De Salvator Mundi en stikstof | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Diaconie Bisdom Brugge

Diaconie Bisdom Brugge

  • Startpagina
  • Contacten
  • Zoeken
  • Meer
    • Zoeken
    • Diaconie Bisdom Brugge
      Het TeamWat is diaconie?Nieuws
      Betlehemproject 2020
      DoelstellingVisie & partnersHoe begin je eraan?Getuigenissen & NieuwsVraag steun aan het BetlehemfondsStuurgroep
      Omarmers Bisdom Brugge Caritas Hulpbetoon Crisisfonds West-Vlaanderen
      Wie zijn we ? En wie is onze doelgroep ?Wil je een aanvraag indienen?Projectencommissie Contactgegevens coördinator
      Ecokerk Bisdom Brugge
      DoelstellingVisie, werking & partnersHoe begin je eraan?Jaarlijkse campagnesWerkgroep en EcokerkraadActiviteiten in de kijkerNieuws en #ik7meeScheppingsperiode 2023
      Missiepastoraal
      Identiteit In de kijkerEvenementenNieuwsTips en tools voor onderwegMissiekernen en hun werkingMissionarissenMissio BelgiëPartnersFoto-, PowerPoint- en filmmateriaal
      Internationale Solidariteit
      KontinentenHMONoodfonds Bisdom BruggeParticipatie aan ontwikkelingsorganisaties
      Diversiteit & Migratie
      ORBIT vzwDiversiteit & MigratieMenselijke broederlijkheidGod gebeurt...
      Gevangenispastoraal Armoede & Uitsluiting Kalender
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail
Diaconie Bisdom Brugge
Het TeamWat is diaconie?Nieuws
Betlehemproject 2020
DoelstellingVisie & partnersHoe begin je eraan?Getuigenissen & NieuwsVraag steun aan het BetlehemfondsStuurgroep
Omarmers Bisdom Brugge Caritas Hulpbetoon Crisisfonds West-Vlaanderen
Wie zijn we ? En wie is onze doelgroep ?Wil je een aanvraag indienen?Projectencommissie Contactgegevens coördinator
Ecokerk Bisdom Brugge
DoelstellingVisie, werking & partnersHoe begin je eraan?Jaarlijkse campagnesWerkgroep en EcokerkraadActiviteiten in de kijkerNieuws en #ik7meeScheppingsperiode 2023
Missiepastoraal
Identiteit In de kijkerEvenementenNieuwsTips en tools voor onderwegMissiekernen en hun werkingMissionarissenMissio BelgiëPartnersFoto-, PowerPoint- en filmmateriaal
Internationale Solidariteit
KontinentenHMONoodfonds Bisdom BruggeParticipatie aan ontwikkelingsorganisaties
Diversiteit & Migratie
ORBIT vzwDiversiteit & MigratieMenselijke broederlijkheidGod gebeurt...
Gevangenispastoraal Armoede & Uitsluiting Kalender

De Salvator Mundi en stikstof

Laatste aanpassing op maandag 18 september 2023 - 18:41
Afdrukken
Een opiniestuk van Dr. John van Schaik - gepromoveerd godsdiensthistoricus en bestuurslid van de West-Vlaamse Milieufederatie.

Inleiding

In het vroege christendom kende men de voorstelling van Christus als de ‘Redder van de wereld’. Christus is niet alleen de verlosser van onze zonden, maar de gehele schepping moet worden verlost. Dat verlossingswerk is begonnen bij de opstanding. Sindsdien is de opgestane Christus aanwezig in de schepping. In spinazie en in melk. Dat wist Franciscus van Assisi en ook de oude ‘ketterse’ christelijke manicheeërs wisten dat. En dat weet ook Paus Franciscus in Laudato Si.
 

Soter tou kosmou

De evangelist Johannes noemt Jezus Christus de ‘Redder van de wereld’ (Joh.4:42 en 1Joh.4:14). In het Grieks staat er soter tou kosmou. Ook de apostel Paulus kent de voorstelling dat de kosmos moet worden gered. Paulus schrijft in zijn Romeinenbrief rond 50 na Christus: 

Ik ben er van overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard. De schepping ziet er reikhalzend naar uit dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn. Want de schepping is ten prooi aan een zinloosheid, niet uit eigen wil, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar ze heeft hoop gekregen, omdat ook de schepping (ktisis) zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die de kinderen Gods geschonken wordt. Wij weten dat de gehele schepping nog altijd [als] in barensweeën zucht en lijdt. (Rom.8:18-22).

De Latijnse Vulgaatvertaling uit de vierde eeuw vertaalt het Griekse ‘kosmos’ naar het Latijnse ‘mundus’ en zo wordt het Griekse soter tou kosmou het Latijnse salvator mundi, hetgeen in de Nederlandse Bijbel wordt vertaald met ‘Redder van de wereld’. Kosmos, schepping en wereld zijn inwisselbare begrippen.

Dit kosmologische perspectief in het vroege christendom is voor ons een beetje vreemd, want wij verstaan onder Christus als redder over het algemeen ‘redder van onze zonden’. Dit is het antropocentrische perspectief. Dat ook de gehele schepping moet worden verlost noemen we ‘het kosmologische perspectief’.
 

De kosmos/schepping als levend organisme

Sinds de Franse filosoof René Descartes (1596-1650) zien we de aarde niet meer als een levend organisme, maar als een mechaniek. En sinds de dominantie van het materialistische paradigma vanaf circa 1850 zien we de aarde uitsluitend nog als een klomp materie. Dat was in de tijd van Johannes en Paulus wel anders. Reeds Plato (ca.427-347) noemt in zijn scheppingsleer de schepping een levend organisme:

… Deze wereld (kosmos) [is] als een levend organisme, waarlijk met ziel en geest begaafd. (Timeaus 30b)

Eeuwen later zegt de christelijke kerkvader Origenes (ca.185-253/254) hem dit nog precies zo na:

… zo moeten we ons, denk ik, ook de totale wereld voorstellen als een enorm groot levend wezen, dat bestuurd wordt door Gods kracht en plan als door één ziel. (Peri Archon, II, 1.3)

De Romein Plinius (23-79) schrijft in zijn beroemde Naturalis Historia (Natuurlijke geschiedenis):

Dan volgt nu de aarde (terra), het enige onderdeel van de natuur waaraan wij wegens haar uitzonderlijke weldaden de vererende titel ‘moeder’ (mater) hebben gegeven. (Naturalis historia, II, 154).

Terra Mater. Moeder Aarde! Daar komt ons begrip ‘materie’ vandaan. Volgens Plinius pijnigen wij moeder aarde voortdurend door al onze ‘beledigende ingrepen’ en dringen we door in haar ingewanden om goud etc. uit haar ingewanden te halen. De mens is zeer ondankbaar tegenover de dienstbaarheid van de natuur schrijft Plinius.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

 
'De Salvator Mundi. uit de school van Hans Memling, ca. 1480


De schepping verlost van vergankelijkheid

Volgens Paulus verlangt ook de schepping naar verlossing van vergankelijkheid. Wat wil dit zeggen? Origenes legt dit omstandig uit in zijn Peri Archon (Over de grondbeginselen) op basis van 1Korinthiërs 15 dat handelt over de verrijzenis van Christus en van alle gestorvenen. Christus is opgestaan in een ‘geestelijk lichaam’ (soma pneumatikon). Dat is het onvergankelijke eeuwige lichaam. Dat geldt ook voor de mens. Nu – in deze aardse schepping – heeft de mens een ‘aards lichaam’ of een ‘sterfelijk lichaam’ (soma thnétos, Rom. 8:11) dat vergankelijk is, maar het is de bedoeling (aan het eind der tijden) dat we zijn bekleed met een ‘geestelijk lichaam’ dat onvergankelijk is en eeuwig. Origenes breidt deze gedachte uit naar de gehele kosmos. Ook die is vergankelijk en aards en moet tot opstanding worden gebracht en getranssubstantieerd tot een eeuwig lichaam waarin de dood is overwonnen  (1Kor. 15:54-55). Dat is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, het Nieuwe Jeruzalem. Origenes spreekt in dit verband over ‘herstel’ en ‘genezing’ van de kosmos. De wereld zal volgens Origenes niet vergaan maar van uiterlijk veranderen:

Als [Paulus zegt] ‘het uiterlijk van deze wereld zal vergaan’ (1Kor. 7:31) wordt daarmee geen algemene vernietiging en ondergang van de materiële substantie aangeduid. Er vindt veeleer een verandering plaats van eigenschappen, het uiterlijk wordt omgevormd. (Peri Archon, I, 6.4)

Een letterlijke trans-substantie van de kosmos dus, precies zoals het vleselijk lichaam van Jezus Christus van substantie veranderde tot een geestelijk lichaam, zijnde het opstandingslichaam. Het opstandingslichaam van Christus is het begin van de substantie van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Paus Benedictus noemt het in het tweede deel van zijn Jezustrilogie ‘een mutatiesprong in de materie’. Dat kunnen we letterlijk nemen: de materie is van substantie veranderd. Paus Franciscus schrijft in Laudato Si:

Het einddoel van de gang van het heelal ligt in de volheid van God, die reeds door de opgestane Christus is bereikt, spil van de universele groei.

De Opgestane is ‘aanwezig in heel de schepping’. In de tekst van een van de prefaties bij Pasen staat: ‘Hij is opgestaan ten leven en alles heeft Hij nieuw gemaakt’. En Laudato Si:

Zo doen de schepselen van deze wereld zich aan ons niet meer voor als een puur natuurlijke werkelijkheid, omdat de verrezen Heer ze op mysterieuze wijze omgeeft en richt op een bestemming van volheid. Dezelfde bloemen op het veld en de vogels die Hij verwonderd zag met zijn menselijke ogen, zijn nu vol van zijn lichtende tegenwoordigheid.
 

Omarm de schepping

De Paus doet met dit citaat een theologisch gedurfde uitspraak: de bloemen en vogels zijn vol van de ‘lichtende tegenwoordigheid’ van de Opgestane Christus. Dat heeft bijvoorbeeld Franciscus van Assisi goed begrepen. In zijn vita lezen we:

Met een ongehoorde toegewijde liefde sloot hij alles in zijn armen. Hij sprak ermee over de Heer en spoorde het aan Hem te prijzen…. Als de broeders hout moesten  hakken, verbood hij hun de boom helemaal om te hakken zodat hij de kans had om opnieuw uit te lopen. Hij beval de tuinman de randen om de tuin niet te spitten zodat het groen van het onkruid en de schoonheid van de bloemen ervan in het juiste seizoen de heerlijkheid van de Vader van alles konden vertegenwoordigen. Hij liet hem in de tuin nog een klein tuintje aanleggen voor geurige en rijkelijk bloeiende kruiden, die voor de passanten de herinnering aan de eeuwigdurende zoete geur moesten opwekken.

Dat heeft ook het verdwenen manicheese christendom goed begrepen. Het manicheese christendom werd en wordt in het katholieke christendom als één van de ergste vormen van ketterij gezien. Dat is vooral te wijten aan kerkvader Augustinus (354-430) die tien jaar lang lid was van de manicheese kerk voordat hij zich in Milaan bekeerde tot het katholieke christendom en zo haast nog Roomser werd dan de Paus. En zijn voormalige manicheese geloof vehement verketterde en vele onwaarheden schreef. Tegenwoordig weten we beter omdat in de twintigste eeuw tal van manicheese teksten zijn gevonden waaruit blijkt dat de manicheese christelijke kerk een wereldkerk is geweest van de derde tot veertiende eeuw. Uit de gevonden teksten blijkt onder meer dat de manicheeërs een verlossingsleer van de kosmos hadden. De manicheese priesters namen tijdens hun (veganistische) eucharistische maaltijden (vergankelijk) voedsel tot zich en transsubstantieerden dat tot onvergankelijke substantie, namelijk licht. Net als in Laudato Si zagen zij in (gezonde) voeding de ‘lichtende aanwezigheid’ van Christus. De manicheeërs noemden dit ‘een deel van God’ (pars dei). Augustinus is hier zeer informatief over. Smalend vraagt hij aan een manicheeër hoe hij kan weten dat een pars dei in graan en fruit aanwezig is:

Om te beginnen vraag ik u dan hoe u er aan komt te onderwijzen dat in granen, peulvruchten, bloemen en fruit dat onbestemde deel van God aanwezig is. Dat blijkt, zeggen ze, door de glanzende kleur, aangename geur en het zoet sap.

Er is veel licht aanwezig in bijvoorbeeld meloenen, druiven, komkommers etc. Het licht van de Opgestane ‘treedt binnen in de planten en geeft aan alle kruiden en alle bomen kracht en vruchtbaarheid’. Door sacramenteel te eten transsubstantieerden de manicheese priesters de vergankelijke materie van de meloenen tot onvergankelijk licht, zijnde de substantie van de nieuwe lichtaarde – het Nieuwe Jeruzalem. Augustinus schrijft:

Zo dan, als voedsel bestaande uit groente en fruit bij de heiligen komt – dat is bij de manicheeërs door hun kuisheid, gebeden, psalmen of wat dan ook dat voortreffelijk is en heilig – wordt al wat er in het voedsel zit aan licht en goddelijkheid door hen gezuiverd. En zo wordt het geheel volmaakt gemaakt, teneinde terug te keren – vrij van alle hindernissen – naar het lichtrijk.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

'De manicheese rituele maaltijd. Manichees Boekillustratie, Kocho-ruïne, 8-9 eeuw


De ‘lichtende tegenwoordigheid’ en stikstof

Bovenstaande citaten maken duidelijk dat Franciscus en de manicheeërs de ‘lichtende tegenwoordigheid van de Opgestane’ zeer concreet namen. Hoe zou dat er uit zien wanneer we dit vandaag de dag ook zouden doen in de landbouw? Dat een boer a la Franciscus tegen zijn koeien zou zeggen: ‘ik omarm je, wat heb je nodig?’ Of a la de manicheeërs zou de akkerbouwer aan zijn spinazie vragen ‘hoeveel licht bevat je’? De spinazie zou waarschijnlijk zeggen: ‘ik heb nauwelijks nog licht want ik zit vol kunstmest en pesticiden!’ En de koe zou waarschijnlijk zeggen: ‘Ik krijg helemaal de kans niet om de Heer te prijzen, want ik ben ernstig aan de diarree!’

Dat de koeien massaal en permanent aan de diarree zijn komt omdat ze verkeerde voeding krijgen. De koe zou zeggen: ‘ik wil hooi, geen soja uit Brazilië, want van soja krijg ik diarree. Ik wil klaver, geen maiskuil want ook dat kan ik niet goed verteren. Weliswaar geef ik dan veel melk – zo’n 10.000 liter per jaar – maar ik ben daar voortdurend ziek van en ga binnen de drie tot de vijf jaar dood. Bovendien komt er van mijn diarree slappe stront dat geweldig stinkt en waarin wij de hele dag rondlopen. Jullie mensen noemen dat drijfmest waaruit veel stikstof vrij komt en waar jullie zo moeilijk over doen’. Zo zou de koe misschien spreken!

Eigenlijk is het stikstofprobleem dus een voedingsprobleem.

Het stikstofprobleem is effectief makkelijk op te lossen: geef de koe wat hij kan verteren. Dat is droogvoer, voornamelijk (kunstmestvrije) hooi. De magen van de koe zijn toegerust om hooi te verteren waardoor je stevige mest krijgt die zoetig geurt. Het ‘nadeel’ is dat de koe maar 5.000 liter melk geeft. Het voordeel is dat de koe twee keer langer leeft dan de 10.000 koe. De 5.000 koe is veel gezonder. De boer is als het ware een arts. Bovendien is de melk van een veel betere kwaliteit. In de biologische landbouw wordt de stevige mest ook nog gecomposteerd op de mesthoop waardoor de stikstof wordt gebonden. Wanneer deze gecomposteerde hooimest wordt uitgereden op het land is er nauwelijks stikstofemissie. Maar wat meer is; gecomposteerde mest maakt de humuslaag van de aarde vruchtbaar. Zo geef je de aarde terug wat je haar eerst hebt ontnomen. Je maakt moeder aarde weer vruchtbaar. Zij zal het ons terug geven door middel van gezonde voeding die niet afbreekt maar opbouwt.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Eigenlijk is het stikstofprobleem een voedingsprobleem © Pixabay


Besluit

Franciscus zou tegen zo een boer misschien zeggen: ‘Goed zo, zo kan de koe tenminste de Heer prijzen’. En de manicheeërs zouden zeggen: ‘Zie, die vruchtbaarheid is de aanwezigheid van Christus in de schepping’. Op die manier is vruchtbare landbouw een van de middelen waarmee we kunnen werken aan de transsubstantie van de vergankelijke aarde tot onvergankelijkheid. En Paus Franciscus zou tevreden toekijken.

John van Schaik (1956) werkte als boerenknecht, volgde de middelbare biologische landbouwopleiding in Nederland, werkte vijftien jaar in de verslavingszorg, behaalde zijn doctoraal over de mysticus Jan van Ruusbroec, promoveerde op het godsbeeld van de middeleeuwse katharen en de laat-antieke christelijke manicheeërs en heeft vele publicaties op zijn naam over onder meer het buitenkerkelijke christendom.

Lees meer

Hoe ondersteun je dementerenden? © Freepik
Lees meer

Ethiek van euthanasie bij vergevorderde dementie

icon-icon-evenement
Belgische jongeren - WJD Portugal 2023 © Don Bosco
readmore

Jaarrapport van de katholieke Kerk in België 2024

icon-icon-persbericht
Een gedeelde missie voor alle gedoopten
readmore

Gebedsintentie paus oktober 2024: voor een gedeelde missie

icon-icon-inspiratie

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook