- Toolbox voor de leerkracht
- Leerplannen en visieteksten
Klik op de afbeelding om de tekst te lezen.
"Het vak r.k.-godsdienst"
- Aan de slag in een katholieke school
Voor je godsdienst geeft vraag je een kerkelijk mandaat aan om godsdienst te geven, via de website www.rkg.vlaanderen.
Als kleuterleidster/ leider
Het stappenplan kleuteronderwijs zie de Thomas-website
Als leerkracht lager onderwijs
De illustraties van didactische werkvormen in het godsdienstonderwijs vind je hier.
Als leerkracht in Buitengewoon onderwijs
Gebruik je het Raamplan RK Godsdienst voor buitengewoon onderwijs als basis (link Thomas Raamplan buitengewoon lager onderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be).
Specifiek voor basale klassen vind je hier een projectfiche.
- Hoe omgaan met Bijbelverhalen?
Inspiratie voor Beeldend bijbellezen kan je hier vinden:
Beeldend bijbellezen / Tools godsdienstonderwijs | INSPECTIE-BEGELEIDING RKG BASISONDERWIJS BISDOM HASSELT (jouwweb.nl)
- Interlevensbeschouwelijk werken in een katholieke school
Kennisclips die inspireren om met ILC aan de slag te gaan in de klas en in de school:
https://www.ilcild.be/page/ilc-basisonderwijs/
Extra documenten:
Lijst van de 24 ILC competenties
Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten
Veel gestelde vragen (FAQ)
Groeilijn ILC + Voorstellen Groeilijn ILC
Voorstel brief naar ouders in verband met ILC op school
- Een jaarplan opmaken (blanco jaarplan)
Hier komt het jaarplan 2024-2025.
- Het vak godsdienst evalueren
Evalueren in het basisonderwijs - Thomas - Godsdienstonderwijs.be (kuleuven.be)
Godsdienst is een vak als een ander en dient daarom ook geëvalueerd en gerapporteerd. Evaluatie en rapportering gebeurt op de wijze van de school.
De doelen (leerplan en lesdoelen) vormen de basis voor een goede evaluatie. Sommige doelen hebben eerder te maken met kennis en kunnen via toetsen geëvalueerd worden. Andere doelen hebben te maken met beleving. Dit vraagt veel observatie.
Doel van evaluatie
De begeleiding bij het godsdienstonderricht kadert in de globale visie op evaluatie en rapportering van de school.
Functie van evaluatie
-
kennis (weten)
-
vaardigheden (kunnen)
Evaluatie van de leerling
-
Productevaluatie: meten en evalueren van waarneembare prestaties.
-
Procesevaluatie: evaluatie van het levensbeschouwelijk leerproces (hoofd, hart en handen)
-
Criteria: de leerplandoelen, het kind en zijn levensbeschouwelijke ontwikkeling.
-
Soorten evaluatie: kennis en vaardigheden, beleving, zelfevaluatie.
-
Bekijk ook de website "evalueren in het basisonderwijs" op https://www.kuleuven.be/thomas/page/evalueren/
Evaluatie van de leraar
Deze evaluatie slaat op het eigen pedagogisch handelen in functie van het gekozen leerplandoel en de gekozen lesdoelen.
De inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst kan een bijdrage leveren bij de evaluatie van de leraar.
Rapportering
Het schoolrapport voor godsdienst vermeldt een waardering waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden gerapporteerd.
De resultaten van evaluatie dienen meegedeeld in een rapport.
Indien er een totaal wordt gemaakt, telt de evaluatie voor godsdienst mee.
Rapporteren is altijd de leerinspanning van elk kind evalueren en waarderen.
- Professionalisering
Aanvangsbegeleiding godsdienstcoaches:
25 september 2024 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
12 februari 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
23 april 2025 - 14.00 tot 16.00 uur in het Sint-Baafshuis
17 oktober 2024 - Dag van de Godsdienst voor leerkrachten en directeurs katholiek onderwijs - 8.30 uur tot 16.00 uur
Een breed aanbod van werkwinkels om zinvol en kwaliteitsvol godsdienstonderwijs te garanderen op school.
Ben je op zoek naar extra vorming?
Wie over een diploma educatieve bachelor kleuter- of lager onderwijs heeft kan een beperkt programma (zelfs 1 sessie) van de nascholing volgen aan het Hoger Diocesaan Godsdienstinstituut. Warm aanbevolen!
Meer informatie over de nascholing vindt u hier.
Wens je in te schrijven, neem dan contact op met de coördinator van de nascholing
Chrétien Vermachelen (cvermachelen@gmail.com of 0476 55 49 27) en
Kathleen Martens (hdgi@kerknet.be of 0490 49 99 03)
- Functiebeschrijving + Addendum in KathondVl
Functiebeschrijving kleuteronderwijzer ASV en onderwijzer ASV katholiek basisonderwijs met godsdienst in de opdracht (addendum)
Inhoudelijk
De leraar
1. realiseert met voldoende kennis het leerplan/werkplan/raamplan r.-k. godsdienst binnen het ontwikkelveld rkg in ZILL en werkt in de geest ervan;
2. spreekt vanuit het katholieke geloof met kritische openheid en met waardering voor de wereld die ervaren, begrepen en gewaardeerd wordt als een pluralistische maatschappij;
3. biedt kansen voor levensbeschouwelijke, religieuze en/of godsdienstige belevingsmomenten;
4. neemt met het oog op professionalisering deel aan individuele en/of teamgerichte nascholings- en begeleidingstrajecten van de inspecteurs-adviseurs r.-k. godsdienst.
Vakdidactisch/pedagogisch
De leraar
1. gaat flexibel en eerlijk om met de levensbeschouwelijke beginsituatie van elke leerling;
2. zet een leerproces op dat levensbeschouwelijke groei stimuleert;
3. vertaalt de leerinhouden op het niveau van en aansluitend bij de leefwereld van de leerlingen;
4. begeleidt doelgericht het verdiepende levensbeschouwelijke communicatieproces;
5. activeert het leerproces door interactieve en creatieve werkvormen en impulsen;
6. staat open voor en heeft respect voor andere levensbeschouwingen;
7. hanteert bij de evaluatie van levensbeschouwelijke groei criteria en verbetersleutels die de leerlingen kennen;
8. reflecteert over zijn/haar pedagogisch-didactisch handelen;
9. kan aan ouders info geven over doel, inhoud en aanpak van het godsdienstaanbod.
- Zinvolle Links