In Psalm 25,12-13 wordt geleerd dat de weg van God leidt naar het eeuwig geluk (hebr. tôv) in het land. Het land is het beloofde land of het land van Israël. In Christelijk perspectief is dit het beloofde land van de hemel.
Psalm 25 staat heel dicht bij de eschatologie van het Evangelie. De Weg van God is de weg van de geboden van God (Psalm 25, 9-10) die de armen gaan, d.i. de vrome rechtvaardigen.
De "armen" zijn volgens psalm 22,27 en 34,3 de nederigen die zich tegenover God gedragen als de arme tegenover de rijke, dus in een onderdanige positie. Het gaat om de vrome die Gods wil zoekt.
"Ze zullen eten en worden verzadigd. Voor immer zullen ze leven", zegt psalm 22,27.
"Eten en verzadigd worden" doet ons denken aan de zaligspreking volgens Lukas 6,21: "zalig die nu hongeren, jullie zullen verzadigd worden".
Het is bij Lukas een metafoor voor diegenen die veracht worden en vernederd omdat ze de wil van God willen doen. Ze zullen verzadigd worden in de hemel.
"De nederigen worden verheven door God, zij die hongeren zullen verzadigd worden met goede dingen" zegt Maria in haar Magnificat (Luk. 1, 53b-54). De rijken, zij die zelfvoldaan zijn, zijn de hoogmoedigen (Magnificat Luk. 1, 51.53; Luk. 6, 24). Ze zullen niet verzadigd worden.
De goede dingen (gr. ta agatha) zijn in het N.T. vaak de geestelijke goederen, de heilsgoederen van de Messias. De betekenis is dezelfde als de zaligspreking bij Mattheüs 5,6. De beloning is in beide het verzadigd worden in het eeuwig leven. De betekenis is zowel bij Matth. als bij Luk. eschatologisch.
Men begrijpt dit beter tegen de achtergrond van Psalm 22,27 en tegen de achtergrond van psalm 107,5- 6. 9 (Gr. versie 106,9) waar sprake is van de zielen die dorsten en hongeren en verzadigd worden met goede dingen. In het Of.T. verwijst de term "goede dingen" vaak naar een geluk in dit leven.
Maar in eschatologische zin betekenen de goede dingen (hebr. tôv/ gr. ta agatha) het heil (Rom. 10,15 citeert Jes. 52,7 die het heil heeft voorspeld), de verlossing door de Messias, de heilsgoederen waarvan de H. Geest het principe is. De H. Geest is het goede bij uitstek (Lukas 11,13). In Hebr. 9,11 zijn de "de goede dingen" de eeuwige verlossing en het eeuwig leven in de hemel. Ook in Hebr. 10,1; de toekomstige goederen zijn de messiaanse heilsgoederen.
De messiaanse heilsgoederen worden niet bekomen tegen betaling! Ze worden gratis geschonken. Jesaja 55,1-3 zegt dat luisteren naar het woord van God is als gratis eten en drinken. Keer terug tot de Weg van God en ge zult vergeving krijgen en ge zult leven. Apoc. 22,17 zegt dat het water dat leven geeft gratis is.
De Weg van God is hetzelfde als de weg van de geboden van God (Ps. 128,1). De Weg van God identificeert zich met zijn Wet (Ps. 119,25.30.32). Zalig wie de Weg van de Heer gaat, hij zal leven.
De twee wegen leer is de leer over twee levenswijzen, de ene volgens de geboden van God, de andere zonder de geboden. De éne is de weg van de deugdzaamheid die leidt tot het heil, de andere is de weg van de boosdoener, de weg van het bederf die leidt tot de verdoemenis.