Van harte welkom op donderdag 20 november 2025, op de vooravond van de gedachtenis van de opdracht van de heilige maagd Maria, in de Sint-Laurentiuskerk te Lokeren.
Programma:
19.30 uur: inzingen
20.00 uur: samen bidden en samen zingen
Het Akathistoshymne (Grieks: Ἀκάθιστος Ὕμνος, letterlijk "Hymne waarbij men niet zit") is een van de meest geliefde en poëtische hymnen ter ere van de Theotokos, de Moeder van God, in de Byzantijnse liturgie. Het is een lang gedicht dat bestaat uit 24 strofen, afwisselend korte en lange, die beginnen met de letters van het Griekse alfabet in volgorde.
Ontstaan
De exacte oorsprong van het Akathistoshymne is niet met zekerheid bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het in de 6e of 7e eeuw in Constantinopel is ontstaan. De meest gangbare theorie schrijft het toe aan Heilige Romanus de Melode, een van de grootste hymnograven van de Byzantijnse Kerk. Sommige geleerden suggereren echter andere auteurs of een latere ontstaansdatum.
Een populaire traditie verbindt het ontstaan van de hymne met de redding van Constantinopel van een Avarische belegering in 626. Tijdens de belegering hield het volk een nachtelijke wake in de Blachernae-kerk, waar een belangrijke icoon van de Theotokos werd bewaard. Na de onverwachte terugtrekking van de vijand schreef men de overwinning toe aan de voorspraak van de Maagd Maria, en uit dankbaarheid zou het Akathistoshymne zijn gecomponeerd en staand (vandaar de naam) gezongen zijn.
Op welke dagen wordt het gezongen?
In de Byzantijnse ritus wordt het Akathistoshymne traditioneel gezongen tijdens de Vastenperiode. Het wordt in gedeelten gezongen tijdens de vrijdagavonden van de eerste vier weken van de Grote Vasten. De volledige hymne wordt gezongen op de vijfde vrijdag van de Grote Vasten, die ook wel de "Vrijdag van het Akathistos" wordt genoemd.
Daarnaast kan het hymne ook op andere momenten worden gezongen, met name tijdens vespers of metten op Mariafeesten, afhankelijk van de lokale tradities. De hele hymne is doordrenkt van poëtische beelden en theologische inzichten over de rol van Maria in het mysterie van de incarnatie en Haar betekenis voor de Kerk.