Orgelmuziek voor de Kersttijd | Kerknet
Overslaan en naar de inhoud gaan

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
kerknet
  • Hulp
  • Startpagina portaal
  • Mijn parochie
  • Aanmelden of registreren
Menu
  • Startpagina
  • Kerk
  • Vieringen
  • Shop
  • Zoeken
Parochie De Goede Herder in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht

Parochie De Goede Herder in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht

  • Startpagina
  • Contacten
  • Kerken & vieringen
  • Zoeken
  • Meer
    • Kerken & vieringen
    • Zoeken
    • Plan Secretariaat Jubeljaar Pastoriebibliotheek Kerken en vieringen
      EucharistievieringenMisintenties aanvragenMisintenties raadplegenVrijdagavondOpen kerkenLiturgische kalenderBijzondere collectes
      Kapel van Gaverland
      Algemene InfoPraktische InfoAanvraag Groepsbedevaart
      Livestream Doopsel Eerste Communie Vormsel Vonk Huwelijk Uitvaart
      Overzicht uitvaartenGedachtenisviering
      Parochiemedia
      ParochiebladFacebookpaginaInstagramNieuwsbrief
      Even bezinnen Activiteiten en Initiatieven
      Diaconale initiatievenAanbevolen activiteitenVormingsinitiatieven
      Dekenaat Sint-Niklaas Bisdom Gent Privacyverklaring

Orgelmuziek voor de Kersttijd

icon-icon-artikel
Gepubliceerd op vrijdag 25 december 2020 - 11:12
Afdrukken
Orgelinspiratie voor de Kersttijd door organiste Hera Wyckers

Voor geen enkele feestdag is er meer muziek geschreven dan voor Kerstmis. Vooral in de vocale muziek (volksliederen, kerkmuziek, oratoria,…) is het aanbod rond het Kerstthema oneindig, over honderden jaren heen. De orgelmuziek is vaak geïnspireerd op bekende kerstliederen. Deze luistertip wil jullie op een muzikale manier een Zalig Kerstfeest toewensen!

Midden in de Winternacht

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

Het lied ‘Midden in de winternacht’ is een typisch volkslied voor Kerstmis. Dat wil zeggen dat het buiten de kerk is ontstaan en vooral daar werd gezongen, al heeft het een duidelijke christelijke boodschap. De melodie vindt haar wortels in de 17de eeuw in Frankrijk en werd later verspreid in verschillende landen. Je hoort op de opname een Nederlands kinderkoor, begeleid door een levendig barokorkest.

Midden in de winternacht, ging de hemel open.
Die ons heil der wereld bracht, antwoord op ons hopen.

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet?
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan!
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Vrede was er overal, wilde dieren kwamen.
Bij de schapen in de stal, en zij speelden samen.

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet?
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan!
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Ondanks winter sneeuw en ijs, bloeien alle bomen,
want het aardse paradijs is vannacht gekomen.

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet? 
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan! 
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen: 
Christus is geboren! 

 

Voor het correct weergeven van deze inhoud dien je (sociale) content cookies te aanvaarden.

In het 18de-eeuwse Frankrijk werd het variëren op volkse kerstliedjes bijzonder populair. Componisten als Daquin, Balbastre en Dandrieu schreven volledige boeken met zogenaamde ‘Noëls pour orgue’. Daarin baseerden zij zich telkens op een bekende kerstmelodie en maakten er een volledige orgelbewerking met variaties van. Dat gebeurde helemaal in de stijl van de Franse muziek uit die tijd: elegant, vreugdevol, ietwat frivool en soms erg virtuoos. Ze spelen met het effect van verschillende klanken op wisselende registers en klavieren. Zo worden echo’s nagebootst, maar ook de herderlijke fluiten, vrolijke schalmeien en een overweldigend trompetgeschal aan het einde.

De componist: Louis-Claude Daquin (1694-1772)

Louis-Claude Daquin © musicologie.org

Louis-Claude Daquin was een wonderkind. Hij werd al op 12-jarige leeftijd benoemd tot organist-titularis van het Parijse Petit Saint-Antoine. Nadien bekleedde hij vooraanstaande functies zoals hoforganist in Versailles en organist in de Notre-Dame in Parijs. Hij oogstte vooral succes door zijn speelse improvisaties en groeide uit tot één van de beroemdste namen uit de Franse orgelbarok. 

Gepubliceerd door

Parochie De Goede Herder in Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht

Meer

Artikel

Deel dit artikel

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel via e-mail

Recent bezocht

Bekijk je recent bezochte microsites, auteurs en thema's
© 2025 Kerk en Media vzw
Vacatures
Contact
Voorwaarden
YouTube
Twitter
Facebook