- Toolbox voor de leerkracht
- Leerplannen en visieteksten
Klik op de afbeelding om de tekst te lezen.
"Het vak r.k.-godsdienst"
- Aan de slag in een katholieke school
Voor je godsdienst geeft vraag je een kerkelijk mandaat aan om godsdienst te geven, via de website www.rkg.vlaanderen.
Als kleuterleidster/ leider
Het stappenplan kleuteronderwijs zie de Thomas-website
Als leerkracht lager onderwijs
De illustraties van didactische werkvormen in het godsdienstonderwijs vind je hier.
Als leerkracht in Buitengewoon onderwijs
Gebruik je het Raamplan RK Godsdienst voor buitengewoon onderwijs als basis (link Thomas Raamplan buitengewoon lager onderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be).
Specifiek voor basale klassen vind je hier een projectfiche.
- Hoe omgaan met Bijbelverhalen?
Inspiratie voor Beeldend bijbellezen kan je hier vinden:
Beeldend bijbellezen / Tools godsdienstonderwijs | INSPECTIE-BEGELEIDING RKG BASISONDERWIJS BISDOM HASSELT (jouwweb.nl)
- Interlevensbeschouwelijk werken in een katholieke school
Kennisclips die inspireren om met ILC aan de slag te gaan in de klas en in de school:
https://www.ilcild.be/page/ilc-basisonderwijs/
Extra documenten:
Lijst van de 24 ILC competenties
Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten
Veel gestelde vragen (FAQ)
Groeilijn ILC + Voorstellen Groeilijn ILC
Voorstel brief naar ouders in verband met ILC op school
Kennisclips die inspireren om met ILC aan de slag te gaan in de klas en in de school:
https://www.ilcild.be/page/ilc-basisonderwijs/
- Evalueren
Evalueren in het basisonderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be)
Godsdienst is een vak als een ander en dient daarom ook geëvalueerd en gerapporteerd. Evaluatie en rapportering gebeurt op de wijze van de school.
De doelen (leerplan en lesdoelen) vormen de basis voor een goede evaluatie. Sommige doelen hebben eerder te maken met kennis en kunnen via toetsen geëvalueerd worden. Andere doelen hebben te maken met beleving. Dit vraagt veel observatie.
Doel van evaluatie
De begeleiding bij het godsdienstonderricht kadert in de globale visie op evaluatie en rapportering van de school.
Functie van evaluatie
-
kennis (weten)
-
vaardigheden (kunnen)
Evaluatie van de leerling
-
Productevaluatie: meten en evalueren van waarneembare prestaties.
-
Procesevaluatie: evaluatie van het levensbeschouwelijk leerproces (hoofd, hart en handen)
-
Criteria: de leerplandoelen, het kind en zijn levensbeschouwelijke ontwikkeling.
-
Soorten evaluatie: kennis en vaardigheden, beleving, zelfevaluatie.
-
Bekijk ook de website "evalueren in het basisonderwijs" op https://www.kuleuven.be/thomas/page/evalueren/
Evaluatie van de leraar
Deze evaluatie slaat op het eigen pedagogisch handelen in functie van het gekozen leerplandoel en de gekozen lesdoelen.
De inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst kan een bijdrage leveren bij de evaluatie van de leraar.
Rapportering
Het schoolrapport voor godsdienst vermeldt een waardering waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden gerapporteerd.
De resultaten van evaluatie dienen meegedeeld in een rapport.
Indien er een totaal wordt gemaakt, telt de evaluatie voor godsdienst mee.
Rapporteren is altijd de leerinspanning van elk kind evalueren en waarderen.
- Professionalisering 2025-2026
Kleuterleerkrachten en BuBaO:
21 oktober van 09.00 tot 15.30 uur - Rituelen en stilterituelen in de godsdienstles - BuBaO - SBH Gent
07 november van 09.00 tot 15.30 uur - Godsdienstmomenten bij peuters en jonge kleuters - SBH Gent
24 februari van 09.00 tot 15.30 uur - Godsdienstmomenten in de 2de en 3de kleuterklas - SBH Gent
Lager onderwijs:
26 november van 14.00 tot 16.00 uur - Inspiratienamiddag voor leerkrachten/directeuren: een kennismaking met de veelkleurigheid van de protestantse traditie - Brabantdamkerk Gent
05 maart van 09.00 tot 15.30 uur - Dag van de Godsdienst - SBH Gent
06 november van 14.00 tot 16.00 uur - ILC: hoe er mee aan de slag? - SBH Gent
26 februari van 14.00 tot 16.00 uur - ILC: hoe er mee aan de slag? - SBH Gent
Verdieping voor gemandateerde leerkrachten kleuter, lager en BuBaO:
Programma aan HDGI in Gent (een of meerdere sessies mogelijk) - Inschrijven via kathleen.martens@ccv.be
Implementatie geactualiseerd leerplan rkg lager onderwijs:
Sessie 1: De 10 intenties in het leerplan rkg
23 september van 16.00 tot 17.30 - online
13 oktober van 16.00 tot 17.30 uur - online
2 oktober van 14.00 tot 15.30 uur - SBH Gent
Sessie 2: Visie en opbouw leerplan
13 november van 16.00 tot 17.30 uur - online
18 november van 14.00 tot 15.30 uur - SBH Gent
27 november van 16.00 tot 17.30 uur - online
Sessie 3: Verdieping per graad
Data worden later meegedeeld (april-mei)
- Functiebeschrijving + Addendum in KathondVl
Functiebeschrijving kleuteronderwijzer ASV en onderwijzer ASV katholiek basisonderwijs met godsdienst in de opdracht (addendum)
Inhoudelijk
De leraar
1. realiseert met voldoende kennis het leerplan/werkplan/raamplan r.-k. godsdienst binnen het ontwikkelveld rkg in ZILL en werkt in de geest ervan;
2. spreekt vanuit het katholieke geloof met kritische openheid en met waardering voor de wereld die ervaren, begrepen en gewaardeerd wordt als een pluralistische maatschappij;
3. biedt kansen voor levensbeschouwelijke, religieuze en/of godsdienstige belevingsmomenten;
4. neemt met het oog op professionalisering deel aan individuele en/of teamgerichte nascholings- en begeleidingstrajecten van de inspecteurs-adviseurs r.-k. godsdienst.
Vakdidactisch/pedagogisch
De leraar
1. gaat flexibel en eerlijk om met de levensbeschouwelijke beginsituatie van elke leerling;
2. zet een leerproces op dat levensbeschouwelijke groei stimuleert;
3. vertaalt de leerinhouden op het niveau van en aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen;
4. begeleidt doelgericht het verdiepende levensbeschouwelijke communicatieproces;
5. activeert het leerproces door interactieve en creatieve werkvormen en impulsen;
6. staat open voor en heeft respect voor andere levensbeschouwingen;
7. hanteert bij de evaluatie van levensbeschouwelijke groei criteria en verbetersleutels die de leerlingen kennen;
8. reflecteert over zijn/haar pedagogisch-didactisch handelen;
9. kan aan ouders info geven over doel, inhoud en aanpak van het godsdienstaanbod.
- Zinvolle Links