U weet het ongetwijfeld. De nieuwe Europese privacywetgeving is sinds kort van kracht. Misschien vraagt u zich ook af hoe we omgaan met persoonlijke gegevens in onze pastorale eenheid? Is alles in orde?
Ons kenmerk: discretie
Het is nog een beetje zoeken om àlles vlot in orde te krijgen. Maar geen angst: wij zijn altijd al heel discreet omgesprongen met persoonsgegevens. U mag er de parochiebladen op nalezen: nooit werden namen en adresgegevens of telefoonnummers gepubliceerd. Uitzondering natuurlijk voor verantwoordelijken van activiteiten die u moet kunnen bereiken om in te schrijven. Gegevens worden nooit doorgegeven, zelfs niet aan medeparochianen. Vraagt iemand uw adres? Wij geven u een telefoontje met naam en telefoon van de vrager zodat uzelf contact kan opnemen indien u het wenst. Info per email wordt in BCC verzonden zodat u de emailadressen van anderen niet te zien krijgt. Alhoewel hier een vergissing altijd mogelijk is ...
Uw rechten
De kern van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is vrij eenvoudig. U moet toestemming geven om uw persoonlijke gegevens te bewaren en te gebruiken voor een specifiek doeleinde. U heeft dan ook altijd het recht te vragen welke gegevens wij hebben en natuurlijk het recht om deze te wijzigen of te laten wissen. Wij mogen uw gegevens enkel gebruiken voor onze eigen activiteiten. Een vraag of een probleem? De pastores zijn verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens. Functionaris voor de gegevensbescherming voor de kerk in België is Mgr. Herman Cosyns in zijn functie van secretaris-generaal van de Bisschoppenconferentie van België.
Wie en wat?
Wie heeft die gegevens? De pastores, Guido en Tite. Het is ons dagelijks werkinstrument! Lijsten met vrijwilligers, met mensen die graag een bezoekje krijgen, met leden van pastorale ploeg of kerkfabrieken of bestuursleden van verenigingen, abonnementenlijst van het parochieblad, gegevens van kinderen die catechese volg(d)en en van plussers...
Catechisten en jongerenbegeleiders hebben enkel de gegevens van de kinderen van hun groep. Zo kunnen zij rechtstreeks de ouders verwittigen als er een probleem is.
Gegevens over uitvaarten, doop, vormsel en communie worden ook gearchiveerd op het secretariaat van de pastorale eenheid (Aumalestraat 3). Ook daar hebben enkel de vaste medewerkers inzicht. Sinds september dit jaar worden ook alle officiele registers (doop, vormsel, huwelijk, uitvaart...) van alle Anderlechtse kerken, open of gesloten, ginds bewaard.
Stap voor stap...
Al enkele jaren krijgen we via het inschrijvingsformulier voor de catechese de toestemming van de ouders om foto’s te publiceren. Sinds januari schakelden we over op het gemeenschappelijk document voor heel België ‘Aanvraagformulier initiatiesacramenten kinderen met privacyverklaring’. Dus voor al wie zich op doop, vormsel of communie voorbereidt zijn wij in orde... Maar voor elke foto in ons parochieblad of op de website (www.kerkanderlecht.be) de expliciete toestemming hebben van al wie er herkenbaar op staat? Dat wordt een hele klus! Of voor elk mailadres dat regelmatig de info van de pastorale eenheid ontvangt een toelating krijgen? Bij het opstarten van het nieuwe jaar hopen we alles in orde te hebben.... (pastor Tite)