Restauratie schilderij Sint-Martinus in de kerk van Sint-Martens-Leerne
In september werd het schilderij van Sint-Martinus uit onze kerk in Sint-Martens-Leerne opgehaald door de restaurateur Bart Verbeke die ook al enkele grisailles in de Sint-Baafskathedraal restaureerde.
Op vrijdag 16 december werd het schilderij teruggebracht om in zijn al oude staat terug te bewonderen. Het betreft een prachtige kopie van het bekende werk van A Van Dyck dat Sint-Martinus voorstelt als legionair te paard die met zijn zwaard zijn mantel in 2 snijdt om een helft aan een bedelaar te schenken. Slechts de helft, omdat de mantel half om half eigendom was van de Romeinse staat en van Martinus zelf.
De levering van het schilderij kwam precies op tijd om de aanwezigen van de viering van zaterdag 17 dec en van het kerstconcert van 18 december er te laten van genieten. We zijn daar terecht fier op, want samen met het gerestaureerde schilderij op het Maria-altaar en de prachtige kerststal, brengt het onze kerk in een fantastische kerstsfeer.
Waarom was het schilderij aan restauratie toe? We laten de restaurateur even aan het woord:
Het schilderij werd kort na de WO I gerestaureerd, een deel van het schilderij, ad onderkant liep zware schade op. Een nieuw stuk doek werd aan het origineel verlijmd en geheel werd voorzien van een doublure (nieuw linnen) verlijmde met huidenlijm. Dit versterft na lange tijd en veroorzaakt spanning op het doek waardoor de verf opstuwt en craquelé vormt.
Bij de huidige restauratiebehandeling werd de oude doublure verwijderd en vervangen door een nieuwe, deze werd verlijmd met was/hars, een procedure die sinds de jaren 1960 zijn stabiliteit heeft bewezen.
De vroegere restauratie werden grotendeels weggehaald en vervangen, oa grote leemtes(gaten) werden met nieuw linnen geïncrustreerd, ingepast, met polyamide aan het origineel linnen verlijmd en het geheel van een nieuwe doublure voorzien.
De vergeelde vernissen en overschilderingen werden verwijderd met solventen. Na vullen van de vele lacunes werden de retouches aangebracht, met Restauro-verf, di zuivere pigmenten in Mastixhars, een verf die ook in het Uffizi en Louvre museum wordt gebruikt. Deze verf is stabieler dan olieverf en verkleurd niet door oxidatie.
Na de retouches werden verscheidene vernislagen aangebracht.
Beeld van het schilderij na de restauratie: