Een mooie traditie is het om de maand mei toe te wijden aan Onze Lieve Vrouw Maria. Het is een tijd van bloei en nieuw leven in de natuur, en symbolisch gezien weerspiegelt dit de rol van Maria als Moeder van Christus, het nieuwe leven voor de mensheid.
Waarom wordt Maria in mei gevierd?
De precieze oorsprong van de Mariamaand mei is niet helemaal duidelijk, maar de traditie heeft zich in de loop der eeuwen geleidelijk ontwikkeld. Er zijn verschillende factoren die hieraan hebben bijgedragen:
- De lente als symbool: Mei staat bekend als de bloeimaand, een tijd van vruchtbaarheid en vernieuwing. Dit werd al vroeg in verband gebracht met Maria, die door Haar "ja" de komst van Jezus Christus mogelijk maakte en zo nieuw leven in de wereld bracht.
- Liturgische ontwikkelingen: In de loop van de tijd werden er steeds meer liturgische vieringen ter ere van Maria in de maand mei gehouden.
- Volksdevotie: De spontane volksdevotie speelde een belangrijke rol in de popularisering van de Mariamaand. Mensen voelden een natuurlijke verbondenheid met Maria en zochten Haar nabijheid in deze periode van het jaar.
- Invloed van de jezuïeten: In de 18e eeuw speelden de jezuïeten een actieve rol in het verspreiden van de Mariadevotie in de maand mei door speciale gebeden, processies en andere devotionele praktijken te organiseren.
Waar wordt deze gewoonte gevolgd?
De traditie van de Mariamaand mei wordt voornamelijk gevolgd in de Katholieke Kerk wereldwijd. Je ziet deze devotie in parochies, kloosters, scholen en gezinnen. Het is vooral sterk aanwezig in landen met een lange katholieke traditie, zoals in Europa (bijvoorbeeld Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, België, Polen), Latijns-Amerika en delen van Azië en Afrika. De intensiteit van de viering kan regionaal verschillen, maar de toewijding aan Maria in de maand mei is een wijdverbreid fenomeen binnen de katholieke gemeenschap.
Waarom mogen we Maria om hulp vragen?
In de katholieke theologie is Jezus Christus de enige Middelaar tussen God en de mens. Hij is de Zoon van God, die door zijn lijden, dood en opstanding de mensheid heeft verlost. De rol van Maria is die van voorspreekster of bemiddelares. Katholieken geloven dat Maria, als de Moeder van Jezus een bijzondere nabijheid tot God geniet. Wanneer men tot Maria bidt, vraagt men Haar om Haar voorspraak bij Haar Zoon. Het is vergelijkbaar met het vragen van een vriend of familielid om namens jou bij iemand anders een goed woordje te doen. Door tot Maria te bidden, richten we ons tot iemand die een bijzondere band met Jezus heeft en die onze gebeden met liefde en zorg bij Hem brengt. Het is een uiting van vertrouwen in Haar voorspraak en Haar moederlijke zorg voor de gelovigen.
Heiligen, waaronder Maria in het bijzonder, worden gezien als leden van de Kerk die reeds de hemelse heerlijkheid zijn binnengegaan en die voor ons ten beste kunnen spreken bij God. Hun gebeden worden als krachtig en effectief beschouwd.
Enkele heiligen die over de rol van Maria spraken:
- Heilige Bernardus van Clairvaux: "Kijk naar de ster, roep Maria aan. Als de winden van de bekoring opsteken, als je schip van beproeving tegen de rotsen van verdriet loopt, kijk naar de ster, roep Maria aan."
- Heilige Louis-Marie Grignion de Montfort: "Als we bang zijn om rechtstreeks tot God de Vader te gaan, hetzij vanwege onze onwaardigheid, hetzij vanwege onze zonden, laten we dan zonder angst de hulp en de voorspraak van onze gezegende Moeder inroepen."
- Heilige Johannes Paulus II: In zijn encycliek Redemptoris Mater benadrukte hij de unieke rol van Maria in het heilsplan van God en Haar voortdurende moederschap ten opzichte van de Kerk.
Welke Mariaverschijningen worden officieel erkend door de Katholieke Kerk?
De Katholieke Kerk is voorzichtig in het officieel erkennen van Mariaverschijningen. Een erkenning vereist een diepgaand onderzoek naar de geloofwaardigheid van de getuigen, de inhoud van de boodschappen en de eventuele wonderen die eraan verbonden zijn. Het is belangrijk op te merken dat de Kerk veel verschijningen onderzoekt, maar slechts een klein aantal ervan officieel erkent na een zorgvuldig proces. Enkele van de meest bekende en officieel erkende Mariaverschijningen zijn:
- Onze Lieve Vrouw van Guadalupe (Mexico, 1531): Een van de oudste en meest vereerde verschijningen, waarbij Maria zou zijn verschenen aan de heilige Juan Diego. Haar beeltenis is op wonderbaarlijke wijze op zijn mantel achtergebleven.
- Onze Lieve Vrouw van Lourdes (Frankrijk, 1858): Maria verscheen achttien keer aan de heilige Bernadette Soubirous bij een grot in Lourdes. De bron die daar ontspringt staat bekend om Haar genezende krachten.
- Onze Lieve Vrouw van Fatima (Portugal, 1917): Maria verscheen aan drie herderskinderen en gaf belangrijke boodschappen en profetieën, waaronder de oproep tot bekering en gebed voor de vrede.
- Onze Lieve Vrouw van Pontmain (Frankrijk, 1871): Tijdens de Frans-Pruisische oorlog verscheen Maria aan enkele kinderen in het dorp Pontmain, wat leidde tot een onverwachte wapenstilstand.
- Onze Lieve Vrouw van Beauraing (België, 1932-1933): Maria verscheen 33 keer aan vijf kinderen in Beauraing. De boodschap benadrukte het belang van gebed en het offeren voor bekeerlingen.
- Onze Lieve Vrouw van Banneux (België, 1933): Maria verscheen acht keer aan een jong meisje, Mariette Beco, in Banneux. Haar boodschap was er een van troost en genezing voor de zieken en het lijden.
Heb je ooit over het Akathistoshymne gehoord?
Het Akathistoshymne (Grieks: Ἀκάθιστος Ὕμνος, letterlijk "Hymne waarbij men niet zit") is een van de meest geliefde en poëtische hymnen ter ere van de Theotokos, de Moeder van God, in de Byzantijnse liturgie. Het is een lang gedicht dat bestaat uit 24 strofen, afwisselend korte en lange, die beginnen met de letters van het Griekse alfabet in volgorde. Enkele parochianen kwamen afgelopen dinsdag, 24 maart, in Sint-Laurentiuskerk bijeen om de hymne te zingen op de vooravond van het feest Maria Boodschap.
Ontstaan
De exacte oorsprong van het Akathistoshymne is niet met zekerheid bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het in de 6e of 7e eeuw in Constantinopel is ontstaan. De meest gangbare theorie schrijft het toe aan Heilige Romanus de Melode, een van de grootste hymnograven van de Byzantijnse Kerk. Sommige geleerden suggereren echter andere auteurs of een latere ontstaansdatum.
Een populaire traditie verbindt het ontstaan van de hymne met de redding van Constantinopel van een Avarische belegering in 626. Tijdens de belegering hield het volk een nachtelijke wake in de Blachernae-kerk, waar een belangrijke icoon van de Theotokos werd bewaard. Na de onverwachte terugtrekking van de vijand schreef men de overwinning toe aan de voorspraak van de Maagd Maria, en uit dankbaarheid zou het Akathistoshymne zijn gecomponeerd en staand (vandaar de naam) gezongen zijn.
Op welke dagen wordt het gezongen?
In de Byzantijnse ritus wordt het Akathistoshymne traditioneel gezongen tijdens de Vastenperiode. Het wordt in gedeelten gezongen tijdens de vrijdagavonden van de eerste vier weken van de Grote Vasten. De volledige hymne wordt gezongen op de vijfde vrijdag van de Grote Vasten, die ook wel de "Vrijdag van het Akathistos" wordt genoemd.
Daarnaast kan het hymne ook op andere momenten worden gezongen, met name tijdens vespers of metten op Mariafeesten, afhankelijk van de lokale tradities. De hele hymne is doordrenkt van poëtische beelden en theologische inzichten over de rol van Maria in het mysterie van de incarnatie en Haar betekenis voor de Kerk.
Pr. Orlando Garcia
Activiteiten in de meimaand – Mariamaand 2025
- Vrijdag 9 mei om 19 u. : gebedsviering aan de kapel ’t Vaardeken te Moerbeke.
- Dinsdag 20 mei: vertrek om 18.30 u. aan de kerk van H. Hart Heiende – te voet naar de Bredenhoekkapel voor een gebedsmoment om 19 u.
Je kunt ook tegen 19 u. met de auto of fiets naar de kapel komen.
- Woensdag 21 mei: we gaan op bedevaart naar Oostakker-Lourdes met ziekenzorg Samana.
Er is eucharistieviering om 15u.
- Vrijdag 23 mei om 19u: parochiale bedevaart naar de Kopkapel.