Doelgroep
- Dit spel kan een mooie invulling zijn voor een ‘terugkoppelmoment’ met trouwers van de afgelopen x-aantal jaren, mét hun kinderen en/of mét enkele andere volwassenen (hun ouders, getuigen, enzovoort). Ook de verloofden van de parochie zijn welkom.
- Je kan deze werkvorm ook gebruiken indien je met de hele geloofsgemeenschap meer algemeen wilt samenkomen rond kenmerken van de liefde tijdens een Catechese op zondag of tijdens een Valentijnsinitiatief van de geloofsgemeenschap. Je kunt dan ook de gezinnen van eerste communicanten en vormelingen uitnodigen.
- Dit spel is ook bruikbaar als activiteit op gezinsvakantiedagen of familiedagen.
Concept
We gebruiken een één-tegen-allen concept. Op een groot bord hangen er een heleboel opdrachten. Binnen het uur moeten alle opdrachten vervuld zijn. De hele groep werkt samen om alle opdrachten tot een goed einde te brengen.
Inhoudelijk kader
Als inhoudelijk kader gebruiken we Paulus’ hooglied van de liefde in 1 Kor 13,4-7. We staan in dit stukje uit de Bijbel stil bij 11 kenmerken van de liefde. Bij elk van deze kenmerken zijn er 8 opdrachten voorzien: 4 gespreksopdrachten en 4 doe-opdrachten, beide uitgesplitst over 4 doelgroepen (individu, koppel, groep, gezin). In totaal kan je hier dus 88 opdrachten vinden. Het is niet noodzakelijk om die opdrachten allemaal in te zetten. Afhankelijk van je doelpubliek en het aantal deelnemers maak je een keuze uit deze opdrachten.
Er is voor elk wat wils, en dat op verschillende vlakken
DOELGROEP
Mensen die liever wat ‘op zichzelf’ zijn, kunnen individuele opdrachten doen of opdrachten als koppel of binnen het gezin.
Mensen die graag contacten leggen, kunnen eerder de opdrachten kiezen waarvoor je met anderen moet samenwerken.
Deelnemers kunnen zelf ook variëren: iets alleen doen en daarna iets in groep, iets in groep doen en daarna iets als koppel, enzovoort.
Uitgesplitst naar doelpubliek, zijn er vier types opdrachten: individuele opdrachten, koppelopdrachten, groepsopdrachten en gezins- of familieopdrachten.
Sommige opdrachten zijn meer gericht op mensen met kinderen, andere opdrachten zijn dan weer meer gericht op volwassenen van verschillende generaties.
Er zijn opdrachten voorzien voor de ‘praters’ (gespreksopdrachten) en voor de ‘doeners’ (doe-opdrachten).
INHOUDELIJK
Wanneer je enkel trouwkoppels of jonggehuwden uitnodigt, kan je meer specifieke opdrachten over huwen selecteren. Wanneer je een breed publiek uitnodigt, kan je meer algemene opdrachten over liefde selecteren. Je kan ook een mix van beide doen.
Sommige opdrachten zijn diepgaand, andere eerder luchtig.
WERKVORMEN
Zorg ook voor een variëteit in werkvormen. Selecteer bijvoorbeeld niet enkel gespreksopdrachten of niet enkel doe-opdrachten.
Werkwijze – spelverloop
Eerst zorgen we ervoor dat iedereen zich comfortabel voelt in de groep. We starten daarom met de energizer ‘kennismakingsgymnastiek’ of ‘carrouselgesprek’. Verderop vind je in het onderdeel ‘Energizers’ hoe je dit met de groep concreet uitvoert.
Beide energizers monden uit in het voorlezen van 1 Kor 13,4-7. Hang deze tekst ook ergens zichtbaar op (suggestie: op de liefdesmuur).
Vervolgens wordt iedereen uitgenodigd om 1 Kor 13,4-7 waar te maken in woord (gespreksopdrachten) en daad (doe-opdrachten) en dat in verschillende formules: als individu, als koppel, als groep en als gezin of familie. Verderop vind je in het onderdeel ‘Spelinstructies’ hoe je dit spel helder uitlegt aan de groep. Eerst geven we jou als begeleider wat meer info.
Elke opdracht staat op een kaartje met een cartoon en een vers (in een hertaling) uit 1 Kor 13,4-7. De opdrachten hangen in de opdrachtenhoek, op grote panelen of borden. Zorg voor voldoende panelen zodat elke deelnemer de kaartjes vlot kan lezen. Zorg ook voor overzicht. Je kan de gespreksopdrachten aan de ene kant hangen en de doe-opdrachten aan de andere kant. Of je maakt een visuele onderverdeling in individuele opdrachten, koppelopdrachten, groepsopdrachten en gezins- of familieopdrachten.
Mensen nemen een opdrachtenkaartje van het bord. Wie klaar is, geeft het kaartje af aan de spelbegeleider en kiest een nieuwe opdracht. De doelstelling is dat na één uur alle opdrachten afgerond zijn.
Als organisator zorg je dat er voldoende opdrachten zijn (niet te veel, niet te weinig – bij elke opdracht staat een tijdsinschatting die je hierbij zal helpen) en dat deze aangepast zijn aan het publiek. Indien je zonder inschrijvingen werkt – en dus geen goed zicht hebt op de grootte en diversiteit van je doelgroep – kan je een basispakket opdrachten ophangen (zodat de mensen kunnen starten) dat je dan ter plaatse aanvult met wat er bijkomend nodig is om er een interessant één-tegen-allen uur van te maken. Voorzie niet te veel opdrachten. Het is niet de bedoeling dat het een ‘race’ wordt. Als je merkt dat mensen wat langer over hun opdrachten doen dan voorzien, haal dan enkele opdrachten weg van het opdrachtenbord. Het zou jammer zijn dat goede, diepgaande gesprekken worden afgebroken omwille van de tijd. Indien je veel deelnemers verwacht, kan je sommige opdrachten gerust twee of drie keer ophangen. Wellicht zijn er dan meerdere mensen die op dezelfde opdracht graag willen intekenen.
Naast de opdrachtenhoek zijn er nog 3 plekken voorzien:
- Een rustig hoekje: Voor sommige opdrachten trekken mensen zich best even terug op een rustige plek. Kies hiervoor een apart lokaal of een rustig hoekje dat je aankleedt met kussens en doeken.
- Een materiaalpost: Hier kunnen de deelnemers al het nodige materiaal vinden om de opdrachten uit te voeren. De materiaalpost bevindt zich in de buurt van de opdrachtenhoek. Zet een aantal tafels bij elkaar om het materiaal erop te presenteren.
-
Een liefdesmuur: Verschillende opdrachten gaan over de aankleding van de liefdesmuur. De liefdesmuur is opgebouwd uit grote platen karton, kurk, isomo of bio foam waarop je knutselwerkjes en teksten kan bevestigen. Voor de platen voorzie je een laag tafeltje om kleiwerkjes op te plaatsen.
Verderop vind je in het onderdeel ‘Opdrachten’ inspiratie voor 88 opdrachten. Kies zorgvuldig de opdrachten die bij jouw doelpubliek en groepsgrootte passen, download deze en knip ze uit.
Achteraan vind je nog een handige materiaallijst.
Afsluiter
Het ‘Je bent geliefd’-spel kan je afsluiten met een hapje, een drankje en een toast op de liefde! Dit biedt ook de gelegenheid om gesprekken uit het speluur verder te zetten. Indien je na deze werkvorm een inhoudelijk slotmoment of een viering hebt gepland, kan de (verplaatsbare) liefdesmuur hierin geïntegreerd worden.
Hier vind je enkele eenvoudige energizers. We plukten ze uit de boeken Energize en Energize 2, een uitgave van Leefsleutels vzw en pasten ze hier en daar wat aan.
Voor volwassenen en kinderen samen: kennismakingsgymnastiek
Je zit of staat in een kring. Leg uit dat je telkens een andere eigenschap en handeling zal vermelden. Alle spelers die aan de genoemde eigenschap voldoen, moeten dan de handeling uitvoeren. Op die manier leren ze elkaar al een beetje kennen en hebben ze aanknopingspunten voor een gesprek. Geef een voorbeeld: “Alle mensen die aan sport doen, trappel ter plaatse!”
Spreek luid en duidelijk en hou er het tempo in!
Al wie:
- hier al meer dan vijf jaar woont – Zwaai met je armen!
- niet graag spinazie eet – Trek een vies gezicht!
- dit jaar een vormeling of eerstecommunicant heeft – Knik even!
- zich moest haasten om hier op tijd te zijn – Zucht eens diep!
- muziek speelt – Beeld uit welk instrument!
- hier niemand kent – Zwaai eens naar de anderen!
- op een feestdag geboren is – Roep welke dag!
- liever honden ziet dan katten – Blaf!
- liever katten ziet dan honden – Miauw!
- getrouwd is of binnenkort gaat trouwen – Knip met je vingers!
- veel aan sport doet – Trappel ter plaatse!
- deze week een boek heeft gelezen – Klap tweemaal in je handen!
- graag ijsjes eet – Fluit een deuntje!
- in de lagere school zit – Doe de schoolbel na!
- vrijwilligerswerk doet – Maak een buiging!
- ...
Overgang naar het voorlezen van 1 Kor 13,4-7:
Al wie naar het volgende verhaal wil luisteren – Wees heel stil en zet je oren open! (zachte muziek opzetten).
Paulus gaat ons een verhaal vertellen over de liefde. Luister maar mee. Jullie krijgen ook bewegingsinstructies tijdens het verhaal, zoals daarnet, maar nu pakken we het rustiger aan.
Paulus zegt tegen elk van ons:
Liefde is: geduldig zijn. – Adem heel langzaam in en uit!
Liefde is: vriendelijk zijn. – Knik naar je buren.
Liefde is: elkaar iets gunnen. – Steek je duim omhoog naar de anderen.
Liefde is: beseffen dat je veel geschonken wordt. – Maak een dankbare buiging.
Liefde is: attent zijn. – Denk aan iemand die je binnenkort een bezoekje wilt brengen.
Liefde is: verlangen naar elkaar. – Werp een kushandje naar iemand.
Liefde is: elkaar vergeven. – Knipoog naar iemand.
Liefde is: samen vieren. – Huppel een rondje.
Liefde is: er samen het beste van maken. – Twee duimen omhoog.
Liefde is: elkaar vertrouwen. – Doe even je ogen dicht.
Liefde is: er zijn voor elkaar. – Geef iemand een elleboogje of een hand.
Overgang naar de spelinstructies:
Liefde is: ogen en oren open, want nu vertellen we jou hoe we de woorden van Paulus verder gaan verkennen in een heus spel!
Voor volwassenen: carrouselgesprek
Je zit of staat in 2 kringen: een binnenste kring en een buitenste kring. Op die manier heeft iedereen een gesprekspartner tegenover zich. Zet zachte muziek op. Stel een vraag waarover de gesprekspartners kort mogen uitwisselen. Vervolgens schuiven de mensen van de buitenste kring één plaats op naar links. Op die manier krijgt iedereen een nieuwe gesprekspartner. Stel een volgende vraag. Vervolgens schuiven de mensen van de buitenste kring weer één plaats op. En zo verder. De vragen zijn luchtig en vooral bedoeld om sfeer en vertrouwdheid in de groep te brengen.
Suggesties voor vragen:
Vertel:
- wat je lievelingsgerecht is
- een herinnering aan de plaats waar je opgegroeid bent
- welke reis je ooit nog zou willen maken
- wat je zou doen als je de lotto zou winnen
- wat je favoriete tv-programma is
- aan welke hobby je het meeste tijd besteedt
- van welk dier je het meeste houdt
- waarom je hier bent
- waarmee iemand jou een plezier kan doen
- wat voor sport je doet.
Of schotel de gesprekspartners dilemma’s voor, waarbij ze heel kort – in maximaal drie zinnen – iets mogen vertellen. Bijvoorbeeld: “Ik kies voor kat, want … (korte toelichting).”
Suggesties voor dilemma’s:
- hond of kat
- radio of tv
- handig of klungelig
- op stap of thuis
- sporten of luieren
- zomer of winter
- druk of rustig
- ochtendmens of avondmens
- prater of zwijger
- verhaal of lied
- Bijbels verhaal of stripverhaal.
Overgang naar het voorlezen van 1 Kor 13,4-7:
Wij kiezen vandaag voor een Bijbels verhaal, en meer precies voor een verhaal over de liefde. Beluister het rustig.
De begeleider leest de tekst voor, op de achtergrond klinkt zachte muziek. Deze tekst is een hertaling van Paulus’ hooglied van de liefde. IDGP maakte deze hertaling om Paulus’ omschrijvingen van de liefde helder en kernachtig voor te stellen in een spelcontext en te ondersteunen met een beeld/cartoon.
Liefde is: geduldig zijn.
Liefde is: vriendelijk zijn.
Liefde is: elkaar iets gunnen.
Liefde is: beseffen dat je veel geschonken wordt.
Liefde is: attent zijn.
Liefde is: verlangen naar elkaar.
Liefde is: elkaar vergeven.
Liefde is: samen vieren.
Liefde is: er samen het beste van maken.
Liefde is: elkaar vertrouwen.
Liefde is: er zijn voor elkaar.
Overgang naar de spelinstructies:
Vandaag wordt iedereen van ons uitgenodigd om deze woorden van 1 Kor 13,4-7 waar te maken in woord en daad. We gaan dit doen door middel van gespreksopdrachten en doe-opdrachten en dat in verschillende formules: als individu, als koppel, als groep en als gezin of familie. Ik nodig jullie uit om goed te luisteren naar de spelinstructies.
Zorg bij de speluitleg dat iedereen jou kan zien en dat jij iedereen kan zien. Sta bijvoorbeeld. niet in het midden van de kring. Zorg er ook voor dat je overal goed hoorbaar bent. Leg de spelregels stapsgewijs uit. Gebruik eventueel een fiche als geheugensteun.
- We spelen een spel waarbij ieder van ons zijn of haar steentje kan bijdragen. We hebben Paulus’ hooglied van de liefde vertaald in x (gekozen aantal) opdrachten. De bedoeling van het spel is dat jullie al deze opdrachten gaan vervullen in zestig minuten.
(Ga naar de opdrachtenhoek.)
- Er zijn 2 soorten opdrachten: doe-opdrachten en gespreksopdrachten. Beide types opdrachten worden uitgevoerd door uitvoerders in 4 verschillende samenstellingen: als individu, als koppel, als groep of als gezin of familie. De opdrachten verdelen we onder de groep. Dat betekent concreet dat je als individu, als koppel, als klein groepje of als gezin of familie een opdracht uitkiest en uitvoert. Je neemt hiervoor een opdrachtenkaartje van het bord, voert die uit en geeft het kaartje nadien af aan de spelbegeleider. Vervolgens kies je een volgende opdracht. Je kan de opdrachten altijd in dezelfde samenstelling doen (bv. als gezin), maar je mag evengoed wisselen: de ene keer doe je een individuele opdracht, de volgende keer zoek je enkele groepsgenoten voor een groepsopdracht en nog een andere keer voer je een koppelopdracht uit met je partner. Wat de groepsopdrachten betreft: spreek gerust anderen aan om een groepje te vormen, ook als je hen nog niet kent. Sta je als enige te wachten bij de opdrachtenhoek, voer dan een individuele opdracht uit. Als alle opdrachten binnen het uur zijn uitgevoerd, zijn jullie als groep geslaagd.
- Voor sommige opdrachten heb je materiaal nodig: dit materiaal kan je vinden in de materiaalpost.
(Toon de materiaalpost.)
- Voor sommige opdrachten werk je aan de aankleding van een liefdesmuur. De liefdesmuur vind je hier.
(Toon de liefdesmuur.)
- Sommige opdrachten moet je uitvoeren in een rustig hoekje. De plek waar we het met zijn allen rustig houden is hier.
(Leg uit waar het rustige hoekje zich bevindt.)
- Tot slot nog enkele afspraken:
- Het startsignaal en het eindsignaal van het spel zijn ... (zelf in te vullen).
- Het terrein waarop het spel gespeeld wordt, is ... (zelf in te vullen). Gedurende het komende uur verlaten we het terrein niet.
- Als er bij de opdrachten onduidelijkheden zijn, dan kan je je vragen stellen aan (naam). (Je zegt hier de naam van de spelbegeleider.)
- We voeren onze opdrachten rustig uit zodat we voor elkaar goed verstaanbaar blijven.
(Spreek eventueel een signaal af voor als het te luidruchtig wordt.)
- Tijdens de opdrachten beluisteren we elkaar op een respectvolle en milde manier. Misschien ontdek je dat jullie het niet over alles eens zijn. Het is ook niet nodig om een ‘oplossing te vinden’ of uit te maken welk standpunt het beste is. Geef elkaar gewoon het geschenk om beluisterd te worden, zonder dat je een oordeel velt.
- (Als je een afsluiter voorziet, vertel dan wat de deelnemers verder nog kunnen verwachten: bijvoorbeeld een hapje, een drankje, een inhoudelijk slotmoment of viering.)
- En als laatste: geniet ervan!
Klik op een cartoon of vers ernaast om naar de bijhorende gespreks- en doe-opdrachten te gaan. Per vers zijn er twee documenten met respectievelijk de vier gespreks- en de vier doe-opdrachten. Je kunt ze afdrukken en uitknippen.
(Joris Snaet tekende de cartoons.)
Dit is het materiaal van alle opdrachten. Indien je een selectie van opdrachten maakt, bekijk dan welk specifiek materiaal je uit deze lijst nodig hebt.
Opdrachtenmuur (grote platen karton, isomo of bio foam) met:
Liefdesmuur (grote plaat karton of bio foam) met:
- tekst (of hertaling) van 1 Kor 13,4-7
- punaises om er de knutselwerken mee op te hangen
- doek of tafeltje om de kleiwerkjes op te plaatsen
Rustig hoekje met:
Materiaalpost met:
- materiaaltafel
- enkele schriftjes of mooie blaadjes voor wie een individuele opdracht doet
- 2 kaartspelen
- blanco papier
- gekleurd papier
- blanco kaartjes
- postkaartjes (willekeurig, liefst zonder tekst)
- pennen, potloden, kleurpotloden en stiften
- scharen
- lijm
- touw
- lege vlaggenlijn
- enkele veertjes
- klei (en enkele placemats om op te kleien)
- (speelgoed)verrekijker
- 4 papieren hartjes
- stenen
- enkele drankjes
- feesthoedjes
- stevig stuk plastiek van ongeveer 2 m²
- laken
- 8 blinddoeken
- dik touw van ongeveer 4 m lang
- enveloppe met tangramstukjes.
BEZIELERS EN BEDENKERS VAN DIT SPEL
|
Het ‘Je bent geliefd’-spel is uitgewerkt door de Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal en kadert in het project ‘Graag samen’.
Ontdek wie we zijn en wat we doen.
Joris Snaet tekende de cartoons.
© Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal vzw (IDGP)
Sint-Michielsstraat 6 bus 3101
3000 Leuven
016 32 84 30 (of 29)
IDGP@kerknet.be
www.graagsamen.be
www.huwelijksvoorbereiding.be
www.gezinspastoraal.be
IDGP-Gezinspastoraal Vlaanderen op Kerknet
http://gezinspastoraal.wordpress.com (Blog I wonder)
Speelde je dit spel? Heb je een suggestie voor ons? Jouw feedback is welkom op idgp@kerknet.be |