Wij zeggen dank
24. Eucharistisch gebed
Herinner je je dat we in artikel 14 van deze serie hebben gezien dat 'bedankt' een fundamenteel woord in ons leven is? Welnu, in het eucharistisch gebed zeggen we dank aan God met een groot gebed: het grote dankgebed. Laten we eens kijken naar de rest van de delen van het eucharistisch gebed, gebaseerd op de inhoud van de ‘Algemene Instructie van het Romeins missaal’ en het eucharistisch gebed II A:
De epiclese:
hier smeekt de Kerk door bijzondere aanroepingen de kracht af van de Heilige Geest, opdat de gaven, worden geconsacreerd, dat wil zeggen het Lichaam en Bloed van Christus worden. In andere landen knielen mensen als teken van aanbidding. Ik vraag me af waarom het in Vlaanderen nauwelijks meer wordt gedaan.
‘Waarlijk heilig zijt Gij, Heer, bronwel aller heiligheid: heilig dan, vragen wij, deze gaven door de dauw van uw Geest, opdat zij het lichaam en bloed worden van onze Heer Jezus Christus,’...
Het instellingsverhaal en de consecratie:
door de woorden en handelingen van Christus wordt het offer voltrokken dat Christus zelf tijdens het Laatste Avondmaal heeft ingesteld, toen Hij zijn Lichaam en Bloed onder de gedaanten van brood en wijn opdroeg en aan zijn apostelen te eten en te drinken gaf.
‘…die, toen Hij werd overgeleverd aan zijn vrijwillig lijden, brood nam en brak onder dankzegging, en het gaf aan zijn leerlingen, zeggende: Neemt en eet hiervan, gij allen,’...
De anamnese:
hier voert de Kerk de opdracht uit die ze van Christus de Heer langs de apostelen ontving, en viert zij de gedachtenis van Christus zelf.
‘...Indachtig derhalve zijn dood en opstanding dragen wij U op het brood des levens en de beker des heils, en brengen U dank, wijl Gij ons waardig acht voor uw aanschijn te staan…’
De aanbieding van het offer:
De Kerk nu streeft ernaar dat de gelovigen niet alleen het smetteloze offer opdragen, maar ook leren zichzelf op te dragen, en door Christus, de Middelaar, van dag tot dag vervolmaakt worden tot eenheid met God en met elkaar, opdat God uiteindelijk alles in allen moge zijn.
‘...en wij smeken U ootmoedig ons, deelachtig aan het lichaam en bloed van Christus, door zijn heilige Geest te vergaderen tot eenheid.’...
De intercessies:
hier wordt uitgedrukt dat de eucharistie gevierd wordt in gemeenschap met heel de Kerk en dat deze aanbieding van het offer geschiedt voor al haar ledematen, levenden zowel als overledenen.
…‘Wees indachtig, Heer, uw Kerk,...; in gemeenschap met onze paus N., onze bisschop N. Gedenk ook onze broeders en zusters (N.N.) die reeds in de verwachting der opstanding zijn ontslapen,... Over ons allen, vragen wij, erbarm U; … deelachtig mogen worden aan het eeuwig leven,...’.
De slotdoxologie:
hier wordt de verheerlijking van God tot uitdrukking gebracht.
‘Door Hem en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen zijn, Heer onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de heilige Geest, hier en nu, en tot in eeuwigheid. Amen.’
Pr. Orlando
Verdiep gerust verder met het volgend Kerknet-artikel: Joris Polfliet, Van de ene processie naar de andere’.
