In een goed gesprek mogen beide gesprekspartners zich uitspreken. Zo ook in de eucharistie. We luisteren niet alleen naar wat God ons wil zeggen, we reageren ook op zijn woord en vertellen ook wat ons ter harte gaat. De antwoordpsalm is al een eerste manier waarop we antwoord geven op Gods Woord dat we hebben beluisterd. Vele generaties, en ook Jezus zelf, hebben in de psalmen woorden gevonden om hun geloof voor God uit te spreken. Ze zingen van dankbaarheid, vreugde en vertrouwen, maar spreken ook verdriet uit, wanhoop, woede en vragen van allerlei aard. Ook voor ons blijven de psalmen een schat om uit te putten.
Na de homilie volgt op zondagen en feestdagen de geloofsbelijdenis. Hier gaat het er niet om dat men zelf verwoordt “wat men gelooft”. Wel is zij een antwoord op de vraag: “Geloof jij in God, Vader, Zoon en Geest?”. De inhoud van de geloofsbelijdenis moet dus niet uitgevonden worden. De vraag is om de universeel erkende verwoording van het geloof van de Kerk te beamen.
In de voorbede wenden we ons met onze eigen woorden tot God. We leggen Hem voor wat er in ons leeft aan vreugde en dankbaarheid, aan zorgen en verdriet. Maar ook hier gaat het niet alleen en allereerst om onszelf. Ons gebed is een dienst aan alle mensen: we bidden voor de grote noden van wereld en de kerk, voor speciale groepen van mensen, vooral voor hen die op één of andere manier te lijden hebben. We bidden ook voor hen die ons dierbaar zijn, en we vragen dat God aan allen zijn nabijheid toont.
In de voorbede zal duidelijk worden of we de boodschap van de Schrift werkelijk in ons opnemen en of we ons samengeroepen weten als vertegenwoordigers van de hele mensheid. Ze vormen de afsluiting van het eerste deel van de eucharistie, waarin de ontmoeting tussen de Heer en zijn Volk gestalte heeft gekregen in dialoog, stilte en zang. In het tweede deel wordt deze ontmoeting verder gezet en verdiept, rond het altaar en de tekens van brood en wijn.
Verwerkingsvragen:
- “De eucharistie is een bijzondere ontmoetingsplaats." Zijn er elementen uit de liturgie van het Woord waarvan de betekenis en de bedoeling voor jou nog onduidelijk zijn?
- “Tijdens de eucharistie lezen we de Schrift niet als een tekst, maar als een actueel en levend Woord van God”. Wat is er volgens jou nodig opdat de aanwezigen de Schrift zo zouden kunnen ervaren?
- “De lector leent zijn of haar stem aan de woorden uit de Schrift, opdat Gods Woord door de verzamelde gemeenschap beluisterd en herkend kan worden” (Gids voor lectoren). Ken jij een goede lector in je parochie? En waarom is hij of zij een goede lector?
Lees verder