Op het parochiaal beraad werd de vraag gesteld naar de mogelijkheid van aanbiddingsmomenten. Dit werd door de parochieploeg besproken en er werd beslist om elke maand een moment van Eucharistische aanbidding aan te bieden in de kapel van Gaverland. Op maandag en donderdagavond om 18.15 u. wordt in de kapel de rozenkrans gebeden. Elke derde maandag van de maand wordt dit vervangen door de Eucharistische aanbidding. We starten op Sacramentsdag donderdag 16 juni en daarna elke derde maandag.
Eucharistische aanbidding is een gebedspraktijk waarbij het Allerheiligste in de monstrans op het altaar wordt 'uitgesteld'.
In tegenstelling tot de later meer gebruikelijke stille aanbidding, werd in vroeger tijden veelal gezongen en hardop gebeden. Gebruikelijke gezangen hierbij zijn de beroemde hymnen die worden toegeschreven aan de heilige Thomas van Aquino: Adoro te devote, Panis Angelicus en Tantum Ergo. Ook bekend is het Ave verum corpus. De aanbidding wordt - als er een priester of diaken is - afgesloten met een zegen met het Allerheiligste, ook wel een Eucharistische zegen genoemd. De priester/diaken maakt hierbij langzaam een groot kruisteken met het Allerheiligste. Hierbij wordt het Allerheiligste bewierookt.
Er zijn verschillende manieren van vormgeving van aanbiddingsgebed…
- ziekencommunie
- sacramentsprocessie
- Witte Donderdag wake als slot van de viering
- Eucharistische aanbidding
Aanbidden is de meest fundamentele daad van geloof. De mens geeft zich in de aanbidding geheel aan God en onderwerpt zich aan Hem zonder reserve. Het is een innerlijke “daad”, maar heeft uitdrukkingen nodig: gebaren en houdingen binnen een gemeenschap die viert. Aanbidden heeft te maken met de geloofsuitspraak over de persoonlijke, reële aanwezigheid van de Heer. Aanwezigheid, zoals Vaticanum II stelt, gebeurt op meerdere wijzen:
- persoonlijk is Hij aanwezig in de eucharistie, zowel in de persoon van de bedienaar als in het bijzonder in de eucharistische gedaanten.
- persoonlijk is Hij aanwezig door zijn kracht in de sacramenten, zodat, wanneer iemand doopt, Christus zelf doopt.
- persoonlijk is Hij aanwezig in zijn woord, want Hijzelf spreekt, wanneer de heilige schriften in de kerk gelezen worden.
- persoonlijk is Hij tenslotte aanwezig, wanneer de Kerk bidt en zingt, Hij zelf die beloofd heeft: ‘Waar er twee of drie verenigd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in hun midden’ (Mt 18,20)
Vanaf de 12de eeuw, tegelijk met de ontwikkeling van de theologie van de “reële tegenwoordigheid van Christus in de gedaanten van Brood en Wijn”, groeit het verlangen de hostie te aanschouwen en komt het gebruik van de “uitstelling van het Allerheiligste” in voege. Zo ontstaat een nieuwe vorm van zelfstandig “Aanbiddingsgebed”.
"De eucharistische aanbidding is de verinnerlijking van de eucharistieviering. Uitgaande van het geloofsgeheim dat Christus in brood en wijn blijvend aanwezig is, is de eucharistische aanbidding niets anders dan een beleving van de eucharistieviering gespreid over een ruimere tijd… er is het belang van het omvormen van de harten en het doen groeien van een ‘eucharistische mens’." (Mgr. Godfried Danneels)
De structuur van de Eucharistische aanbidding:
Uitstelling van het Heilig Sacrament en bewieroking
Kruisteken
Evangelielezing: Mc 14, 12-16.22-26
Moment van stilte
Gebed
Lofprijzing en stil gebed
Dankzegging en stil gebed
Smeking en stil gebed
Tantum ergo
De voorganger bewierookt het Heilig Sacrament.
Afsluitend gebed
Zegen met het Heilig Sacrament
Bron: Karel D’ Huys - Terugkomavond voor gebedsleiders (mei 2018) Bisdom Hasselt