekendgemaakt
- 16 oktober: dan worden de verkiezingen gehouden na de zondagseucharistie en op 17 oktober worden dan de lijsten ingediend bij de dienst van het tijdelijke.
- 1 januari 2023: start van de nieuwe raad van bestuur
Aanmoediging van onze bisschop
‘In het algemeen past de komst van deze nieuwe wetgeving goed in ons streven om een synodale kerk te zijn’, schrijft onze hulpbisschop Mgr. Kockerols. En verder: ‘Wij hebben allen de plicht onze kerk te steunen met ons gebed, onze tijd en onze materiële gaven, naar gelang van onze mogelijkheden. Zij die het charisma bezitten moeten geroepen worden om concrete verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de wereldlijke aangelegenheden van onze Kerk.’
Conclusie
Goede vrienden, er wacht ons dus een hele opdracht. We roepen u op om mee zorg te dragen voor het beheer van de huidige kerkgebouwen waar we actief zijn met onze Nederlandstalige pastoraal. Een aantal evidenties van vroeger zijn er niet meer en we kunnen niet alles aan de andere pastoralen overlaten. Ook wij moeten onze verantwoordelijkheid opnemen om als christen te zorgen dat de gemeenschap een degelijk onderdak en de nodige middelen heeft om te kunnen vieren.
Als u meer wil weten of een mogelijk kandidatuur overdenkt voor het kiesbureau of de raad zelf , neem dan gerust contact op met mij of met iemand van de pastorale ploeg. Ik vertel hier nog wel over tijdens de zondagsvieringen.
Pastor Guido